Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 "Luie 2.0 HDI na reparatie 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 25 aug 2010 14:15
Berichten: 5
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Blauw Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht "Luie 2.0 HDI na reparatie
Hallo,
Na het klokje van mijn C5 250000 km heb zien worden, bleek 1 v.d. injectoren van mijn PH1 2.0 HDI break (RHZ motor) defect. Tevens werd geconstateerd dat de krukaspoelie (Met rubber ring) niet goed meer was en eveneens vervangen moest worden. Eerst maar de injector. Volgens de dieselspecialist in Bergeijk (N.B.) was het blokje nog redelijk en zou hij weer als een zonnetje lopen na vervanging van de krukaspoelie. Na de reparaties durfde ik mijn dame eindelijk weer de sporen te geven MAAR...........geen vermogen. Dus terug naar de dieselspecialist voor een turbodrukmeting. Deze was goed volgens de specialist eerder genoemd. Toch had ik het gevoel dat de turbo boven 2500 rpm al pas begon te "drukken". Ineens het gaspedaal indrukken hielp niet en de dame komt niet meer over de 150 km/u. Weer opnieuw uitlezen; LMM te weinig airflow en turbodruk te laag. Op aanraden van een collega heb ik brandstoffilter, luchtfilter en luchtmassameter vervangen en met een spray "EGR klepreiniger" een poging gedaan een eventueel vervuilde EGR-klep weer beter zijn werk te laten doen.
Resultaat; Geen significante verbetering maar wel een wat zenuwachtiger lopende motor (vooral merkbaar in 3e versn. bij 50km/u. In de 4e versn. maakt de dame vlot vaart (boven 2500 rpm) maar in de 5e reageert alleen de eerste ongeveer 3cm van de totale pedaal slag met als gevolg dat ik ongelofelijk traag versnel van 100 naar 120 km/u. en dus niet boven de 150 uit kom. De dame is van 2001 dus zit ik niet te wachten op een onderzoek dat meerdere dagen zal gaan duren en meer dan 1000 Euro kan gaan kosten. Hopelijk is er iemand op dit forum die ooit met dit bijltje gehakt heeft en mij op de goede weg kan helpen/ misschien wel een antwoord geven op mijn vraag; WAT NU.???? Alvast bedankt voor jullie aller aandacht
Groet
Arjan


28 mei 2013 11:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7532
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
Zit er geen luchtlek in de slangen van of naar de turbo, of van/naar de intercooler?


28 mei 2013 11:44
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42
Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
Hallo Arjan. Je geeft aan dat 1 van de injectoren "defect" was. Hoe kwam je daar achter? Was je auto al "lui" voordat de injector gewisseld werd? Verder geef je aan dat onder anderen het "schoonmaken" van de EGR klep een beetje geholpen heeft. Wij hadden onlangs hetzelfde gedrag bij onze Smart CDI en na het reinigen van de EGR klep rijd die weer als een zonnetje, beter dan toen we hem kochten eigenlijk. Ik weet niet of je dit zelf kunt of wilt doen en of je er goed bij kunt komen bij jouw auto maar bouw de klep eens helemaal uit en maak hem echt goed schoon. Met benzine of zo, kijk wel uit dat je eerst alle O-ringen en andere pakkingen demonteert (als dat mogelijk is) en spoel alles af met heet water en maak hem droog voordat je hem weer in elkaar zet. Controleer goed of hij nog goed dicht gaat, een kleine lekkage door een defect of stukjes roet gooit zeker weten "roet" in het eten, vooral bij lagere toerentallen. Je hebt dan immers "kortsluiting" tussen de uitlaat en de inlaat. Hierdoor komt de turbo niet voldoende op snelheid. Succes.


28 mei 2013 12:50
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 25 aug 2010 14:15
Berichten: 5
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Blauw Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
c5jan schreef:
Zit er geen luchtlek in de slangen van of naar de turbo, of van/naar de intercooler?

De dame is 4 weken geleden op turbodruk getest; 1 slangetje vervangen verder (zou vertelde de diesel specialist) was de turbodruk goed. Ik vraag me alleen af; Als de EGR klep niet meer goed functioneert, geeft dit dan een storing in de LMM omdat hij dan niet genoeg FLOW meet?


28 mei 2013 14:10
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 25 aug 2010 14:15
Berichten: 5
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Blauw Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Flip schreef:
Hallo Arjan...... knip

Hallo Flip,
Heb inderdaad het nodige inmiddels gelezen en bekeken m.b.t. EGR; Misschien is het beter om de klep gewoon te vervangen voor een nieuwe. Als ik alleen maar zeker zou weten dat het EGR-systeem de oorzaak was. In 1 2 3 en 4e versnelling reageert de dame anders/iets feller dan in de 5e. Wordt dan het tekort aan flow door de LMM gemeten dan pas echt belangrijk?



