Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

startprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13387
Pagina 1 van 3

Auteur:  boes [ 23 mei 2013 22:09 ]
Berichttitel:  startprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

RERHRH motor.

De brandstofpomp (Siemens) is een maandje geleden vervangen door een gereviseerde bij DF (Dieseltechniek Friesland). Die werd vervangen nadat er bij koude temperaturen startproblemen waren (sloeg wel aan maar niet van harte)
Hij gaf toendertijd P1164 als DTC.

Nu een maand later heb ik twee keer een startprobleem gekregen. De motor slaat aan en slaat direct weer af. Daarna moet ik echt doorstarten voordat hij (met moeite) aanslaat na zo'n 7 seconden doorstarten. Hij gaf weer P1164 aan en de MIL licht op.

freeze frame bij de storingscode>
starttoerental : 239 rpm
MAP: 100 kPa
MAF : 3,91 g/s
FRP : 5440 kPa (is dit niet laag?)
(uitgelezen met maxiscan 509)
Na het starten loopt ie snel weer netjes en komt het de rest van de dag niet meer voor.
(beide keren van de startprobleem was nadat de auto een tijdje (+6 uur) had stilgestaan)

Ik ben ook langs de dealer geweest. Die heeft hem uitgelezen en geeft niet echt aanvullende info.
P1164 : signaal brandstofdruk suggereerd de railsensor
Zou het weer liggen aan de pomp (ingebouwde opvoerpomp of toch een railsensor die de "weg"kwijt is?? :smt017
Heeft er iemand iets dergelijks al meegemaakt?
Ik hoor graag jullie input.

groeten
Boes

Auteur:  BJG [ 23 mei 2013 22:22 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

Het beste kun je de brandstofdruk tijdens starten (en niet aanslaan) even meten.

Aan de hand van het resultaat kun je volgende diagnosestappen bepalen.

Oa retourtest versuivers bij een te lage br druk.

Maar dit wordt dan te technisch voor het forum denk ik.

Auteur:  boes [ 23 mei 2013 22:32 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

de verstuivers zijn vorige maand ook getest hoor!
Ze lekten niet.
Wel viel me op (bij de dealer) dat cilinder 4 109% werd gecorrigeerd.
De andere drie zaten lager dan 9%.

brandstof druk van 54 Bar is toch veel te laag? (5440 kPa)
Bij de overige starts zit ie wel rond de 250 Bar.
Dit verschil kan toch niet door de pomp ontstaan> die doet het wel of niet :smt017
Krijgt de Ecu niet gewoon verkeerde info van de druksensor?

Auteur:  BJG [ 23 mei 2013 22:48 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

Is de retourtest gedaan?

De druk van 54 b is idd te laag.
Dus slaat hij niet aan inderdaad.

Ik zou het zoeken in het circuit van de hoge drukregeling:

Ofwel een injector lekt via retour waardoor de druk niet kan worden opgebouwd,
ofwel de drukregeling werkt niet goed (soleniode in pomp)
Of inderdaad de drukmeting,
controleer even de stekkerverbinding van de sensor, dat steekt zeer nauw bij een piƫzo element.

Welke duty-cycle heeft de drukregelaar als de motor niet aanslaat en de druk 54 bar is?

Wanneer de druksensor onjuiste info geeft zal de motor wel aanslaan waarschijnlijk, maar mogelijk een andere storingscode geven.

Auteur:  BJG [ 30 mei 2013 20:41 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

Al iets verder?

Auteur:  boes [ 30 mei 2013 21:12 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

De auto staat nu al een tijd bij DF in Oudehaske.
Ze wilden de startproblemen zelf waarnemen. (logisch)
Maar nu zeggen ze dat hij steeds start?

Ik heb meerdere keren met ze gebeld en erop aangedrongen dat ze er beter naar kijken.
Daar hebben ze echter niet zoveel zin in. Hun "diagnose" bestaat uit simpelweg starten. Ze hebben geen zin om een garantieprobleem te onderzoeken.
Bij DF kom ik dus niet verder. Morgen ga ik hem weer ophalen.

Aangezien de auto wel start,....daarna uitvalt en er geen brandstof wordt aangezogen. Pas na (erg) lang doorstarten gaat ie lopen.
Ik stel dat hij start doordat er nog brandstof in de rail staat. Als die "op" is komt er schijnbaar geen brandstof. Waardoor hij afslaat. (en het verklaart de lage startdruk van 54Bar)
Dit sluit volgens mij een "lekke" verstuiver hoogstwaarschijnlijk uit?

De oorzaak volgens mij (naar waarschijnlijkheid):
1: de gereviseerde pomp heeft een defect aan de opvoer.
2: de brandstof loopt om een andere reden terug. > misschien is de handpomp stuk (terugslagklepje stuk?)

Ik zal punt 2 eerst uitsluiten door een terugslagklepje te plaatsen.
Misschien heeft er iemand anders een ander idee of theorie?

groet
Boes

Auteur:  c5jan [ 30 mei 2013 21:21 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

Vroeger ging je bij moeilijk startende diesels op zoek naar luchtlekkage inderdaad...
Komt er wel brandstof de pomp in? Lastig te checken met al die bajonetslangen...
Er ruikt helemaal niets naar diesel, behalve als je het tankdopje opent?

De opvoerpomp zit in de hd pomp zelf bij dit type? Ik heb zo ook een keer gestaan met de Evasion (RHZ motor, opvoerpomp in tank). Even reutelen, dan weer afslaan etc.: opvoerpomp stuk.

Auteur:  boes [ 30 mei 2013 21:24 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

Jan,

Er zit een siemens inspuiting in.> De Siemens pomp is zelfaanzuigend.
Er zit dus inderdaad geen tankpomp in.

Auteur:  willy4 [ 30 mei 2013 21:26 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

wanneer is de brandstoffilter nog vervangen

Auteur:  boes [ 30 mei 2013 21:34 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

Het brandstoffilter is vorige maand bij de pompvervanging vervangen.
Jan: ik ruik nergens diesel of zichtbare lekkage.

Ik heb bij het voordoen van het startprobleem de kap geopend en gezien dat er geen brandstof voor de pomp zat. Ik kon het ballonpompje erg vaak indrukken voordat ik weerstand kreeg.

De grote vraag is waarom zou diesel alleen terugstromen bij lange stilstand en zelfs dan niet altijd? :smt017

Auteur:  c5jan [ 30 mei 2013 21:35 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

Euh.... een fractie van een zandkorrel onder het deksel van je brandstoffilter en je gaat helemaal nergens meer heen....

Als je niets ruikt maar geen diesel bij de pomp hebt zit het lek in de aanzuigleiding.

Auteur:  willy4 [ 30 mei 2013 21:38 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

ja, dat is perfekt mogelijk,dat hij dat soms maar doet
verleden maand nog voorgehad,daar was een leiding door geschuurd

Auteur:  boes [ 30 mei 2013 21:38 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

nee, maar dan heb je er ook last van bij een warme motor?

Auteur:  willy4 [ 30 mei 2013 21:42 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

neen, niet altijd

Auteur:  c5jan [ 30 mei 2013 21:55 ]
Berichttitel:  Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164

Een mooie truuk die ik pas nog uitgevonden heb is: niet zuigen maar blazen, met een dikke injectiespuit in de leiding blazen.
Hoor je het dan ergens sissen dan is het 'raak'.
Met aanzuigen zuig je vaak hetzelfde lekje dicht, met blazen valt het wschl. sneller door de mand.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/