Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13489 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | ADHDi [ 15 jun 2013 19:32 ] |
Berichttitel: | Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Hallo, Daar ik normaal bijna nooit boven de 2750 toeren kom, wil ik mijn 1.6 hdif 110 pk binnenkort eens flink schoonblazen. Ik woon vlak bij Duitsland en ben van plan eens een halfuurtje flink te gassen op de snel weg met een flesje forte in de tank. Hoeveel toeren cq. Hoe hard kun je dan het beste rijden zonder het doel voorbij te schieten (niet letterlijk) en meer schade dan schoonmaak te veroorzaken. Met mijn 2.0 hdi durfde ik rustig 170 te rijden gedurende een haf uur, maar of dat met een lichte motor ook verstandig is ? De olie is net ververst. Groett |
Auteur: | Maarten [ 15 jun 2013 19:50 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Bij mijn weten kun je zelf niet met het gas intrappen teveel toeren maken, daar zorgt de toerenbegrenzer wel voor. Met terugschakelen zou het kunnen. Enne, 170 rijden lijkt mij no problemo hoor. Kan die motor echt wel aan. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 15 jun 2013 20:40 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Ik heb met mijn 1.6 HDIF meer als een uur tussen de 180 en 195 gereden en die rijdt nog steeds. Maar die had toen wel 150.000 minder gereden. |
Auteur: | c5jan [ 15 jun 2013 20:54 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Schoonrijden en flink doorgassen zijn 2 verschillende dingen. De motor wordt niet schoner als je met hoge snelheid in een hoge versnelling (hoge belasting) rijdt. Een wat korter stukje met hoge toeren in een lagere versnelling kan wel een en ander 'los' maken. Als reinigingskuur gebruik ik zelf af en toe een tank of 2 vpower diesel achter elkaar. De uitlaat stinkt dan aanvankelijk verschikkelijk. |
Auteur: | GW-tje [ 15 jun 2013 20:55 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Gewoon karren met die handel, daar is het echt voor gemaakt, hoor. 2750 toeren.......pffff. Dat draaide de trapas van mijn opa's fiets nog. ![]() |
Auteur: | c5jan [ 15 jun 2013 21:01 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Ja, als de motor warm is, de d-riem goed en de olie vers - och, hoe hard wil het? Bij de roettest wordt er minder subtiel mee omgesprongen... |
Auteur: | ADHDi [ 16 jun 2013 07:20 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
O.k., Gehen mit die banenen, begrijp ik Ik bel wel als ik langs de autostrada sta met opgeblazen turbo ! ![]() Bedankt voor de reacties. Groet |
Auteur: | EW [ 16 jun 2013 09:15 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Let voor de turbo wel even op dat je hem niet ineens abrupt uitzet als je bijvoorbeeld bij een Raststätte even een bakkie wil doen. Auto parkeren, turbo gelegenheid geven tot stilstand te komen en dan pas de motor uit. |
Auteur: | peeke 1972 [ 16 jun 2013 09:28 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Je moet idd geen bang hebben om de boel op te blazen. Als de wagen goed is onderhouden kan je gerust een aantal uren zelfs goed doorblazen. Maar eerlijk gezegd zou ik geen toevoeging erin doen. Je gaat de boel vrij extreem belasten en dan ga je de afzetting nog versneld proberen los te maken. Vergelijk het een beetje met een bak met afvoer. Als je daar veel water in doet zal de afvoer het ook moeilijker krijgen om alles af te voeren net zoals in het geval van je motor. Als er teveel word losgemaakt en dit te snel is er een kans dat je problemen krijgt als je zo bezig bent. Ik ben eerlijk gezegd nog altijd voorstander van het op te bouwen. Maar dat is ieder zijn keus. Maar ik kan je enkel aanraden om zoveel mogelijk van die toevoeging af te blijven als je motor gewend is aan een rustig leventje. Ik denk dat het in dat geval beter is om een firma te zoeken aan motorreiniging doet en het door hun te laten doen. Dan vermijd je verstoppingen wat op de manier die jij hier aanhaalt kan gebeuren. |
Auteur: | Roman [ 16 jun 2013 09:31 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
zoek maar eens op het forum.. het is al vaker gezegd.. een HDIF mag geen toevoegingen krijgen in de diesel!!!!! gewoon rijden.. ![]() |
Auteur: | peeke 1972 [ 16 jun 2013 09:52 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Ja idd. Het voorgeschrevenen is vooral voor de pomp. Maar bij elk motorblok heb je kans dat het fout loopt als je een reiniging doet op de manier hierboven beschreven. Hetgeen wat ik hier zeg is vooral ook in betrekking tot het blok. Daar kan het ook fout meegaan. Als je een blok dat niet gewend is van zwaar belast te worden zwaar gaat belasten is er kans dat je het gaat stukrijden. Een van de oorzaken kan zijn dat de vervuiling gaat loskomen en dat de oliekanalen verstoppen en je dus verminderde smering krijgt en de boel vastloopt. Daarom zeg ik bouw het op. Doe het over een langere termijn. Laat de motor gewend worden aan een pittiger rijstijl en dan gaan ze zelfs langer mee. Ik merk het verschil bij onze dame. In het begin was het eerlijk gezegd een trage slak en ging ze met moeite boven de 3000 toeren. Nu doet ze met gemak 4000-4500. Dit heeft toch een dikke 60000 km geduurd en op het gemak gebeurd. Met regelmatig een snelle rit of bijna wekelijks een rit op de autosnelweg in 5de zodat het toerental boven de 3000 toeren blijft. OP zo een manier blijft de boel heel. Maar men moet het gewoon opbouwen met geduld. |
Auteur: | Hollender [ 16 jun 2013 09:56 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Als een dieselmotor, zeker met turbo, op bedrijfstemperatuur is kun je hem zonder problemen hard laten werken. Gewoon zorgen dat de motor in goede conditie is qua onderhoud. Heel belangrijk bij een turbomotor is dat je hem na zware arbeid de gelegenheid geeft af te koelen. Dus inderdaad nooit de autobaan af, parkeervak op en uit. Als je stopt gewoon nog even een minuut, beter nog twee minuten na laten draaien. Op die manier kan de motor (en ook de turbo) zijn warmte nog kwijt. Hard laten werken is trouwens niet afhankelijk van toerental. Als jij in je hoogste versnelling met 2500 toeren een flinke berg op gaat zul je gegarandeerd het een en ander schoon branden. Zo nu en dan eens flink in de toeren jagen is wel interessant als je geen luie motor wilt. Dat probleem heb ik dus. Omdat ik zelf zelden boven de 2500 tot 3000 toeren kom is de motor dat niet gewend en dus haal ik mijn topsnelheid niet meer. Dus nu trap ik hem eens wat vaker op zijn staart en schuw de 4000 toeren regio niet meer. Wel enkel als de motor goed warm is... Verbetering is al merkbaar! |
Auteur: | ADHDi [ 16 jun 2013 19:19 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Terug uit Duitsland, het was rustig op de BAB 57. Halfuurtje 170 gereden, paar minuutjes 185. De Forte- dieseladditief zat er al in toen ik de berichten las dat je die eigenlijk niet mag gebruiken. Raar dat ie in de onderhoudsgeschiedenis van de auto (citroendealer Emerpark) bij elke 20.000 beurt vermeld staat. Blijft lekker comfortabel veren overigens. Lijkt alsof de auto iets rustiger tokkelt, en minder lawaai maakt. Maar ja, dat kan natuurlijk ook het placebo-effect zijn. Als je een wijntje van 20€ drinkt wil je ook graag geloven dat ie lekkerder smaakt. Overigens heb ik ooit in het forum iets gelezen dat de kleur peilstok van de olie oranje zou moeten zijn, als de auto een aangepast (groter) carter heeft gekregen. Die van mij is geel. dus of door de hitte verschoten of nog een klein oliecarter ? groet |
Auteur: | Bibendum [ 16 jun 2013 20:00 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Die oranje olie dat je bedoeld is LDS die gebruikt wordt voor je hydro-pneumatisch systeem (stuur,vering...)als je Citroen voorzien is van een HD vering. In je carterpan zit gewone olie met de specifieke kleur dus. Kwestie van additieven toevoegen.Mijn Citroën dealer raadde mij jaren geleden het additief van Total aan nml Total Diecyl voor het injectiesysteem.Ik gebruik dat dan ook periodisch tot volle tevredenheid!Specifiek voor common-rail systemen.Heb reeds honderdduizenden kilometers gereden en nooit last gehad van het injectiesysteem.Gebruik het zelfs op mijn 20 jaar oude Peugeot J5 TD. |
Auteur: | Menno [ 16 jun 2013 20:18 ] |
Berichttitel: | Re: Hoeveel toeren mag je maken zonder schade ? |
Hier bedoeld men de kleur v/d peilstok !! Niet olie .... ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |