Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13826 |
Pagina 1 van 5 |
Auteur: | jvollebregt [ 23 aug 2013 10:53 ] |
Berichttitel: | C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
![]() Ik heb vorige week bij mijn C5-ph1 2.0 16v op LPG-G3 de distributieriem laten vervangen. Direct na het vervangen kwam de storing P0341 naar voren. Deze storing doet zich zowel op gas als op benzine voor. (bij het wisselen van brandstof, foutcoddes uitgelezen en gewist en op advies ook de accupolen losgehad en doorverbonden) In de hoop deze storing op te lossen heb ik de nokaspositiesensor vervangen. Helaas zonder resultaat. Nu, na een kleine 500 km komt er een P0300 storing bij. Vlak voor het wisselen van de distributieriem zijn ook de bobine vervangen en de bougies (NKG LPG) Naast de algemene vraag waar komen de storingen vandaan/wat kan ik eraan doen zou ik willen weten of het vervangen van de distributieriem hier ook de oorzaak van kan zijn. Evt. tandje verschoven tijdens montage? |
Auteur: | Maartenr [ 23 aug 2013 10:57 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
Even terug naar de garage die de riem vervangen heeft? |
Auteur: | jvollebregt [ 23 aug 2013 11:05 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
Hallo Maarten, Dank voor je reactie. De auto is daar al terug geweest maar de garagehouder is meer van mening de storingen elders te zoeken als in het door hem verrichte werk. Heb zelf het gevoel dat mijn storingen het gevolg zouden kunnen zijn van de vervanging. Gr. Jeroen |
Auteur: | boes [ 23 aug 2013 11:39 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
p0341> nokkenaspositie buiten tolerantie. kortom> terug naar de garage. Succes! |
Auteur: | JW-C5 [ 23 aug 2013 11:50 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
Die storing P0341 kan komen van een nokkenassensor die niet goed werkt. Maar dat kan ook komen omdat de nokkenassensor de stand niet goed kán meten omdat er een fout gemaakt is bij de afstelling van de nokkensaswielen tijdens de D-riemwissel. Mijn idee zou dus zijn de afstelling van de D-riem te laten checken, door er ter controle de pennen in te laten zetten. Daarvoor bestaat de instructie B1ED25P0 Controle : Afstellen van de distributie INJECTIE EW10J4 OF INJECTIE EW7J4 Daarin is onder andere te lezen: Citaat: OPMERKING : De paspennen [1] moeten zonder moeite geplaatst kunnen worden. LET OP : Wanneer de pennen moeilijk kunnen worden aangebracht moet de procedure van het aanbrengen en spannen van de distributieriem worden herhaald (zie de desbetreffende handeling). Dit soort fouten worden makkelijk gemaakt, ik heb het aan den lijve ondervonden bij onze Saxo 1.6i. Na een D-riemwissel trok hij minder goed dan voor die tijd. De garage vond dat niet, de chefmonteur had hem uitvoerig getest. Toen heb ik er op aangedrongen het toch te checken, waarbij bleek dat de D-riem een tand verkeerd stond ![]() P0300 duidt op een misfire in een van de cilinders. Of zoiets gerelateerd kan zijn aan een eventuele foutpositie van de nokkenassen weet ik niet. Groet, JW |
Auteur: | Maarten [ 23 aug 2013 11:59 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
Ik ben geen autotechnicus, dat voorop. Maar dat de p0341 zich openbaart direct na de wissel is al verdacht. Maar véél kan de riem niet fout staan, want de motor draait wel gewoon en blijkbaar zonder duidelijk loopprobleem. Dat doet mij ook vermoeden dat de riem dan 1 tandje uit het lood staat. De p0300 komt dan misschien ook door een fire van een bougie met nog net niet gesloten set kleppen in de betreffende cilinder? Ik zou eerst de p0341 oplossen, en daarna alle storingen wissen. Pas als daarna de p0300 terug komt zou ik me daar druk om maken. Het risico van een distributieriem die niet juist staat lijkt mij prioriteit hebben, en kan blijkbaar eenvoudig gediagnostiseerd worden. |
Auteur: | jvollebregt [ 23 aug 2013 21:44 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
Hallo Boes, JW en Maarten, Allen hartelijk dank voor de snelle en uitvoerige reacties. Ga naar een andere garage om de D-riem te laten checken. JW. Jouw probleem met het trekken van jouw saxo, ervaar ik nu ook. hij trekt voor geen meter. Laat hier de afloop nog weten. m.vr.gr. Jeroen |
Auteur: | jvollebregt [ 26 aug 2013 19:56 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
Hallo Allemaal, Het verhaal gaat weer verder. Vandaag bij garage geweest die de distributieriem gemonteerd heeft. Alle kappen zijn weer losgehaald en de motor is weer "op tijd' gezet. Boutjes/pinnen in alle gaatjes gezet ( 3 stuks) en alles lijkt ogenschijnlijk goed te staan. Bij het vervangen van de distributieriem is ook de waterpomp vervangen en ook de Nokaspoelie. In de oude nokaspoelie was de massaschijf losgekomen. Uitlaatgasmeting gaf nu ook aan dat de co2 niet goed was. te hoog. bij hogere toeren daalde deze wel. Iemand nog ideëen? b.v.d. Jeroen |
Auteur: | willy4 [ 26 aug 2013 20:05 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
is hij al is uitgelezen met de lexia,en naar de parameters gezien |
Auteur: | boes [ 26 aug 2013 20:07 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
Wat zijn nu de voorkomende DTC's? heb je de "oude" bougies nog? Zo ja,..zet die er even in terug. |
Auteur: | jvollebregt [ 26 aug 2013 20:15 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
Hallo willy 4 en boes. dank voor jullie snelle reactie. willy4, de auto is uitgelezen met e.o.a. uitleesunit voor garagehouders. Boes, de eerste storing die terug blijft komen is de p0341. Bij gas/lpg komt hij vrijwel direct en op benzine duurt het wat langer. Motor draait onbelast prima. Stationair ook tadeloos. Bij belasting rond de 2000 toeren begint hij wat te "tutteren" beetje schokken zeg maar. |
Auteur: | willy4 [ 26 aug 2013 20:22 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
laat hem is uitgelezen met de lexia,en dan naar alle parameters gaan gezien uitleesunit voor garagehouders,kunnen niet naar alle parameters gaan |
Auteur: | boes [ 26 aug 2013 20:24 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
je geeft aan dat de nokkenaspoelie is vervangen. ik weet niet genoeg van dit blok,...maar heeft ie niet gewoon twee tandwielen? Soms geeft het "verkeerd" vervangen van de krukaspoelie (met massademper) ook timingsproblemen. Je zegt dat de "eerste" dtc p0341 is,...wat zijn de andere? |
Auteur: | jvollebregt [ 26 aug 2013 20:27 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
Willy4 . moet eens naar citroen zelf gaan. Boes: eerste storing was p0351. tweede was p0300 |
Auteur: | boes [ 26 aug 2013 20:32 ] |
Berichttitel: | Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 |
ik vraag het van de nokkenas,....omdat je er twee hebt en niet één. De nokkenas heeft volgens mij ook helemaal geen massademper (niet nodig). |
Pagina 1 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |