Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Onbalans, door motor (?) https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13442 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | Maarten [ 04 jun 2013 19:58 ] |
Berichttitel: | Onbalans, door motor (?) |
Ik twijfel of dit het juiste subforum is, maar omdat ik denk dat de motor een veroorzaker kan zijn, hiervoor gekozen. @Crew, als het beter ergens anders past hoor of zie ik dat wel ![]() Het volgende. Ik heb erg veel last van trillingen van m'n C5. Inmiddels ben ik gerichter aan het zoeken waar het aan ligt. De wielen zijn al meerdere keren gebalanceerd, zonder echt het probleem op te lossen. Meerdere garages/bandenfirma's hebben al naar onbalans in de wielen gezocht, geen onbalans gemeten (of hoogteslag). Afgelopen weekeinde had ik opeens het gevoel de trilling (die alleen in mijn stoel lijkt te zitten) te voelen op een 80km-weg. Vrij ongewoon, aangezien het zich eerst vooral liet voelen bij 105kmh en verder. Vandaag kreeg ik de kans wat anders uit te proberen. Op de A15, cruise control aan @120, trilling voelbaar, maar op-en-af. Niet continue. Cruise control loslaten, afremmen op de motor, trilling lijkt er nog steeds te zijn. Opnieuw naar 120, koppeling ingetrapt, dus C5 rolt ongeremd verder. En ver**k, trilling lijkt opeens (vrijwel) afwezig. Nog een paar keer geprobeerd, en het lijkt wel reproduceerbaar. Duss....? Ik vermoed dat een deel van de trilling/onbalans die ik in de stoel voel, te wijten is aan motor of aandrijflijn. Maar waar moet ik het zoeken? Motorsteun? Koppeling? Aandrijfas? Vliegwiel? Functioneel mankeert er niets aan de C5. Ik zie geen olielekkages (meet ook geen olieverlies), trekkracht is normaal, verbruik is normaal, alles werkt. Het enige dat ik sinds een paar dagen heb gemerkt (maar wat mogelijk helemaal niets hiermee te maken heeft) is dat de versnellingspook langs een braampje lijkt te schuren tussen 'vrij in het midden', tussen III en IV staand dus, en 'vrij links', dus tussen I en II. Wie heeft een idee? Over een ruime 2 weken mag-ie voor een grote beurt, dan laat ik de garage sowieso eens zoeken, maar als jullie al tips hebben om te focusen, of ideeen hebben om één of ander uit te sluiten... |
Auteur: | BJG [ 04 jun 2013 20:10 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Soms veroorzaakt een vervuild brandstoffilter dit soort regelmatig op en afkomend trillerig gevoel vanuit de motor. Als je dan de brandstofdruk bekijkt zie je dat deze dan vrij ver heen en weer geregeld wordt op dat moment. Ook EGR werking kan voor dit soort klachten zorgen, maar dan heviger meestal. Ik zou eens beginnen met het Brandstoffilter, daar is hij toch binnenkort aan toe. Dus het kost je in principe niets dan. |
Auteur: | Maarten [ 04 jun 2013 20:15 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Dat klinkt aannemelijk (en ik ben geen autotechnicus, dus dat zegt wat ![]() Kan dit ook een oorzaak zijn als je afremt op de motor? Ik dacht dat er dan op zich geen brandstof wordt gebruikt, dan is de druk als het goed is toch nul? |
Auteur: | BJG [ 04 jun 2013 20:17 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Daar heb je wel gelijk in ja. Trilt of schudt de auto ook erger bij voluit accelereren? |
Auteur: | Maarten [ 04 jun 2013 20:20 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Nee, dat idee heb ik niet. Het is ook niet zodanig dat ik van mijn stoel af schud, dus het kan ook wegvallen in het gewone bewegen van de carosserie bij optrekken. Ook geen bijgeluiden trouwens. Ik heb het idee dat het vooral goed tussen 2000-2500 rpm te voelen is, maar dus ook in IV @80, al is het iets minder. Turbo? |
Auteur: | chathanky [ 04 jun 2013 20:53 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Controleer of laat je aandrijfassen eens controleren. Speling in de wiellagers is ook een optie. Er zijn meerdere mogelijke oorzaken te benoemen. De turbo doet niet veel als je op de motor afremt. |
Auteur: | Maarten [ 04 jun 2013 20:58 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Dank voor de tip. De achterwielophanging is vorige week al goed doorgelicht (was de eerste verdachte aangezien de onbalans in de stoel te voelen was). Aandrijfassen vóór zijn nog niet gecontroleerd, ga ik doorgeven! Zou je dan trouwens geen trilling in het stuur verwachten? ![]() |
Auteur: | chathanky [ 04 jun 2013 21:01 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Ja dat zou je wel aan denken, hoewel ik bij een versleten aandrijfas dat niet heel duidelijk heb gevoeld. |
Auteur: | akooiman [ 04 jun 2013 21:41 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Ik zou ook eens even kijken naar het tussenlager(steunlager) van de rechter aandrijfas. dit kun je vrij eenvoudig doen door de as beet te pakken, en proberen hem te bewegen. Op en neer , naar voor of achter, mag er geen beweging zijn ter hoogte van de motorsteun waar het lager zich in bevindt. |
Auteur: | BJG [ 04 jun 2013 22:16 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Meestal schudt de auto bij versleten aandrijfassen vooral bij fors optrekken, maar het is zeker een mogelijkheid. |
Auteur: | akooiman [ 04 jun 2013 22:38 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Helemaal mee eens BJG, maar dat is ook voornamelijk wanneer de kopplingen (tripode, homokineten(er lopen wat discussies op het forum ![]() versleten zijn. Als het de buitenste zijn resulteerd het meestal ook in een ratelend/knakkend geluid bij optrekken met gedraaid stuur. Als de binnenste echt versleten zijn lijkt het net of je auto de samba doet bij stevig optrekken. Het tussenlager geeft wat subtielere aanwijzingen ![]() |
Auteur: | BJG [ 04 jun 2013 22:55 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Klopt geheel ![]() al is dat tussenlager vaak ook goed hoorbaar dan. |
Auteur: | akooiman [ 05 jun 2013 00:22 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Je hebt alweer gelijk ![]() |
Auteur: | Maarten [ 05 jun 2013 07:29 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Bedankt voor de tip, zal ik zeker meenemen. Kan ik dat zelf inschatten door de auto op te krikken rechtsvoor? Vanmorgen leek het duidelijk minder dan gister middag. Sterker nog, als ik er over nadenk, lijkt het i.h.a. 's ochtends (6.30-7.00) echt minder dan in de volle avondspits. Logisch gevolg van iets of speelt mijn geest trucjes? |
Auteur: | akooiman [ 05 jun 2013 09:36 ] |
Berichttitel: | Re: Onbalans, door motor (?) |
Als dat inderdaad zo zou zijn, lijkt het me meer iets met het motormanagement. Slijtage is niet echt onder de indruk van tijden van de dag. Temperatuur sensoren wel, aangezien het in de ochtend frisser is als in de middag. Is het gedrag ook op gaan treden sinds een paar dagen(Tis al weer 4 dagen zomer ![]() |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |