Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

5 of 6 gang versnellingsbak
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13874
Pagina 1 van 1

Auteur:  gouds [ 30 aug 2013 20:30 ]
Berichttitel:  5 of 6 gang versnellingsbak

kennisvraag,

is de 2.0 16v PH2 C5 break ooit geleverd met een 6-gang handbak?
Het lijkt mij, nu 5 gang, dat dit het grootste gemis is van mijn auto. Een 6 zou eigenlijk een prettige soort overdrive kunnen zijn.

ps
je moet niet vervangen wat werkt, maaaaar
kan er een 6 bak in worden gezet?

Auteur:  Menno [ 30 aug 2013 20:41 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Enkel de HDi is met 6 bak ...

Auteur:  JWHofnar [ 30 aug 2013 21:38 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Maar zou het in het hypothetische geval ( :( ahum) dat de bak vervangen moet worden in een 2.0 16v eventueel wel kunnen?

JW

Auteur:  Kapitein Rob [ 30 aug 2013 21:41 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geen idee vwb de C5, maar het (hoofd)verschil destijds tussen een DSuper en de DSuper 5 is de vier- respectievelijk 5-bak.

Auteur:  Sjever [ 30 aug 2013 21:50 ]
Berichttitel:  5 of 6 gang versnellingsbak

JWHofnar schreef:
in een 2.0 16v eventueel wel kunnen?



:smt017 Je kan hem er hoogst waarschijnlijk wel onder/naast/ tussen schroeven, maar de gearing van een diesel is natuurlijk totaal anders dan van een benzine motor ;)

Auteur:  c5jan [ 30 aug 2013 22:36 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Bij sommige versnellingsbakken is de 6 bak wat groter, waardoor je bijv. met stuuruitslag in de problemen kunt komen.
Wat ik begreep is dat de c5 6 bak alleen ´voordelen´ heeft als je op hogere snelheden wat wilt trekken, verder is het een lastig ding.

Auteur:  JW-C5 [ 31 aug 2013 00:45 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

De 5 bak is een BE bak, de 6 bak is een ML.
Dat zijn compleet verschillende bakken, die niet simpelweg onderling uitwisselbaar zijn.
De bediening is anders, er zitten andere aandrijfassen onder, en ook de koppeling is anders.

Groet,
JW

Auteur:  edwin48 [ 31 aug 2013 01:26 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Ik begrijp hieruit JW dat je hem niet zomaar in een fase 1of2 kan bouwen zonder de rest ook aan te passen?

Auteur:  Menno [ 31 aug 2013 08:02 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Past prima in een ph2 als je er maar een 2.0HDiF achter hangt ....

Auteur:  c5jan [ 31 aug 2013 08:30 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

edwin48 schreef:
Ik begrijp hieruit JW dat je hem niet zomaar in een fase 1of2 kan bouwen zonder de rest ook aan te passen?

Zolang de spullen die je nodig hebt voor de ombouw voor handen zijn is dat toch niet zo'n probleem?
Vraag is meer: wát heb je precies nodig?

Auteur:  gouds [ 31 aug 2013 10:06 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Bedankt allen voor de reacties.

het vervangen van de bak is zo iets als beginnen met een kleine klus in huis. Van t een komt t ander en voordat je eens een keer klaar bent?
Het is mijns inziens jammer dat ze vanaf t ontwerp niet iets hebben bedacht om minder toeren te kunnen draaien. Maar dan praat je alweer over het gehele motorontwerp tot zuiger afmetingen aan toe.

Ik ga voorlopig maar bij 3000 rpm te genieten van het verdere comfort. En niet te vergeten, de overweldigende ruimte.

fijne dag

Auteur:  JW-C5 [ 31 aug 2013 19:21 ]
Berichttitel:  5 of 6 gang versnellingsbak

c5jan schreef:
Vraag is meer: wát heb je precies nodig?


Waar het wel eens helemaal vast kan lopen is op het koppelingshuis.
Uit wat ik in de DataBase gezien heb kan het koppelingshuis van de ML bak niet tegen de 2.0i motor gemonteerd worden, de bevestigingen komen niet met elkaar overeen.

Als iemand beide bakken tot z'n beschikking heeft kan hij dat verifiëren.
Ik ben benieuwd :idea:

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 02 sep 2013 09:58 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Enige wat je kan doen is er grotere banden op zetten en in de BSI de snelheidsmeter hierop aanpassen. Maar dat werkt alleen als je niet al een break hebt. Je kunt dan de maat 205/65/15 in de ph1 gebruiken, deze zijn 1-2% groter als de andere beschikbare maten. Helaas, veel levert dat dus niet op.

Auteur:  JW-C5 [ 02 sep 2013 10:56 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Een theoretisch andere mogelijkheid zou zijn er een bak van een PH1 HPi (EW10D) onder te sleutelen.
Die heeft een wat langere eindoverbrenging, dat scheelt 2.6%.

Bijlage:
BE4.png


En dan is er nog de mogelijkheid de bak van de PH1 HDi 90PK (DW10TD) te nemen.
Die heeft een nog wat langere eindoverbrenging, dat scheelt zo'n 5%.
Maar dan zal er van de trekkracht in z'n 3, 4 en 5 wel weinig overblijven, omdat die versnellingen zelf ook al langer zijn.

Bij de Xantia was er, om frans-fiscale redenen ook een "lange bak" leverbaar bij de 2 liter. Die heb ik bij de C5 niet kunnen vinden.

Al met al: theoretisch zou het wellicht kunnen, het zal dan echter een operatie zijn die veel kost maar weinig oplevert....

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 02 sep 2013 12:39 ]
Berichttitel:  Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

HPI's kun je op de sloop voor weinig vinden, dus dat is nog wel een optie.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/