Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Auteur |
Bericht |
Kwekkel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2011 13:01 Berichten: 141 Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Naar boven
|
 Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Hallo,
Als ik het gas helemaal loslaat is er een korte (ca. een halve seconde) dreun te horen en het lijkt of de motor een paar keer stuitert in de motorsteunen. Het maakt niet echt uit bij welke snelheid maar valt vooral op bij ca. 90 km/h als ik de cruise control uitzet. Nog erger wanneer ik de cc uitzet door op het rempedaal te trappen. Ik heb de auto heen en weer bewogen met aangetrokken handrem en in een versnelling maar ik kan niet zien dat de motor nu overdreven ver kantelt of dat er ruimte op een van de motorsteunen aan de zijkant zit. Toch heb ik het gevoel dat de motor kantelt of op een andere manier beweegt.
Iemand een idee?
Alvast bedankt. Groeten, Arnold C5, Berline, 2003, 2.0 16v.
|
24 jul 2013 08:16 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
De handrem moet je niet optrekken. Alleen in de versnelling en dan de wagen jutteren. Motorsteunen kunnen een oorzaak zijn. Andere delen van de aandrijflijn kun je controleren zoals aandrijfassen en voorwielophanging. Bevestigen van de Motorsteunen is een mogelijkheid.
|
24 jul 2013 08:30 |
|
 |
Kwekkel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2011 13:01 Berichten: 141 Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
chathanky schreef: De handrem moet je niet optrekken.
Lekker bij de hand van mij... Nog eens geprobeerd en nog eens goed gekeken: Deze is dus gescheurd:  Kost gelukkig de wereld niet.
|
24 jul 2013 16:44 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Mooi dat je het gevonden hebt en deze kost niet zoveel. 
|
24 jul 2013 17:29 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Ik heb deze ook al een tijd op het "to do" lijstje staan, maar geen idee hoe ik hem eruit kan halen. Misschien maar proberen zelf een stukje gereedschap te bouwen. 
_________________ Zeg maar André
|
24 jul 2013 20:12 |
|
 |
Kwekkel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2011 13:01 Berichten: 141 Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Hmmm.... da's een goeie.
Ik weet niet hoe strak het een en ander in elkaar zit maar eruit heb ik wel een idee over: Hele motorsteun eruit,(de motor ondersteunen natuurlijk), in de bankschroef, rubber eruit snijden, met een ijzergaag een stuk uit de stalen ring halen. Maar wellicht komt 'ie er met een paar technische tikken wel uit.
Er in? Ik denk de ring in de vriezer, deel waar de ring inmoet opwarmen en hopen dat het in elkaar gaat.
Maar misschien is dit allemaal niet nodig en valt het wel mee. Ik heb hierover op het www niets kunnen vinden.
Groeten, Arnold
|
24 jul 2013 21:38 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Werk voor de pers; de stalen bus moet er ook uit.
|
24 jul 2013 21:46 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Motorsteun lekker laten zitten en een paar babybrugjes of een put of een echte brug gebruiken. Eruit: met de hand doorgezagen en eruit pellen met een beitel. Nieuwe erin: passend stuk buis, fractie kleiner dan de buitendiameter, 2 stukken strip met gat ø13 erin geboord, draadeind M12, zooitje moeren en je draait hem met een likje vet zo op zijn plekje. Beetje improviseren, heren. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
24 jul 2013 22:01 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Ok, ik ken de C5 niet door en door; maar bij de motorsteunrubbers die ik ken zal dat likje vet je beslist in de weg zitten. Of je 'm er helemaal netjes uit krijgt bepaalt ook of je 'm er ooit weer helemaal in krijgt.
|
24 jul 2013 22:03 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Ik ben vanavond even aan het puzzelen geweest in het schuurke.......
Ik ben een soort van "trekker" aan het maken. Aan de ene zijde een soort van kraag die net iets dikker is dan de motorsteun, aan de onderzijde van de steun een ring met de diameter van de steun.
Een draadeind in het midden er doorheen, weerszijde een moer, en hopen dat bij het vastdraaien de steun zich gaat bewegen.
Ik heb een steun los in een bankschroef om te oefenen, en eruit tikken is me in ieder geval niet gelukt. De optie die wordt aangegeven om te zagen, zou moeten werken, maar de hardheid van de buitenring valt best wel tegen.
_________________ Zeg maar André
|
24 jul 2013 23:58 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Is het deel waar het rubber in zit eenvoudig te demonteren? Dat was bij de BX de truuk. Paar boutjes los, deel onder de arm naar iemand die wél een pers had... Veel minder werk als schade veroorzaken aan het pasvlak en daar uiteindelijk een uitvlucht voor moeten vinden omdat het rubber anders niet goed inlaat.
|
25 jul 2013 07:04 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
C5jan, ik heb het vaker zo gedaan. Vergeet niet dat je de rechter aandrijfas moet uitbouwen om de complete steun weg te kunnen nemen. Is ook veel werk voor niets. Je zaagt eerst het rubber centrum er zoveel mogelijk uit en dan span je de babyzaag om de steun, zodat je kunt zagen. 15 minuten werk. @akooiman: Wat jij nu maakt, is hetgeen ik bedoelde. Zo gaat 'ie goed. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 jul 2013 07:26 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7532 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
GW, ik heb het vaker zien gebeuren zoals jij beschrijft en het eindresultaat was door de soms zelfs maar heel mild beschadigde binnenzijde van het pasvlak of het kunnen genereren van onvoldoende druk op z'n best te omschrijven als 'niet voor herhaling vatbaar'. Dit is ook door zeer ervaren mensen gedaan; het juiste gereedschap is hier meer dan het halve werk. Misschien is de passing bij de C5 wel minder kritisch - maar wat ik begrepen heb is de betreffende motorsteun op zo'n beetje alle XU-blokken en derivaten toegepast.
|
25 jul 2013 07:33 |
|
 |
Kwekkel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 nov 2011 13:01 Berichten: 141 Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Bedankt voor jullie reacties. Aleen dit wist ik dus even niet en sla ik ook liever over. GW-tje schreef: Vergeet niet dat je de rechter aandrijfas moet uitbouwen...
Ik heb nog een zelfgemaakte pers liggen waarmee ik de achterste draagarmrubbers bij een Volvo 240 vervangen heb. Eens kijken of dat wil passen.  Het nieuwe rubber is morgenmiddag bij de leverancier. Groeten, Arnold
|
25 jul 2013 11:36 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Korte dreun, bonk bij gas loslaten.
Een beetje vet of afwasmiddel op de bus is geen enkel probleem en maakt dat het er net iets prettiger inloopt. Een kleine beschadiging is ook geen drama; kijk eens hoe groot het oppervlak is van de bus in de steun. Niet zo'n drama van maken. Gewoon doen zoals aangegeven. Mijn XM en Xantia varen nog steeds wel bij de nieuwe bussen en mijn C5 ondertussen ook alweer. Het is geen rocketscience.....
Deze bus is al jaaaaaren hetzelfde, passing is uiteraard kritisch maar met een eenvoudige trekpers met bout en moer gaat dit prima. Het moeilijkste is om de bus recht voor het gat te centreren.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 jul 2013 13:41 |
|
 |
|