Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

thermostaat V6
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13780
Pagina 1 van 1

Auteur:  V6je [ 11 aug 2013 23:01 ]
Berichttitel:  thermostaat V6

hallo luitjes,

Even een vraagje,
Ik wil de thermostaat/thermostaathuis van mijn citro gaan vervangen, heeft iemand een omschrijving hoe dat te doen en waar deze zich bevind bij een V6???...ik dacht zelf aan de zichtkant van de motor.
Iemand ook een idee wat dat ding kost en of de auto evt aan de lexa moet erna??

Het euvel wat ik heb is dat de motortemp bij warm weer wel snel/normaal omhoog loopt en netjes in het midden staat, maar bij koeler weer of avondritten blijft de aanwijzer wel meer richting het blauwe vak staan, en bij echt fris weer bijna helemaal in het blauwe gedeeldte, dus ik denk dat mijn thermostaat niet goed meer is.
Als ik de motor na een rit uitzet, bij lage temp aanduiding en na een minuutje weer start dan staat de aanwijzer wel hoger, maar dat lijkt mij normaal omdat het koelwater dan stilstaat en de sensor meer warmte meet daardoor, correct me if i'm wrong.

groet Leo

Auteur:  Joslenssen [ 12 aug 2013 08:59 ]
Berichttitel:  Re: thermostaat V6

Volgens mij is er niets aan de hand met de thermostaat. Maar dat is moeilijk te bepalen met zo weinig gegevens. Hoeveel kilometer heb je gereden bij welke aanduiding van de koelwatermeter en op welke manier heb je dit gedaan, rustig of flink laten werken, wat is de buitentemperatuur, airco aan of uit ed. Dit zijn allemaal extra gegevens die van belang kunnen zijn bij de gegevens die je al hebt opgegeven.

Het valt mij de laatste tijd erg op dat er veel vragen komen met veel te weinig gegevens erbij waardoor je ook geen goed antwoord kan geven. Probeer zo veel als mogelijk gegevens door te geven en je wordt hierdoor sneller geholpen.

Auteur:  JW-C5 [ 12 aug 2013 10:19 ]
Berichttitel:  Re: thermostaat V6

Een niet goed werkende thermostaat is een veel voorkomend euvel bij de V6, wist JO me kort geleden te vertellen.
Je merkt dat dan aan het langzaam op gang komen van de temperatuur in de auto, maar ook aan de aanwijzingen op de meter. Die zijn dan niet stabiel.
Bij mijn V6 staat 'ie na korte tijd altijd strak horizontaal, op 9 uur dus. Zó blijft de wijzer staan, wat ik verder ook doe, zomer en winter.

Vervangen van de thermostaat is zelf te doen, maar geen gemakkelijke klus, er moet nogal wat voor los. Hij zit in een stuk behuizing onder de aansluiting op het gasklephuis van de slang van het luchtfilter.

Er is een instructie B1GG0JP0 Verwijderen - aanbrengen : Thermostaat INJECTIE ES9J4S, die kan ik je desgewenst sturen. Geef dan even je E-mail adres via een PB, dan gaat 'ie als PDF naar je onderweg.

Groet,
JW

Auteur:  V6je [ 12 aug 2013 21:47 ]
Berichttitel:  Re: thermostaat V6

Hai Jos,

Of ik hard rij , snelwegen, binnenwegen of wat dan ook, bij koeler weer, zeg maar temp onder de 15 graden komt de temp niet uit het blauw of er net boven, ook bij afstanden van meer dan 50 km.
Bij de temperaturen van de afgelopen weken is deze aanwijzing wel normaal, maar ja, dan is het buiten ook dik
25 gr plus.
Als ik bij koud weer stop, even stilsta met draaiende motor, loopt de temp wel op op de meter, ga ik dan weer rijden dan zie je de naald weer zakken, rijwind dus.
wat voor mij dus inhoud dat de thermostaat open blijft staan en niet sluit.
Het maakt verder niet uit of de airco wel of niet aanstaat, alles blijft zoals omschreven,

groet Leo

Auteur:  JW-C5 [ 12 aug 2013 23:32 ]
Berichttitel:  Re: thermostaat V6

De nodige doc's zijn naar je onderweg ;)

Groet,
JW

Auteur:  V6je [ 12 aug 2013 23:38 ]
Berichttitel:  Re: thermostaat V6

ontvangen hoor JW, thxs ervoor, dit gaat goed komen.

groet Leo

Auteur:  musketierz [ 10 okt 2016 18:45 ]
Berichttitel:  Re: thermostaat V6

Mijn meter in de V6 geeft de laatste tijd ook dezelfde symptomen (na ongeveer 30 min rijden op 9 uur)
Ik ga er vanuit dat ik de thermostaat moet gaan vervangen en begrijp uit het verhaal dat dit niet de eenvoudigste klus is.
Kan iemand mij voorzien van een handleiding?
Alvast bedankt!

groet.

