Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

versnelling
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13234
Pagina 1 van 1

Auteur:  ronsmit [ 11 apr 2013 18:15 ]
Berichttitel:  Olie versnellingsbak

Klopt het dat er een speciale versnellingsbakolie is voor Nederland voor mijn C5 2.0? Mijn garagist had na vervanging van de drukgroep eerst Franse olie in de bak en toen schoot de versnelling steeds uit zijn 3e en 5e versnelling.

Auteur:  boes [ 11 apr 2013 20:33 ]
Berichttitel:  Re: Olie versnellingsbak

:smt042 :lol: :lol: :lol:

Wat denk je zelf van dat verhaal,.....?
Je auto raakt toch ook niet in de war als je de grens over gaat?
Olie moet bepaalde internationale eisen voldoen.

Wat een broodje aap zeg!

groeten
Boes

Auteur:  Joslenssen [ 11 apr 2013 21:04 ]
Berichttitel:  Re: Olie versnellingsbak

Misschien bedoelde de monteur dat hij de reparatie met de franse slag heeft uitgevoerd. (grapje)
Het vervangen van de koppeling heeft normaal gezien geen invloed op het ingrijpen van de tandwielen in de versnellingsbak. Echter er moet wel nieuwe olie in de bak omdat die afgetapt moet worden voor deze reparatie. Is bij het wisselen van de koppeling in mijn C5 ook gebeurt.

Met de juiste specificatie van de olie maakt het niet uit waar deze vandaan komt, de meeste komt uit het midden-oosten.

Auteur:  Klaverblaadje [ 12 apr 2013 10:15 ]
Berichttitel:  Re: Olie versnellingsbak

Misschien is er bij het loshalen van de bak iets niet goed gegaan met het schakelmechanisme en klopt de afstelling niet meer. :smt017

Auteur:  ronsmit [ 15 apr 2013 13:53 ]
Berichttitel:  versnelling

Het gaat om het volgende: De drukgroep is vervangen vanwege slijtage. Nu zit er een nieuwe drukgroep in de bak, maar bij schakelen van vrij naar de derde en vijfde versnelling valt de versnelling terug naar de vrije stand. De monteur (niet Citroën) dacht dat het aan het type olie lag en heeft die vervangen. Maar nog gebeurt hetzelfde, alleen bij wat langer vasthouden van de pook blijft de versnelling in de gewenste versnelling hangen. Mijn vraag is: kun je de versnellingen afstellen zodanig dat ook met een lichte handbeweging de pook in de juiste versnelling blijft hangen? Of is er één vaste afstelling? Dan kan ik dat de monteur meedelen, zodat hij ermee aan de gang kan. Als dat niet kan, wat zou dan de oorzaak kunnen zijn van het terugspringen in de vrije stand? Vóór de vervanging ging het schakelen probleemloos, zelfs met een lichte beweging ging de versnelling in de juiste stand.

Auteur:  GW-tje [ 15 apr 2013 14:06 ]
Berichttitel:  Re: versnelling

Als alles voor de reparatie goed heeft gefunctioneerd is er een fout gemaakt bij het weer monteren van de kabels van de schakelbediening. Die moet dan maar eens opnieuw losgenomen en op juiste wijze weer gemonteerd worden. Dat is het enige logische wat ik kan bedenken. Verder goed kijken of alles correct en spanningsvrij gemonteerd is tussen pook en bak.

Auteur:  JW-C5 [ 15 apr 2013 14:28 ]
Berichttitel:  Re: versnelling

En dat opnieuw en correct afstellen moet op korte termijn gebeuren.

Op deze manier wordt het inwendige van de bak zwaar belast, met name de synchroringen en de bediening daarvan krijgen het extra voor hun kiezen.
Die zijn niet uitgelegd op een continue belasting, dat gaat heel snel van kwaad tot erger.

Groet,
JW

Auteur:  Rene [ 15 apr 2013 18:31 ]
Berichttitel:  Re: versnelling

Ik heb laatst gedeeltelijk zelf mijn koppeling gewisseld en ik mocht het gedeelte wat aan het uitende van de kabels zit nog niet vastdraaien! Eerst moest het worden afgesteld. Daarna heb ik de boel vast gezet. Ik gok dat dit verkeerd is gegaan. Vastgedraaid en nooit meer naar gekeken.

Afstellen dus. En die Franse olie gelijk wisselen voor Nederlandse olie! Dit kan mooi samen met het vervangen van de winterlucht door zomerlucht in de banden ;)

Auteur:  c5jan [ 15 apr 2013 22:22 ]
Berichttitel:  Re: versnelling

Vul dan gelijk het droge water in je airco even bij.

Auteur:  ronsmit [ 27 apr 2013 19:44 ]
Berichttitel:  Re: versnelling

De monteur heeft geconstateerd dat een rubber ring onder de pook scheef zat. Die heeft hij vastgezet en een week lang bleef denderde versnelling goed functioneren. Nu vliegt de derde versnelling telkens weer terug in zijn vrije stand. Bij het loslaten van het gas zie en hoor je de pook bewegen en gaat hij in zijn vrij. Dat gebeurt ook soms bij het rijden over eenhobbel. Wat kan toch de oorzaak zijn?

Auteur:  c5jan [ 27 apr 2013 19:50 ]
Berichttitel:  Re: versnelling

Wat ik er van weet en gehoord heb begint dit soort klachten met als diagnose een verkeerde afstelling en eindigt het met vervanging van tandwielen in de bak...

Auteur:  akooiman [ 27 apr 2013 21:55 ]
Berichttitel:  Re: versnelling

Motorsteun niet op zijn plek, waardoor de motor een beetje gekanteld ligt?

Auteur:  ronsmit [ 28 apr 2013 11:14 ]
Berichttitel:  Re: versnelling

Ik neem al jullie antwoorden mee als ik morgen weer naar de garage ga. De monteur is goedwillend daar niet van. Hij zegt deze bak ook in andere merken en modellen gezien en gerepareerd te hebben. Dus aan de montage van de drukgroep zal het niet liggen. Wellicht dus wel aan de stand van de motor ten opzichte van de bak. Ik heb ook het idee dat de koppeling niet goed vastgrijpt aan de tandwielen en dat zeg ik als volkomen leek wat versnellingsbakken betreft. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Auteur:  GW-tje [ 28 apr 2013 11:33 ]
Berichttitel:  Re: versnelling

Ga er gewoon even mee naar een Citroëndealer en laat er even naar kijken. Daar weten ze hoe de zaken in elkaar horen te zitten en kunnen ze de motorsteunen snel beoordelen. Ook zien ze direct of je schakelmechaniek op de juiste manier is gemonteerd. Een verkeerde stand van motor ten opzichte van de bak is niet mogelijk. Een monteur kan zeker goedwillend zijn, maar als dit zijn eerste C5 is, weet hij natuurlijk niet alles van deze auto en is een vergissing snel gemaakt.

Werking koppeling: Klik

In het nederlands: Klak

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/