Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14083 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | tojega [ 15 okt 2013 20:14 ] |
Berichttitel: | Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Hallo Gasten, Ik lees al geruime tijd mee met de verschillende topics en heb er al veel aan gehad waarvoor mijn dank ![]() ![]() Maar nu de vraag of iemand weet waar dat schokken vandaan komt. Het schokken is vrij ernstig (bij het stoplicht optrekken gaat niet echt vloeiend) dus het is niet even het inschakelen van de regeneratie. Ik las een opmerking van iemand dat het in het vacuum circuit gezocht moest worden maar dat was iets te cryptisch om er wat mee te kunnen. Alvast dank. |
Auteur: | Menno [ 15 okt 2013 20:24 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Is het fap niet gewoon dichtgeslibt .... ? ( Eolyse peil ?? ) Ook dat kan je nagaan met de lexia |
Auteur: | tojega [ 15 okt 2013 21:15 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Het schokken is er alleen tijdens de regeneratie. Ik neem aan dat als het fab dichtgeslibt is dat je dat continu merkt. Maar ik zal de garage vragen het te checken. |
Auteur: | Jooster [ 15 okt 2013 22:15 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Helemaal dichtslibben zal wel meevallen. Er zit geen by pass op, wat zou betekenen dat de motor uiteindeliik moeten afslaan. Kennelijk gebeurt dat niet. Maar misschien gedeeltelijk dichtgeslibd. Volgens mij is de druk voor en achter de FAP uit te lezen. Zo doet de boordcomputer het zelf ook. Als het drukverschil te groot wordt gaat hij regenereren. Is het regeneratiemiddel niet op? Bij regenereren wordt bij iedere uitlaatslag een beetje brandstof inspoten, dat verbrandt in de uitlaat. En zo zorgt voor een hogere temperatuur in de FAP. En daar de verzamelde roetdeeltjes verbrandt die zijn gecoat met regeneratiemiddel. Als het regeneratiemiddel op is blijft hij met grote regelmaat regenereren en dus extra brandstof inspuiten. Zonder dat dit resultaat heeft. Dit zorgt voor een schrokkerig gedrag. Dit gedrag staat ook beschreven in de manual. Ik heb de nieuwe 2.2 HDi, en die doet dit ook. Alleen niet zo extreem. En niet zo vaak omdat ik nog voldoende regeneratiemiddel heb. Drukverschil FAP en voorraad regeneratiemiddel zijn te controleren. |
Auteur: | staircase [ 16 okt 2013 01:54 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
De hoeveelheid Eloyse die de Lexia meet is een aanname en wordt door een rekenalgorithme bepaald. Er zit voor zover ik begrepen heb in de PH 1 & 2 geen vlotter in de Eloysetank. Ik dacht juist begrepen te hebben dat deze vloeistof de verbrandingstemperatuur 100 C omlaag bracht om zo een vollediger verbranding van de roetdeeltjes mogelijk te maken. Dat schokken zou te maken kunnen hebben met de maatregelen die genomen worden om het regeratieproces te bevorderen en daar hoort ook het buitenspel zetten van de intercooler bij. Dat is vacuumgestuurd net als veel bij de HDI en dit vacuumcircuit is vaak betrokken bij lastige storingen. Dat wordt al snel garagewerk ben ik bang of je zou iets los moeten zien hangen. |
Auteur: | WackoH [ 16 okt 2013 06:58 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Eloys is een katalysator met het metaal Cerium die met de brandstof (diesel) wordt gemengd. Het gaat door de motor heen en komt samen met het roet in de FAP terecht. Het is een katalysator omdat het de verbrandingstemperatuur van het roet omlaag brengt. |
Auteur: | willy4 [ 16 okt 2013 08:47 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
lees dit eens viewtopic.php?f=2&t=9051 |
Auteur: | tojega [ 16 okt 2013 12:34 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Morgen staat er een afspraak met de garage geplanned. Dan zal ik ze vragen met de lexia alles over het roetfilter uit te lezen. Wordt vervolgd.... |
Auteur: | tojega [ 22 okt 2013 12:01 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Probleem opgelost! In de garage bleek dat de Eolyse bijna op was. Na het bijvullen is het probleem niet meer voorgekomen ![]() Ik begrijp alleen niet dat dit de oplossing kan zijn. De auto heeft ook nooit een melding gegeven van "kans op verstopping roetfilter" Maar goed, ik ben al lang blij dat het probleem zonder grote kosten is opgelost. Dank voor alle reacties! |
Auteur: | Jooster [ 22 okt 2013 13:36 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Mooi dat het is opgelost! Gelijk een vraagje voor wie het kan beantwoorden. Er is dus anderhalve maand rond gereden waarbij roet in het filter is terecht gekomen dat niet is gecoat met het regeneratiemiddel. Dit verbrandt dus niet tijdens normaal rijden en wellicht ook niet met verhoogde temp tijdens regenereren. Het feit dat de auto blijft regenereren is überhaupt een teken dat het filter verstopt is. Hoe gaat dit roet het filter alsnog verlaten? Of blijft dit er nu voor altijd inzitten? Met wellicht prestatieverlies tot gevolg? |
Auteur: | Flip [ 22 okt 2013 16:48 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
tojega schreef: Probleem opgelost! In de garage bleek dat de Eolyse bijna op was. Hallo tojega, mooi dat je probleem nu weg is maar een Eolyse tankje wat bijna leeg is is wat anders dan een tankje wat "helemaal" leeg is. Houdt dat dan in dat als het Eolyse tankje "bijna" leeg is het toevoegen van Eolyse aan een tankvulling niet meer werkt omdat er niet genoeg meer in zit en de ECU dit weet ![]() |
Auteur: | Menno [ 22 okt 2013 17:51 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Is de boel via de lexia wel gereset ? ![]() De tellers weer op "nul" |
Auteur: | staircase [ 23 okt 2013 00:47 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Twee maanden geleden kreeg ik de melding dat de maximaal in te spuiten hoeveelheid Eloyse bereikt was. Vorig jaar is de roetfilter nog vervangen en mijn tankje zit nog minstens voor 75 % vol, dus is er of bij het bijvullen drie jaar geleden of bij het vervangen van het filter vorig jaar iets fout gegaan bij het resetten. Intussen is alles uitgebreid bij JO gereset en verwacht nu voorlopig geen problemen meer met dit systeem, maar waar al die niet kloppende kilometerstanden vandaan komen, kon Brian me ook niet vertellen. |
Auteur: | tojega [ 23 okt 2013 07:36 ] |
Berichttitel: | Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
@ Flip, Ik begreep dat de hoeveelheid Eolys met een rekenalgoritme wordt bepaald en niet wordt gemeten dmv een vlotter oid. Misschien was de Eolys dus al wel op maar werd dit niet aangegeven. Voor mij ook een raadsel. Tellers zijn nu iig gereset. |
Auteur: | Citroënnetje [ 23 okt 2013 09:14 ] |
Berichttitel: | Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter |
Edit mod ; niet steeds voorgaande bericht quoten aub , bedankt ! Ah, dat zou wel verklaren waarom je er nooit een dashboardmelding 'te laag peil dieseladditief' o.i.d. hebt gehad..... |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |