Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Hoog olie verbruik? 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 Break 1.8 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218000
Kleur: Gris Orgaeux

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hoog olie verbruik?
We zitten nu sinds een week met de C5 in Italië. Het ritje van Apeldoorn via Oostenrijk naar Lucca is prima verlopen. Rijdt heerlijk zo'n C5 :) Ik miste alleen wat vermogen in de Alpen. Kan ook aan mij liggen maar vond dat het trek vermogen niet echt ophield. We hebben de rit in 2 dagen afgelegd. En bij de 2e dag gaf de airco wat problemen. Warme lucht aan de bestuurders kant, en koude lucht aan de passagiers kant. Hiermee hebben we het hele stuk van Munchen tot vlak bij Lucca met de arko moeten rijden. Was een beetje behelpen met buiten tempraturen rond de 34graden, maar vlak bij het eindbestemming bleek de airco het ineens weer te doen. Sinds dien geen problemen.

Maar wat ons wel ff liet schrikken was het volgende. We zijn dinsdag naar de bergachtige kust gereden waarbij je ook veel klimwerk moest verrichten. Smiddags toen we daar weer weg wilden rijden bleek halverwege tijdens de afdaling de motor af te slaan en een alarmsignaal te klinken met de melding dat de motorolie op zou zijn. Met behoorlijke schrik in de benen (geen stuurbekrachtiging meer, hairpinbocht in de afdaling en diepe afgrond) is het gelukt om de C5 in de bocht te kunnen parkeren. Vervolgens oliepeil gecheckt en bleek op te zijn. 1L olie die we bij ons hadden erin gegooid en met knikkende knieen voorzichtig doorgereden naar de eerste benzinestation om meer olie te halen en goed op peil te brengen. Moest nog ongeveer 3/4 liter bij vullen.

Nu is mijn vraag het volgende; we hebben we vanaf Apeldoorn tot het bewuste moment ongeveer 1800 km gereden en oliepeil was thuis gecheckt. Is het normaal dat je zoveel olie verbruikt? En verbruik je ook meer olie door veel klimwerk?

26 jul 2013 15:35
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoog olie verbruik?
Er is een verschil tussen wat "Citroen" acceptabel vindt en wat wij acceptabel vinden (althans volgens mij). Mijn C5 verbruikte ook 1 liter op 1000 km en dat was volgens Citroen binnen de normen. Een reden waarom een motor bij klimmen of met zwaardere last meer olie zou verbruiken kan ik me zo 123 niet bedenken. Wat was je verbruik in Nederland?

BTW: mijn C5 heeft ook moeite met de lange stijgingen in Zwitserland. Dan is het echt terug naar 4 en soms zelfs naar 3 :oops:

Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...

26 jul 2013 15:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zowat iedere fabrikant houdt 1:1000 aan...

Als je in de bergen rijdt doe je dat vaak met gas los, onderdruk in cylinders. Daardoor wordt olie de verbrandingsruimte in getrokken.
Dit kan allerhande oorzaken hebben maar als je er op het vlakke land geen last van hebt - gewoon verversen en een niet te dunne variant gebruiken.

26 jul 2013 15:46
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat is weer een geruststelling. Dan valt het verbruik dus binnen de perken. We gebruiken op advies van de Citroën dealer in Apeldoorn 5W40. Dat blijf ik er ook maar in gooien. Zal op de terugweg bij de overnachting wel ff peilen en bijvullen.

Wat verbruik in Nederland betreft is me niks bijzonders opgevallen. Verbruikte wel wat meer dan ik gewend was bij mijn Volvo 440, die verbruikte bijna niks, maar niet dat ik grootverpakking 5W40 moest aanschaffen :)

En ook wat trekkracht betreft fijn om te weten dat onze 1.8 niet lui is, maar in haar karakter ligt haha

Wanneer we weer terug zijn in Apeldoorn mag ze meteen naar de dealer. Een klepje voor bij de uitlaat schraapt en zorgt voor wat kontakt geluid. Verder super blij met haar. Rijdt heerlijk en een zee aan ruimte. Grappig om te zien dat andere vakantiegangers hun hele auto vol hadden met troep, en wij alles netjes kwijt konden in de kofferruimte.

26 jul 2013 16:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
marcel74 schreef:
de motor af te slaan en een alarmsignaal te klinken met de melding dat de motorolie op zou zijn. Met behoorlijke schrik in de benen (geen stuurbekrachtiging meer, hairpinbocht in de afdaling en diepe afgrond) is het gelukt om de C5 in de bocht te kunnen parkeren. Vervolgens oliepeil gecheckt en bleek op te zijn. 1L olie die we bij ons hadden erin gegooid en met knikkende knieen voorzichtig doorgereden naar de eerste benzinestation om meer olie te halen en goed op peil te brengen. Moest nog ongeveer 3/4 liter bij vullen.

Die melding komt wel vaker als de motor afslaat... Dan staat namelijk ineens de pomp stil en valt de druk weg.

Paar dingen die in me op komen:
Stond de auto lang genoeg stil om te kunnen peilen? De olie moet namelijk kans krijgen terug in het carter te lopen (reken op zeker een kwartier)
Stond de auto wel vlak bij het peilen?

Andere vraag: hoe krijg je het voor elkaar de motor in de afdaling af te laten slaan?
Volgens mij draait ie dan namelijk rond op de aandrijving vanuit de wielen in plaats van door de ontploffingen?

(sorry, je zult niet de eerste zijn die wat aan zijn bergrijd-techniek zou mogen werken)

26 jul 2013 18:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
De vuistregel is voor handbakken vrij simpel: stijg je in z'n 2, dan daal je in z'n 2.

Ik wil geen conclusies trekken maar nog wel toevoegen:
* teveel olie kan KWAAD!
* peilen kun je alleen als de auto goed horizontaal staat en de motor minstens een kwartier uit staat.
* als je bergaf haarspelden rijdt zal het oliepeil lager waargenomen worden dan het werkelijk is; de olie kan bij het aanzuigpunt van de oliepomp worden weggeslingerd.

26 jul 2013 19:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
c5jan schreef:
De vuistregel is voor handbakken vrij simpel: stijg je in z'n 2, dan daal je in z'n 2.

Ik houd meestal aan dat de auto niet mag versnellen uit zichzelf en dat je anders terug moet schakelen.

26 jul 2013 20:12
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 Berline 2.0 HDiF 16v Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 106.000
Kleur: rood

Naar boven
Antwoord met een citaat
Goed draadje ............weer wat geleerd. MIjn dank.

26 jul 2013 22:40
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wat betreft de tijd voor het terug lopen van de olie houd ik idd minimaal 10min tot een kwartier aan. Ik weet ook dat je altijd op een vlakke ondergrond moet peilen. Alleen was dit nu niet het geval, maar het was minimaal, en veel vlakker kon ik de eerste 10km niet parkeren. En het lijkt me juist veel slechter om ondanks waarschuwingen toch door te rijden, dan minimaal uit het lood te staan en dan te peilen. Bij het peilen was de hele stok droog. Heb zelfs meerdere keren peilstok schoongemaakt en nagekeken. En ja, ik heb ook netjes tijdens het bijvullen van de olie de peilstok verwijderd. Dat is mij altijd zo geleerd. :)

Zal misschien niet zo bedoelt zijn, maar voel me wel een tikkeltje beledigd over de vraag hoe ik het voor elkaar kreeg om de motor af te laten slaan. En dat ik waarschijnlijk wat aan mijn rij technieken moet doen.

Ten eerste sloeg de motor spontaan uit zichzelf af bij het afdalen en dat bij een snelheid van ongeveer 35km p/uur. Waarbij meteen een waarschuwingspiep af ging en de melding "geen olie" (weet het niet meer letterlijk.) en ten tweede rijd ik ook zoals het hoort in de juiste versnelling naar beneden.

Na het meermaals peilen en bijvullen was de liter welke we bij ons hadden op. Ik heb hier zeker de tijd voor genomen aangezien ik niet de eerste de beste bocht nogmaals in de problemen wou komen, en zeker wilde zijn dat er geen andere problemen zijn zoals een lekkage, of problemen met de remolie. Pas daarna zijn we verder gereden, hebben we olie gehaald, en nogmaals na zeker 15 minuten (was daar druk bij het pompstation en het oude baasje was niet al te vlot) op een vlakke ondergrond de oliepeil gecontroleerd. Pas toen ik zeker wist dat er nog onvoldoende in zat heb ik dit bijgevuld tot 3/4 tussen de min en max.

Mijn gebrek aan kennis voor autotechniek zegt niks over mijn rij techniek. Dit is na 20 jaar in het bezit van een papiertje (inmiddels pasje :p) en jaren als chauffeur werkzaam geweest, wel goed te noemen.

26 jul 2013 23:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Je schreef:
Citaat:
Smiddags toen we daar weer weg wilden rijden bleek halverwege tijdens de afdaling de motor af te slaan

Dat kan alleen maar als op dat moment de motor ontkoppeld is, dus dat je de koppeling ingetrapt had.
Daar werd op gewezen, bij het afdalen moet je op de motor remmen, dus geen koppeling intrappen.

Overigens, je schreef ook:
Citaat:
....geen stuurbekrachtiging meer

Dat begrijp ik niet goed. Bij mijn weten blijft de bekrachtiging enige tijd actief ná het uitzetten van de motor. Daar moet ik eens naar kijken, daarbij zij de laatste 8 cijfers van je VIN behulpzaam.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

26 jul 2013 23:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Volgens TS dus niet?

Overigens sta ik hier voor op de stoep wel eens een klein beetje scheef kort stil; bij het wegrijden kan dan bij een vol carter de peil-indicator al aangeven dat ie nagenoeg leeg is; best een gevoelige sensor dus. Nu werkt het peil alleen tijdens stilstand en gaat dit wschl over druk en dus aanzuiging van lucht....
Te stijle helling voo de auto genomen?

26 jul 2013 23:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:
Overigens, je schreef ook:
Citaat:
....geen stuurbekrachtiging meer

Dat begrijp ik niet goed. Bij mijn weten blijft de bekrachtiging enige tijd actief ná het uitzetten van de motor. Daar moet ik eens naar kijken, daarbij zij de laatste 8 cijfers van je VIN behulpzaam.

Groet,
JW

De ph1 heeft gewoon hydraulische stuurbekrachtiging. Die werkt niet als de motor stilstaat.
Maar natuurlijk kun je altijd de koppeling op laten komen als de wagen nog rolt, dan heb je gewoon weer stuurbekrachtiging omdat de motor dan weer ronddraait.
Allen kan ik me voorstellen dat je je dat als leek op dat moment niet realiseert :shock:

Hobbyauto: Burton Classic zie website

26 jul 2013 23:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bedankt voor de aanvulling.
Ik had de elektro-hydraulische bekrachtiging van de 1.8i PH2 in gedachten, me niet realiserend dat de PH 1 dit niet heeft.....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

26 jul 2013 23:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:
Je schreef:
Citaat:
Smiddags toen we daar weer weg wilden rijden bleek halverwege tijdens de afdaling de motor af te slaan

Dat kan alleen maar als op dat moment de motor ontkoppeld is, dus dat je de koppeling ingetrapt had.
Daar werd op gewezen, bij het afdalen moet je op de motor remmen, dus geen koppeling intrappen.

Precies.

Het was niet beledigend bedoeld, maar je zou niet de eerste Nederlander zijn die bult op zijn motor sloopt met het nieuwe rijden en bult af zijn remmen verbrandt...

27 jul 2013 01:19
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
BJG schreef:
Maar natuurlijk kun je altijd de koppeling op laten komen als de wagen nog rolt, dan heb je gewoon weer stuurbekrachtiging omdat de motor dan weer ronddraait.
Allen kan ik me voorstellen dat je je dat als leek op dat moment niet realiseert :shock:

Ik kan mij niet meer herinneren dat ik daar de koppeling heb in getrapt en dat daardoor de motor is afgeslagen. Ik was aan het afdalen in de juiste snelheid en er was geen reden toe. En we kunnen er wel een heel lang welles nietus draadje van maken maar dat is ook weer niet de bedoeling ;)

Het draadje was bedoeld voor het olieverbruik. En daar is voor mij nu iig duidelijkheid over. Grazie! Om in de Italiaanse sferen te blijven ;)

Wou nog wel ff een linkje dumpen ivm het rijden in de bergen. Een beetje extra achtergrond info aangezien dat ook te sprake kwam.
http://www.anwb.nl/auto/themas/vakantie ... -de-bergen

27 jul 2013 08:00
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende