preventief flushen motor ja of nee ?
Auteur |
Bericht |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 615 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Naar boven
|
 preventief flushen motor ja of nee ?
Dag allen,
Op internet en de diverse fora vindt je veel over waarom juist wel preventief motorflushen of juist niet. Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Mijn vraag is of en hoe je het beste de 1.6 Hdif motor c.q turbo preventief kunt reinigen. Onze dame is nu 5 maanden in ons bezit. 184 k bij aanschaf nu 202k. Er zijn geen problemen met vermogen, olieverbruik nihil, geen waarneembare sludge aan peilstok of oliedop. De onderhoudshistorie is bekend vanaf 80k (4 jaar oud). Altijd dealeronderhouden en keurig op 20 k of iets minder de oliewissel gehad bij citroendealers. De enige motorische problemen in de historie waren 3 maal verstuiverlekkage (kan geloof ik leiden tot vervuiling motor, hoewel niet extreem zichtbaar op het motorblok), vanaf 175k. De auto heeft bij wisseling van eigenaren niet lang stil gestaan en rijdt verder heerlijk. Het enige waar ik een beetje over twijfel is dat de turbo van de 1.6. veel harder fluit dan mijn vorige auto, een xsara met 2.0 Hdi motor. Ook bij gas loslaten en zelfs stationair lopen en ietsjes gas geven is de turbo duidelijk hoorbaar. De PSA ford tdci van de buurman doet dit trouwens ook, dus misschien is het normaal.
Bij het zoeken heb ik nu de volgende opties voor preventief onderhoud gevonden:
1) motorflush met forte, daarna olie en filter wisselen, 100 a 200 km rijden en nogmaals olie en filter wisselen
2) zeker niet flushen als er geen problemen zijn, flushen maakt deeltjes los die dan tot problemen kunnen leiden omdat ze voor verstoppingen zorgen.
3) bij volgende oliewissel carterpan demonteren, zeef aanzuigbuis reinigen en weer monteren.
4) zeef banjobout reinigen (zou ik moeten laten doen, waag ik me niet zelf aan denk ik)
5) een paar keer om de 5000 kilometer olie en oliefilter wisselen (total ineo 5 w30) en verder niets doen heeft een voldoende reinigende werking als er verder geen problemen zijn.
6) combinatie van bovenstaande opties.
Graag jullie meningen. Kom ik er dan nog niet uit dan kan ik misschien het beste eens advies inwinnen bij garage Oldenhage (die is erg goed begrijp ik op dit forum) en daar eens een 1 malige afspraak in laten plannen voor reiniging. Het advies van mijn eigen citroenspecialist is dat het helemaal niet nodig is iets te doen als de juiste olie altijd is gebruikt en die op tijd gewisseld is.
groet Zwever
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
24 okt 2013 10:56 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: preventief flushen motor ja of nee ?
Loop prima, olie altijd op tijd ververst, geen klachten. Waarom zou je er aan gaan rommelen? If it run's don't fix it. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
24 okt 2013 12:15 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: preventief flushen motor ja of nee ?
Ik heb bij mijn oude (focus tdci) 1600 optie 3 en 4 gedaan (zeef verwijderd) omdat ik niet zeker was van de historie. Als je zeker weet dat ze goed is onderhouden is het niet noodzakelijk (en waarschijnlijk is het zeefje dan ook al weg gesodemieterd) Gewoon lekker doorrijden en elke 15k een een oliewissel doen. Je kan ook niets maken als er niets stuk is!
|
24 okt 2013 12:54 |
|
 |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 615 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Naar boven
|
 Re: preventief flushen motor ja of nee ?
heb weleens begrepen dat ze bij dealers juist de zeefjes laten zitten ?
groet
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
24 okt 2013 13:53 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: preventief flushen motor ja of nee ?
zeefjes eruit 
|
24 okt 2013 17:17 |
|
 |
Flip
C5club Fan
Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42 Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: preventief flushen motor ja of nee ?
Halle Zwever, je valt wel een beetje in herhaling. Je stelde vrijwel dezelfde vraag onlangs in dit draadje  : http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14085. Even los van de vraag of flushen zin heeft of niet, ik krijg het gevoel je wil gewoon "zeker" wilt weten dat het goed is, klopt dat? Als dat zo is kunnen wij met z'n allen nog zo hard roepen dat het niet nodig is maar daarmee kom jij niet van dat gevoel af  . Om de zorgen nu uit je brein te verbannen laat je gewoon je carterpan er bij de volgende oliewissel onder vandaan halen en bekijk je goed de bodem van het carter en het aanzuigzeefje van de oliepomp, dit is voor een garage niet veel werk en dan heb jij rust  . Zit nu de bodem of het aanzuigzeefje vol met troep dan heb je een groot probleem en dat ga je NIET oplossen door te fushen, dan moet er echt wel meer aan gebeuren. Zie hier: http://www.automotive-werkplaats.nl/techniek/motoren/item/11096-carrec-schade-door-downsizenDe kans is echter groter dat alles in orde is en het zeefje gewoon schoon is. wat HEEL waarschijnlijk is, de auto rijd immers goed, is altijd goed onderhouden en heeft niet al 4 turbo's "geconsumeerd". Dan kun je zonder veel risico flushen maar of dat zin heeft kun je je afvragen, ik heb daar net als Boes en Klaverblaadje zo mijn twijfels over. Ook bij onze 1.6 HDif hoor je de turbo fluiten maar als de radio op een normaal volume aan staat hoor je het al niet meer. Dit lijkt mij normaal. Groeten.
|
24 okt 2013 18:20 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: preventief flushen motor ja of nee ?
Flushen is soms wel fijn voor je hydraulische klepstoters...
|
24 okt 2013 19:11 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: preventief flushen motor ja of nee ?
Daar zijn specifiekere middelen voor in de lijn van Wynn's.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
24 okt 2013 22:32 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: preventief flushen motor ja of nee ?
Voor sommige 2 liters is dat een optie. Maar bij mijn weten kennen de 1.6 HDi's geen hydrostoter problemen.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 okt 2013 00:22 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: preventief flushen motor ja of nee ?
Ik heb het wel preventief twee maal gedaan toen ik mijn 16 Hdi kocht. Je moet dan wel een product nemen waar je mee kunt rijden!! Dan heeft preventief flushen mijns inziens wel zin!
Inderdaad is bij een bijna volgekoekte zeef het verwijderen van de carterpan de enige oplossing. Maar de vervuiling begint gewoon langzaam, en er is best kans dat na 200 k km vervuiling aanwezig is.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 okt 2013 22:25 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: preventief flushen motor ja of nee ?
ik kocht mijn tdci'tje met 210dkm en de aanzuigzeef was redelijk dichtgegroeid met troep. De zeef onder de banjobout viel me daarintegen weer erg mee (vooral na al die horrorverhalen op het web)
Gewoon carterpannetje eronderuit en controleren is wel prettig voor de gemoedsrust. (en het werk valt mee!)
|
25 okt 2013 22:34 |
|
 |
|