Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13294
Pagina 1 van 6

Auteur:  pepijn [ 29 apr 2013 22:26 ]
Berichttitel:  zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

Hallo.

Ik ben zelf mijn koppakking aan het vervangen van mijn mooie zwarte break.
Dit doe ik met hulp van de vraagbaak maar is nog erg lastig.
Kan iemand mij misschien helpen aan wat duidelijkere documentatie?

Alle hulp is welkom.

Alvast hartelijk dank

O ja weet iemand hoe ik de krukas kan vastzetten zodat de poelie los kan maken? :smt017 :smt198

Auteur:  henkie HDI [ 29 apr 2013 22:37 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

Volgens mij bestaat een dergelijk draadje al .... (zie draadje L A)

Auteur:  c5jan [ 29 apr 2013 22:46 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

Nope, dat is een 2.2 hdi met biturbo.

Auteur:  L A [ 29 apr 2013 23:04 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

pepijn schreef:
O ja weet iemand hoe ik de krukas kan vastzetten zodat de poelie los kan maken? :smt017 :smt198

De mijne kwam pas los met een slagmoersleutel op de compressor. Maar dan moet je niets blokkeren.
Want eerder bij een poging met de hand, versprong de distributie een paar tanden. :cit4

Auteur:  L A [ 30 apr 2013 00:08 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

Losmaken doe je met : http://shop.bus.nl/ArtikelFoto.asp?ProdID=3600006

Auteur:  pepijn [ 30 apr 2013 09:29 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

Maar als je het vliegwiel blokkeer dan kan de DR toch niet verspringen?
Of zie ik dat verkeerd heb namelijk geen luchtsleutel. :?:

Auteur:  c5jan [ 30 apr 2013 09:32 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

Als je het goed blokkeert niet.
Dikte van het te gebruiken boortje is belangrijk, met een te dun boortje loop je kans alsnog een halve tand scheef te komen te zitten bij het omleggen.

Auteur:  L A [ 30 apr 2013 10:25 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

c5jan schreef:
Als je het goed blokkeert niet.
Dikte van het te gebruiken boortje is belangrijk, met een te dun boortje loop je kans alsnog een halve tand scheef te komen te zitten bij het omleggen.

Uit ervaring pretendeer ik helaas dat je ongelijk hebt C5jan. En daarvoor voer ik graag 2 argumenten aan.
De snaar kan geen halve tand verspringen. Of één-, of meer tanden tegelijk.
Én heb ik in een beschrijving gelezen dat je een speciale getande blokkering als hulpgereedschap kunt vastschroeven (waarschijnlijk op het koppelingshuis ?) om de starterkrans te blokkeren.
En nogmaals geloof mij, die pen van 8 mm volstaat niet ! En degenen bij wie het op jou wijze reeds gelukt is, hebben onwijs geluk gehad.
Heb horen verluiden dat men soms de kop van de bout met de acetyleenbrander verwarmt om loskomen te vergemakkelijken. Kennelijk helpt dit om de loctyde ( weet niet of ik dit goed spel) zijn lijmkracht te ontnemen.
Ook hoorde ik onlangs, dat zou je volgens alle regels der kunst de bout opnieuw willen vastzetten, wordt aangeraden de schroefdraad eerst met de bijhorende tap op te zuiveren :smt203 en vervolgens weer met loctyde vast te draaien met voornoemde slagmoersleutel op stand twee (van 4 in totaal).

Auteur:  willy4 [ 30 apr 2013 10:30 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

nooit de krukas bout of moer op een pen los of vast zetten
je kunt dan wel is dikke problemen krijgen

altijd de starterkrans blokkeren

Auteur:  c5jan [ 30 apr 2013 11:48 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

L A schreef:
c5jan schreef:
Als je het goed blokkeert niet.
Dikte van het te gebruiken boortje is belangrijk, met een te dun boortje loop je kans alsnog een halve tand scheef te komen te zitten bij het omleggen.

Uit ervaring pretendeer ik helaas dat je ongelijk hebt C5jan. En daarvoor voer ik graag 2 argumenten aan.
De snaar kan geen halve tand verspringen. Of één-, of meer tanden tegelijk.

We zijn het eens hoor, dat bedoel ik ook!
Als het tandwiel een halve tand uit het lood staat loop je het risico de snaar een hele tand (natuurlijk geen halve!) verkeerd om te leggen, 50% kans dat het dan goed gaat...

En over blokkeringen, ja, speciale gereedschappen zijn beter en handiger voor het opvangen van krachten. Maar met blokkering van de starterkrans alleen heb je nog geen garantie dat het vliegwiel 'op tijd' staat tov de rest van de motor. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Auteur:  JW-C5 [ 30 apr 2013 11:55 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

Dat weer op tijd zetten moet je vervolgens doen met die pen van 8 mm die je via een opening in het vliegwiel steekt :idea:

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 30 apr 2013 11:58 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

Ja, 1 zo'n pen kan lang niet zo goed alle geweld opvangen wat je op de krukaspoelie uitoefent.

Auteur:  JW-C5 [ 30 apr 2013 12:38 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

Zó ziet het blokkeergereedschap er uit voor deze motor:

Bijlage:
Blokkering vliegwiel DW10(A)TD.png


Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 30 apr 2013 13:07 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

En zó pas je dat toe:

Bijlage:
Gebruik blokkeergereedschap.png


Groet,
JW

Auteur:  pepijn [ 30 apr 2013 20:01 ]
Berichttitel:  Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI

maar je hoeft het vliegwiel nu toch nog niet op tijd te zetten?
En heb inderdaad het gat naar het vliegwiel gevonden maar kan geen gat in het vliegwiel ontdekken waar die pen dan weer in moet.

dacht dat je de nokkenas, krukas en de brandstofpomp moest merken en bij het plaatsen van de DR alles weer pressies hetzelfde moet terugzetten.

Pagina 1 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/