Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt... 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02
Berichten: 260
Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
Beste medeforummers.

Collega van me rijdt in een HDi 136 waarbij rond de 160K de hogedrukpomp van de inspuiting is vervangen. Hij dacht dat de distributie gelijk was meegepakt.

Deze week heeft een afspraak gemaakt om de riem te vervangen. Kon volgende week terecht.

Nu is op 240K de riem geknapt.... Nog nooit gehoord van een riem van een 2.0 HDi 136 die precies op het wisselmoment is geknapt.


17 okt 2013 20:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
en soms nog vroeger ook


17 okt 2013 20:42
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3646
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
da's kl*te! :smt089
schade aan de kleppen?
Wens je collega succes met de afhandeling.

Overigens wel naief om ervan uit te gaan dat de D-riem vervangen was bij het vervangen van de brandstofpomp?
Die twee hebben niks met elkaar te maken.


17 okt 2013 20:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
Is het de riem?
De waterpomp?
De spanrol/looprol?
of de nokkenasketting?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 okt 2013 22:42
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02
Berichten: 260
Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
Helaas de riem. Overigens zag ik op het Peugeot forum dat er vanaf 07/2005 als interval 240.000Km geldt, en hiervoor 160.000Km. Laat de auto in september 2005 op kenteken zijn gezet. Ik neem aan dat Citroen dezelfde interval termijn hanteert?

Als dat zo zou zijn, wel bijzonder dat een dealer je ermee door laat rijden.


17 okt 2013 23:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
Interval is alweer verlaagd naar 180000 km


Dit soort discussies is altijd moeilijk, ik ken de dealer niet en je collega niet.
Ik weet alleen toen ik mijn ph 2 kocht in 2005 stond er idd 240000 km voor de riem.
Mijn toenmalige dealer gaf toen al aan dat dit toch wel erg lang was en hij 160k prefereerde.
Maar veel klanten hadden zoiets, 240 is 240 en niet 160...
;)


18 okt 2013 06:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
Mmm, mijne staat nog op 240.000 om te vervangen. Niks van Citroën gehoord dat het eerder zou moeten :o

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


18 okt 2013 07:45
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
Nee dat gaan ze ook niet doen ook ...
Maar idd , de nieuwe diesels zijn terug gezet naar 180K, dat hou ik dus ook mooi aan !

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


18 okt 2013 09:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
De verlenging van de interval heeft te maken met de andere motor (die 136 pk 16v) die toen geïntroduceerd is. De 160 k is voor de 8v versie en betreft een andere motor.

Ook de interval van 180k betreft weer een andere motor.

Er is dus strikt genomen geen veranderde interval voor deze motor. We hebben het hier eigenlijk over verschillende motoren, met verschillende riemen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 okt 2013 11:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
Ah ok...
Maar je moet toch toegeven dat het lang is...
Ik ken mensen die na 90k al de riem over hadden en buiten de garantie was er maar een matige tussenkomst van citr..

Zelf heb ik (wel een vag motor) de riem al bij 30 k kapot gehad, maar toen viel de auto nog in garantie...


19 okt 2013 11:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
Het is inderdaad erg lang en als je die 240k km binnen een redelijke termijn rijdt gaat het ook prima. Leeftijd speelt nl ook een rol. Het valt mij op dat heel veel riemen van 240k km er nog als nieuw uit zien als je ze vervangt.
Toch hoor ik ook wel eens dat ze de geest geven, maar meestal is er dan een externe oorzaak te vinden, bijvoorbeeld olielekkage, diesellekkage of een spanrol of waterpomp die de geest heeft gegeven.


Citroen doet nog iets als de riem binnen 5 jaar breekt.
Na 5 jaar is het 0% coulance.

Wil je geen risico? vervang dan binnen 5 jaar, en bewaar de factuur.

Een vreemd detail is wel dat citroen 10 jaar of 240k km voorschrijft en zelf een grens stelt van 5 jaar voor coulance....

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 okt 2013 11:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
In het overzicht E3AA02P0 Onderhoud : Gamma 2004-2005 SINDS ORG 9916 (2/1/2004) staat voor de Gerestylde CITROËN C5, dat is de PH2 een termijn van 150.000 km voor de D-riem onder normale omstandigheden, en van 120.000 km bij zware omstandigheden.

In het verder niet gedateerde overzicht E3AMCXP0 Onderhoud : Specifieke kenmerken gerestylede citroën c5 staat de termijn van 240.000 km genoemd, dan wel 180.000 km voor zware omstandigheden.

Onder zware omstandigheden wordt verstaan:
--Voornamelijk stadsgebruik (deur naar deur, taxi)
--Zeer warme landen buiten Europa
--Zeer stoffige omgeving (werkterreinen)
--Permanent korte afstanden (koude motor)
--Twijfelachtige kwaliteit van de gebruikte brandstof (zwavelgehalte hoger dan 500 ppm)
--Gebruik van smeermiddelen die niet conform onze aanbevelingen zijn

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 okt 2013 17:32
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
Hihihi gebruik wel de goede motorolie die citroen voorschrijft, anders verkort het de duur van de riem. :lol: :smt017 :?


20 okt 2013 00:55
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 okt 2010 21:59
Berichten: 46
Woonplaats: 074
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
Het vervangen van de distributieriem is een onderwerp waarover menig automobilist zijn hersens breekt. Je rijdt graag zolang mogelijk door (vanwege de kosten), maar je wilt ook geen al te groot risico lopen.
240 kkm is wel heel veel, zeker in vergelijking met andere afstanden die voorgeschreven zijn. Zelf ben ik met mijn 136 HdiF motor 195000 km en 7 jaar onderweg. Wat is wijsheid??
Doorrijden tot 240 kkm (over een jaar of drie) of wat eerder vervangen? Als je heel lang met je C5 doorrijdt heb je wellicht toch nog een derde nodig. En dan kun je 3 x bv 215 (= 645 kkm) rijden i.p.v. 720 kkm. 650 kkm lijkt me ook al een flink stuk. Bovendien zou ik mijn mijn jaarlijkse afstand nog zo'n 30 jaar (i.p.v. kleine 34 jaar) verder kunnen. Dus wat eerder vervangen hoeft niet meer te kosten in dit autoleven.

Kunnen we niet eens inventariseren of er op dit forum ongelukkigen zijn die te maken hebben gehad met een geknapte riem en zoja op bij welke afstand? We zouden kunnen beginnen met de in dit draadje genoemde motor omdat daarvoor een interval van 240 kkm wordt genoemd wat wel heel veel is.

Wellicht kan onze huisdealer JO ook nog een bijdrage leveren.

WillemJ


20 okt 2013 15:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 2.0 HDI 136 geknapt...
JW-NHS schreef:
In het overzicht E3AA02P0 Onderhoud : Gamma 2004-2005 SINDS ORG 9916 (2/1/2004) staat voor de Gerestylde CITROËN C5, dat is de PH2 een termijn van 150.000 km voor de D-riem onder normale omstandigheden, en van 120.000 km bij zware omstandigheden.
Dit gaat over de benzineversies

JW-NHS schreef:
In het verder niet gedateerde overzicht E3AMCXP0 Onderhoud : Specifieke kenmerken gerestylede citroën c5 staat de termijn van 240.000 km genoemd, dan wel 180.000 km voor zware omstandigheden.
Dit gaat over de dieselmotoren.

Lijkt hier verwarrend, maar er is betere/duidelijkere info op het citroen netwerk.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


21 okt 2013 21:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.