Auteur |
Bericht |
kaatlinda
C5club Newbie
Geregistreerd: 13 apr 2013 22:25 Berichten: 1
Auto: c5 1.6 hdif break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 152000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Turbo vrees.
 Ik word de trotse nieuwe eigenaar van een C5 1.6 hdif. break uit 2007. Nu heb ik wat rond gekeken op dit c5 forum en krijg de indruk dat de 1.6 hdif diesel motor niet de allerbeste keus is. Wat mij nogal verontrust zijn de berichten over het heet lopen van de turbo en te nauwe brandstof leidingen met filters? en een groot of klein olie reservoir voor extra koeling. Zijn er ook wat positieve ervaringen met deze motor anders ben ik bang dat ik hem weer meteen ga inruilen!
|
17 apr 2013 22:15 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Prima motor, idd enkel netjes omspringen met vervangen van olie, liever te snel dan te lang mee doorrijden ... Verder gewoon genieten , ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
17 apr 2013 22:18 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
En die olie verversen met de goede olie. Als ik de verhalen op dit forum goed gelezen en onthouden heb zou dat 5W30 INEO moeten zijn....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 apr 2013 22:20 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Was die van 2007 niet al met een groter carter uitgevoerd? Olie bestellen bij Kleiner Ölprinz op e-bay. 5 liter Total 5W30 voor 22 euro........
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 apr 2013 22:22 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Is dat de 5W30 INEO?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 apr 2013 22:32 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
gewoon met de voorgeschreven olie gebruiken en liever 1000km te vroeg ,dan 500km te laat en de olie op tijd op pijl te controleren ik ken er die er ook wat km opzitten hebben zonder problemen maar je moet je er aan de regels houden
|
17 apr 2013 22:40 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Inderdaad.
Gewoon goede olie gebruiken, liefst 5W30 Ineo. En de onderhoudsinterval van 20 000 km niet overschrijden, liever nog eerder in geval van veel korte stukjes rijden of juist veel snelweg km met hoge belasting.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 apr 2013 23:21 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Ruim 12 jaar geleden heb ik een superdure (voor die tijd) olietoevoeging aangeschaft om het onderhoud van de auto van mijn moeder tegen "misbruik" veilig te stellen. Hier handelde het om een Ford Sierra turbodiesel met toen al zo'n dikke 150.000 km op de teller. Toeval wil dat ik zelf ruim een jaar nadien met deze auto, zonder het te weten, 30 km heb gereden terwijl ik mijn olie al verloor bij vertrek. Pas bij thuiskomst was er naar huis gebeld dat er een enorme plas olie lag op de plek waar vandaan ik was vertrokken. Het énige wat mij was opgevallen was een gevaarlijk in rood gebied oplopen van de motortemperatuur. Daarvoor kon ik toen geen reden vinden. Heb één en ander laten afkoelen en een half uurtje later de laatste drie kilometer naar huis gereden. Eén maal geïnformeert door mijn vrouw van het telefoontje, viel er bij mij het kwartje en de volgende dag heb ik bij daglicht kunnen vaststellen dat een defecte oliedruksensor oorzaak was van een flinke lekkage. Op een aanhanger (een autoambulance noemen ze dat hier geloof ik) heb ik zelf deze auto naar een toenmalig bevriende garage van mijn moeder gebracht voor onderzoek. Nu rijdt deze auto nog. Mijn broer rijdt er in en ik vermoed dat 'ie inmiddels 3 ton heeft gelopen. Als ik dit hier schrijf, is het omdat dit mijn eigen ervaring is en geen verkooptruuk of zo. En het produkt wat ik hier kocht was gewoon bij een autosuper. Heette toen nog Automarché of zoiets. Nu heten ze Roady (voorheen maakte ze onderdeel van de Intermarché-groep). Helaas kan ik je nu niet meer aan een produktnaam helpen. Doe er je voordeel mee en vanzelfsprekend nog veel confortabele kilometrers toegewenst. Met een groet vanuit de Ardèche
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
18 apr 2013 01:28 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Ik heb net als TS van in- en outsiders al zo veel dramaverhalen gehoord over de 1.6HDI; ik zou bij specifiek deze 1.6HDI niet afgaan op ervaringen met andere autoos maar juist doen wat voor deze auto het best werkt. Een kortere verversingstermijn, 10K of 15K, scheelt in ieder geval in de gemoedsrust - of het voor deze auto ook echt uitmaakt?
Wat is nu eigenlijk de oorzaak van de kennelijk geregeld stuklopende turboos? Oververhitting?
|
18 apr 2013 07:44 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Dat het de Ineo betreft is duidelijk te zien: Kleiner Ölprinz op e-bayOok de LDS vind je nergens voordeliger. Het motorcarter van de 1.6 is eigenlijk te klein waardoor de motorolie aan een te hoge thermische belasting wordt blootgesteld. De olie koelt onvoldoende af en in het kanaal naar de turbo wil dan het filter wel eens verstopt raken door aankoeken van te heet geworden olieresten. Gevolg: onvoldoende smering en stuklopen van de turbo.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 apr 2013 08:24 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Zit er geen oliekoeler op de 1.6? Een klein carter houdt wel in minder olie dus ook minder additieven om de motor te beschermen. Ook vervuild zo'n carter sneller.
|
18 apr 2013 09:02 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
ook is het carter bij sommige motoren aangepast
|
18 apr 2013 09:06 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
citroen heeft het aangepast... ford bijv indertijd niet..
zat er in eerste instantie 3.7 liter olie in, nu is het 4.3 liter... en hier in belgie rijden heel veel 1.6jes rond ook in de andere merken zoals volvo , ford, mini peug etc..
dus dan zal je wel eens wat meer verhalen lezen over gesneuvelde turbo's..
iig als de onderhoudshistorie gekent is en de auto tijdig zijn beurten heeft gehad met de juiste olie.. is het een prima keuze...
|
18 apr 2013 09:21 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
chathanky schreef: Zit er geen oliekoeler op de 1.6? Een klein carter houdt wel in minder olie dus ook minder additieven om de motor te beschermen. Ook vervuild zo'n carter sneller. Die additieven worden bij productie al door de olie gedaan, per liter olie zit er dus net zoveel additief in als in een groot carter. Een kleiner carter heeft als voordeel dat de bedrijfstemperatuur sneller bereikt wordt.
|
18 apr 2013 12:51 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Turbo vrees.
Roman schreef: iig als de onderhoudshistorie gekent is en de auto tijdig zijn beurten heeft gehad met de juiste olie.. is het een prima keuze... Kijk, dat én de reactie van GW, helder, bedankt, daar heb ik wat aan... Een C5 1.6 Hdif dus alleen maar kopen als "alles het doet" en de onderhoudshistorie bekend is. Is er evt. een inspectiepunt, bijv. inkijk via de vuldop, waaraan een slecht onderhouden auto door de mand valt?
|
18 apr 2013 12:54 |
|
 |
|