Auteur:  JW-C5 [ 10 okt 2016 19:12 ]
Berichttitel:  Re: thermostaat V6

Als je me een PB stuurt met je mailadres, en de laatste 8 cijfers van je VIN, gaat dat document ook naar jou onderweg ;)

Groet,
JW

Auteur:  musketierz [ 29 okt 2016 15:08 ]
Berichttitel:  Re: thermostaat V6

JW bedankt voor de handleiding.
Vorige week heb ik de thermostaat van mijn C5 V6 vervangen. Hij kwam niet op bedrijfstemperatuur en de temperatuurwijzer bleef aan de koude kant staan.
Ervaring:
De thermostaat vervangen is (zoals eerder vermeld) zeker niet de makkelijkste klus bij de C5 V6. Ik was er ongeveer 5-6 uur mee bezig!
In de handleiding staat globaal omschreven wat verwijderd moet worden. Ik heb zelf ervaren dat er toch meer dingen uit de weg moeten om er fatsoenlijk bij te komen. Vooral de stuurbekrachtigingsleiding en diverse klemmen zitten op een lastige plek en erg in de weg.
Helaas heb ik geen goede foto's gemaakt. Wel probeer ik zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven hoe ik het heb aangepakt, en wat mijn ervaringen zijn.

1) 10L Koelvloeistof gekocht -35℃; bij de dealer het goedkoopst, €18 per 5L.
2) Thermostaat gekocht; origineel merk 'Calorstat by Vernet', €30 bij Twimva met wat korting.
3) Verwijderen bodemplaat.
4) Koelvloeistof eruit; resorvoir-dop eraf; 'schroefkraantjes' radiateur opendraaien.
5) Verwijderen accu, luchtfilterhuis, slang naar gasklep etc.
6) Diverse connectoren losnemen, kabelboom uit de weg halen, klemmen stuurbekrachtigingsleiding verwijderen, onthoud welke bouten waar zaten!
7) Begin met verwijderen van de bouten van het thermostaathuis (volgens document van JW), dit is het onderste huis. Verwijder voorzichtig alle slangen die aan het huis vastzitten. Er is een bout die een zwarte klem op zijn plek houdt. Aan deze klem zit ook de uiteinde van een slang vast met een O-ring.
Verwijder nu het thermostaathuis, er is een opening aan de motorzijde waar het thermostaathuis zich aan bevestigt en sluit middels een O-ring, pas op dat je deze O-ring niet beschadigt tijdens het verwijderen/terugplaatsen.
8) Haal de thermostaat eruit. Helaas zat deze bij mij heel erg vast, dit kwam doordat de rubberen afdichting van de thermostaat vastgeplakt zat aan de motorzijde. Ik kreeg de thermostaat in stukjes en met wat geweld eruit. De overgebleven stukken rubberen afdichting heb ik voorzichtig moeten verwijderen met een scherp mesje en scotchbrite.
9) Plaats de nieuwe thermostaat, smeer wat siliconenvet op de rubberen afdichting van de nieuwe thermostaat en ook op andere O-ringen.
10) In omgekeerde volgorde alles voorzichtig terugplaatsen, koelvloeistof bijvullen, goed ontluchten. Denk hierbij aan de 2 kleine ontluchtingschroeven op het thermostaathuis en de kachelradiateur. Controleren op lekkages en lucht in het systeem! De thermostaat gaat bij 82℃ open, de koelventilator gaat dan ook op een rustige snelheid rond deze temperatuur aanslaan.

Het is een hele lastige klus om te doen, maar gelukkig wel de tijd en moeite waard want de C5 komt nu snel weer op bedrijfstemperatuur! (zie foto's)

WIJZER BLIJFT AAN DE KOUDE KANT STAAN, MOTOR KOMT NIET OP BEDRIJFSTEMPERATUUR

https://i.imgsafe.org/49a4d22870.png

VERWIJDEREN DIVERSE KLEMMEN EN STEKKERS OM ER MAKKELIJKER BIJ TE KUNNEN
(gele pijl = thermostaathuis)
https://i.imgsafe.org/49a9fcbf54.png

NIEUWE THERMOSTAAT

https://i.imgsafe.org/49ae7daa8a.jpg

WIJZER STAAT WEER GOED, MOTOR KOMT SNEL OP BEDRIJFSTEMPERATUUR
:smt038
https://i.imgsafe.org/49a6c3f085.jpeg

Groetjes.

Auteur:  BJG [ 30 okt 2016 23:51 ]
Berichttitel:  Re: thermostaat V6

Mooi gedaan,
ik had laatst eenzelfde probleem bij mijn PSA 1.6 in de Zweedse behuizing.
Ook hier een thermostaathuis vervangen.
Bijlage:
2016-09-24 13.53.33.jpg

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/