Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Motor houdt 10 sec na koude start in
Auteur |
Bericht |
Rvs63486
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59 Berichten: 400 Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Motor houdt 10 sec na koude start in
Sinds enige weken vertoont de dame licht geirriteerd gedrag na de koude start. Ongeveer 10 seconden na de start houdt de motor heel kort even in. Daarna geen problemen meer. Ook niet na de het starten met een warme motor.
Auto start op benzine.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Dank, Frank
_________________ Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
|
25 apr 2013 11:18 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Dit probleem vind je onder meerdere titels terug op deze site.
Benzineprobleem. Komt voor bij LPG auto's en wordt in verband gebracht met (te weinig gebruikte) benzineinjectoren icm gebruik E95 (schraal) en minimaal rijden op benzine. Deze gaan dan slecht inspuiten bij koude start. Wegrijden in zijn 1 op alleen de koppeling werkt. Als je de eerste 10-30 sec gas geeft lijkt de motor uit te gaan. Het is alsof de benzine van heel ver moet komen en nog uit de grond opgepompt. Als je je gas licht indrukt hoor en voel je de toeren ineens opkomen. Daarna rijdt hij voorbeeldig op zowel benzine als gas. Gaat soms gepaard met emissiestoringen
Injectoren/benzinesysteem schoonmaakmiddel (Wynns o.i.d.) in je tank (liefst E98) en er 1-2 tanken benzine doorjagen voordat je weer op LPG gaat rijden wil wel eens helpen. Geen garantie echter.
Alternatief : Vervangen benzineinjectoren. Ik geloof dat dat rond de € 400 kost en weet niemand die dat gedaan heeft en of het helpt.
Vanochtend melding dat emissiestoringen (ik kreeg ze altijd bij -her-starten) aan de bobine kan liggen. wellicht het proberen waard (voor mijn type € 90 bij Mister Auto)
Net als velen heb ik geleerd ermee te leven :
Instappen Starten Riem aan Telefoon installeren Omgeving checken en dan pas wegrijden
Die 10-30 sec die dat duurt zorgen er meestal voor dat het probleem niet optreedt. Het gebeurt pas als je de gaspedaal aanraakt in die eerste 10-30 sec
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
25 apr 2013 11:35 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Ik heb die ellende de laatste tijd ook. Exact wat hier omschreven wordt.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 apr 2013 12:35 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Hé wat denk je.......ik ben ervaringsdeskundige  Hebben we iemand met dezelfde ziektesymptomen een €400 vrij op de bank? Tot dan toe rijd ik 's-ochtends maar weg met mijn ritueeltje. PS Als Ph1 gasrijder heb ik de indruk dat de Ph2 hier gevoeliger voor is.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
25 apr 2013 14:04 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Yep, die van mij heeft het zelfde ochtend humeur. Als je gas geeft dan zakt ze helemaal weg, heb het eens met de lexia uitgelezen. Dan zie je de inlaatdruk van rond de 400mBar opkomen naar de 920mBar en dan ineens pakt ze het weer op. Soms erg vervelend. Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
25 apr 2013 16:14 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Dan kan je je afvragen wie die druk aanstuurt die 10-30 seconden te laag is.
Ik heb wel eens geroepen dat alle benzine terug in de tank is gezakt en helemaal opgepompt dient te worden (maar dat zou dan ook gelden voor iemdand die zijn benzine C5 2 dagen stilzet)
Heeft JO hier iets slims over te zeggen?
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
25 apr 2013 16:42 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
De benzine loopt niet terug naar je tank. En met contact aan voor je start loopt je benzine pomp alom het circuit op druk te brengen. Ik heb geen last van een humeurig gedrag net na de start.
|
25 apr 2013 17:37 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Ik heb het al een tijdje, vorig jaar met een update van het MM was het eigenlijk weg, maar nu volop terug. Ook als de temperatuur 's morgens vroeg al vrij aangenaam is. Ook soms wat petsen in de uitlaat en een motor die in coma lijkt te liggen. Bij flink gasgeven dan ook ineens willen doorschieten en alle ellende is pas over als de motor voldoende warm is. Hij loopt dan ook al op lpg. Daar zit hem volgens mij niet het probleem.
Als je naar deze problematiek zoekt op internet kom je van alles tegen: klepstoters, kvs-temperatuursensor, lambdasonde, MAP-sensor. Niemand met een pasklaar antwoord en zeer vele merken en modellen hebben er last van.
We gaan weer eens de toevoeging gebruiken om de klepstoters te verwennen en een toevoeging aan de benzine geven om de injectoren te reinigen.
Wie het weet mag het zeggen........
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 apr 2013 20:57 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Klinkt als een mengselprobleem. Heb je al eens de livedata kunnen zien tijdens dit verschijnsel?
|
25 apr 2013 21:58 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Meten is weten...
|
25 apr 2013 22:09 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Iceman schreef: ... heb het eens met de lexia uitgelezen. Dan zie je de inlaatdruk van rond de 400mBar opkomen naar de 920mBar en dan ineens pakt ze het weer op.
Dat wat je hier meet is mogelijk een gevolg van het inhouden als je gasklep opent, maar het zou een aanleiding/oorzaak kunnen zijn als er aan de stand van de gasklep niets veranderd op dat moment. Dus eigenlijk moet je dataloggen van: toerental, inlaatdruk, gasklepstand en temperatuur. In een grafiek, dan kun je al iets meer zeggen waarschijnlijk, dit is mogelijk met de Lexia. boes schreef: Klinkt als een mengselprobleem. Heb je al eens de livedata kunnen zien tijdens dit verschijnsel? Probleem is dat de mengselregeling zelf nog niet werkt op dat moment omdat de motor koud is. Dus zul je je moeten beperken tot de parameters die bij koude motor zorgen voor invloed op het mengsel.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 apr 2013 22:46 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
c5jan schreef: Meten is weten... Mijn optie: MaxiRecorder http://www.obdchina.com/maxirecorder-ve ... -1097.html" 56 € Instelbaar met data per seconde. Daar moet toch iets uit op te maken zijn 
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
26 apr 2013 06:29 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Zie net dat 'ie uitverkocht is. Maar waar het om gaat is wat hij o a. kan van vastleggen in real time: Records vehicle performance: With MaxiRecorder™ Vehicle Monitor, you are able to monitor any 5 of 23 engine parameters: ● RPM ● Throttle position ● Engine load ● Fuel pressure ● Fuel system status ● Short/long-term-fuel trim ● Battery voltage ● Timing advance ● Coolant temperature ● Air flow rate ● Intake air temperature ● Intake manifold pressure ● O2 sensor voltage
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
26 apr 2013 06:47 |
|
 |
Rvs63486
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59 Berichten: 400 Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
Het ziet er naar uit dat het probleem er bij jullie iets anders uitziet dan bij mij.
Het maakt bij mij namelijk geen verschil of de motor stationair draait of dat ik gas geef, hij houdt in beide gevallen kort in. Dus ook bij vlot wegrijden direct na de start.
Enig geduld na de start is voorlopig de oplossing. Doet me weer herinneren aan de GS, GSA, BX en Xantia. Toen moesten we ook even wachten...
Volgende week wordt de dame bij de garage sowieso uitgelezen in verband met haar chronische probleem dat de koelvin niet draait. Wordt vervolgd!
_________________ Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
|
26 apr 2013 13:08 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Motor houdt 10 sec na koude start in
als je het de moeite vindt kan je in de Wieringermeer ook mijn Maxiscan ophalen / lenen. Daarmee kan je de livedata bekijken (ook grafisch). Ik hoor het wel.
groet Boes
|
26 apr 2013 16:55 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|