NB.: Voor de injector vervangen werd had ik al het probleem met mijn krukaspoelie en durfde dientengevolge de dame niet op haar plank te trappen. Voor mijn gevoel was hij toen zelfs met 3.5 cylinders feller als nu. Kan het misschien ook zijn dat deze injector verkeerde waarden heeft waardoor het MM zich aanpast aan de minst gevende injector?


28 mei 2013 14:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
Dit is een typisch gevalletje diagnose technicus ;)

je geeft aan dat er storingen zijn in de turbodruk, en dus logischerwijs in de air-flow.

Je moet stapsgewijs beginnen, bij de turbodruk,
wat is hij, en wat moet hij zijn,
wat is de duty cycle van de vacuumklep,
krijgt de waste gate genoeg vacuum om dicht te blijven?

Aan de hand van de testresultaten kijk je wat de volgende stap is.

Een probkleem met egr heeft ook invloed op de turbodruk, maar ook op de air flow.
Maar dat kom je vanzelf tegen als je bovenaan begint ;)

Dit is een probleem waar een goede techneut toch binnen afzienbare tijd een diagnose moet kunnen stellen.

Staat de distributie op tijd? (krukaspoelie is losgehaald)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 mei 2013 20:31
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3632
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
kijk eens goed naar de aansluiting op je inlaatspruitstuk.
Ik had een 1600 80kW die niet meer van z'n plek kwam.
Er zat een lengte scheur in de slang die van de turbo afkwam voor de massameter.
De scheur was niet zichtbaar van de bovenzijde.
Als de turbo druk wilde opbouwen blies ie het in het motorcompartiment ipv in het spuitstuk.
Slang vervangen en,......trok weer als nieuw.

(soms is het iets simpels,..................... :smt190 )

succes.
Boes


28 mei 2013 20:43
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 25 aug 2010 14:15
Berichten: 5
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Blauw Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
@BJG

Dank voor je informatie, ik ga hier mee bezig. De timing is volgens mij goed; start goed, loopt koud mooi rond en ik heb niet het gevoel dat de motor slagen mist. Het enige dat ik merk is dat als ik het gas plpotseling loslaat, de motor de ene keer direkt op compressie begint af te remmen terwijl de andere keer als een automaat "uit-coast".


28 mei 2013 20:52
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 25 aug 2010 14:15
Berichten: 5
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205000
Kleur: Blauw Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
Even een kleine update; Intercooler gedemonteerd en schoongespoeld. Hij bleek iets te zweten onderin aan de voorzijde maar of dit DE oorzaak is??????
Ik sta eerlijk gezegd op het punt de dame van eigenaar te laten wisselen.........................


26 jun 2013 14:54
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3632
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
Faceman;
Kan je ook de andere vragen van BJG beantwoorden.
Oftewel heb je haar uitgelezen tijdens de storing?
Wat voor storingscodes zijn er opgeslagen?

Overigens is het wel vreemd dat er één verstuiver is vervangen hoor! meestal wordt er geadviseerd om ze alle vier te vervangen voor nieuwe of gereviseerde?
Weet je toevallig hoeveel er wordt gecorrigeerd per verstuiver?


26 jun 2013 21:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
Misschien moet je Willy4 uit Vlaanderen eens om raad vragen. Willy4 is een echte dieselspecialist hier op ons forum. Wellicht kan hij je helpen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


26 jun 2013 22:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
Ik denk ook inderdaad dat je niet verder komt zonder een goede diagnose specialist.
Op afstand valt dat vrijwel niet te doen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 jun 2013 22:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7532
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
BJG schreef:
Dit is een typisch gevalletje diagnose technicus ;)
krijgt de waste gate genoeg vacuum om dicht te blijven?

Als ik het goed begrijp is de wastegate dus eerst open, sluit dan op vacuum, om vervolgens de turbodruk te begrenzen?


26 jun 2013 22:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
Ja, hoe meer vacuum hoe hoger de turbodruk (bij deze 2.0 althans)
Dit wordt geregeld via een elektroklep (door het motormanagement)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 jun 2013 22:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7532
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: "Luie 2.0 HDI na reparatie
Ok, dat scheelt me een hoop zoeken. Ik hoor een of ander raar gesis bij stationairdraaien maar ik kan geen lek vinden, en zodra de motor iets harder dan stationair loopt is het weg.
De wastegate zat eerst vast, na een tankje vpower diesel is die fijn los gekomen maar na een ritje hard in z´n 4 begon dat gesis-fluit. Dat is dan dus gewoon de volgende te verwachten stap.
Het valt me wel op dat de turbo soms ´explosief´ inkomt. Juist dan wanneer in z´n 4 de koppeling slipt...
Maar dat is dus zoals oom André het bedoeld heeft als ik het goed begrijp...


26 jun 2013 23:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.