Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Zelf koppakking vervangen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13214 |
Pagina 1 van 14 |
Auteur: | L A [ 12 apr 2013 21:22 ] |
Berichttitel: | Zelf koppakking vervangen |
Voor de tweede maal in 20 jaar moet ik onze kopppakking vervangen. Dit keer zal het iets langer werk zijn daan toen met onze polo. Heb een beschrijving van het hoe in wat in het Frans met wat afbeeldingen. Ook een werktekening voor het zelf maken van de steun die ik moet aanbrengen tussen de twee turbo's alvorens deze te demonteren. Als mogelijke oorzaak een defecte temperatuursonde. En om op zeker te gaan zal ik de thermostaat ook vervangen. De waterpomp en distributie zullen er ook aan geloven. Als iemand me nog zinnige tips kan verschaffen opdat ik niet in wat valkuilen terecht kom, is dat welkom. |
Auteur: | willy4 [ 12 apr 2013 21:26 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
ik weet niet of hier de cilinderkop bouten ook moeten vervangen worden |
Auteur: | L A [ 12 apr 2013 21:29 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
Ja, inderaad. Dank voor het meedenken ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 12 apr 2013 21:31 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
Is dit de DW12BTED4 motor? Daarvan heb ik een NL-talige handleiding B1DG9AP0 Verwijderen - aanbrengen : Cilinderkop op de auto TURBODIESEL DW12BTED4 FAP, die kan ik je als PDF sturen. Geef dan even je E-mail adres via een PB. Groet, JW |
Auteur: | L A [ 13 apr 2013 23:54 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
JW-NHS Dankbaar ingaand op je aanbod heb ik al een pb-tje verstuurd met mijn VIN n°. Maar ik heb nog nergens gevonden wat nu mijn type motor is. Vandaag helaas de krukaspoelie nog niet los kunnen krijgen en bovendien op eens een harde tik. En ja hoor! Snaar zeker wel twee tanden versprongen. Zie onderste foto waarop de versprongen merktekens duidelijk zichtbaar zijn (in werkelijkheid moet de foto nog een kwart slag naar rechts gedraaid worden). Wordt vervolgt. |
Auteur: | JW-C5 [ 14 apr 2013 11:22 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
Via je VIN zie ik dat jouw motor inderdaad de TURBODIESEL DW12BTED4 FAP is. Ik zal de bewuste documenten opzoeken en ze als PDF's sturen. Maarreeeeh, hoe kan die D-riem zomaar twee tanden verspringen? Als dat gebeurt bij deze motor, heb je denk ik een nog veel groter probleem: kleppen die zuigers geraakt hebben ![]() Overigens, weet je iets van de achtergrond van deze auto? Hij is op 20/4/2007 geproduceerd maar pas op 8/1/2008 op kenteken gezet. Groet, JW |
Auteur: | L A [ 14 apr 2013 11:53 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
Dit model is in eigendom geweest van een politiek leider in de Drôme die een drie jaar huurcontract heeft aangegaan en na drie jaar weer een andere heeft genomen. De garage waar ik 'm heb gekocht is wat je mag noemen het moederbedrijf van mijn eigen garage hier in de buurt. Met hulp van mijn garage alhier heb ik deze auto gekocht en heb toen ruim zes maanden niets dan ellende gehad. Allemaal door slordig afhandelen van garantiereparaties (met de garage in Valence, voor alle duidelijkheid). Toen ik de auto kreeg, stond 'ie op 91W banden, waar ik pas na 8000 later achter kwam toen ik had opgemerkt dat er sprake was van overdreven slijtage. Er hoort 93W op! Door mijn ongenoegen over de service van de garage in Valence (Minodier) voor te leggen aan een mediateur bij Citroën (waarvan er kennelijk maar drie van zijn in heel Frankrijk) werd ik stant te péde als een prins behandeld en kwam een eind aan veel ongenoegen. Met mijn koppakking heb ik de pech dat dit probleem zich net voor deed na het aflopen van mijn gartantie. Over de auto zelf kan ik zeggen: Niets dan lof! ![]() Van eerder opgedane ervaring was ik altijd op benzine en sinds een proefrit in de C5ph3 met 3.0 V6 240pk was ik volledig verkocht. Toen ik dus deze "occasion" tegen kwam met maar 73.500 km voor nog geen 13K€ en met 173pk ben ik er voor gegaan. En met nog in het achterhoofd de ervaring van onze Xantia 3.O V6 benzine met handbak is deze BVA6 een waar genoegen. Het verbruik op ritten naar Nederland liggen soms onder de 7l/100km! En ik kom aan een gemiddelde van zo rond de 8.8l/100km. Wat je schrijft over mogelijke motorschade is mij ook al voor de geest gekomen ![]() Ik heb nog niets bewogen en zal proberen om met een grotere luchthamersleutel deze bout de déblokkeren in plaats van veel handmatige kracht in één keer uit te oefenen (want ik weet nu van te voren wat daarvan het resultaat zal zijn). Andere of betere suggesties zijn welkom. |
Auteur: | L A [ 14 apr 2013 12:52 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
JW-NHS schreef: Maarreeeeh, hoe kan die D-riem zomaar twee tanden verspringen? JW In mijn mogelijke onnozelheid dacht ik de krukas te kunnen tegenhouden door het tandwiel van de nokkenas te blokkeren. Je kan een automaat nu een maal niet in z'n versnelling zetten en dan op de handrem blokkeren. En terwijl ik dus met de hand kracht zet op de hefboom van mijn dopsleutelset (model voor vrachtwagens e.d.) overkwam mij dit. Als iemand me aanraad om nu mijn poelie te bewerken tot een behapbare sleutelwijdte en hem op deze wijze de kunnen demonteren overeenkomstig of je twee geblokkeerde moeren van elkaar los draait, dan ga ik daar wel voor om evenuele extra motorschade verder uit te sluiten. Als ik een maal de kop er af heb, kan ik op dat moment vaststellen of er inderdaad van schade sprale is. Een nieuwe kost hier 87€ (link: http://www.mister-auto.com/poulie-dampe ... 01238.html Met zonovergoten groeten vanuit d'Ardèche ![]() |
Auteur: | chathanky [ 14 apr 2013 13:08 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
Krijg je geen foutmelding als de nokkenas en de krukastijden te ver uit elkaar liggen? Beiden worden door sensoren in de gaten gehouden. |
Auteur: | L A [ 14 apr 2013 13:15 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
De boel ligt al veel te ver uit elkaar om dit te kunnen uitproberen. Maar ik kan me indenken dat dit wel zou moeten kunnen verschijnen op het middendisplay. |
Auteur: | JW-C5 [ 14 apr 2013 13:24 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
Uit je verhaal begrijp ik dat de motor niet meer gelopen heeft nadat je die tanden verschoven had. En hopelijk heb je daarna ook niet meer geprobeerd de motor te "tornen", want ook dan zullen de kleppen de zuigers gaan raken, naar ik denk. Als dat zo is zou ik zeggen: zet eerst de D-riem weer op tijd, daarvoor is een van de doc's die ik je gestuurd heb behulpzaam. Daarna kun je verder gaan, in de PDF's is beschreven hoe je dat moet doen. Groet, JW |
Auteur: | L A [ 14 apr 2013 14:26 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
JW Onwijs dank voor alle pfd's die je me gestuurd heb ![]() Nu pas wordt ik me bewust van hetgeen ik op de hals heb gehaald. En inderdaad ik heb niets meer bewogen nadien. Ga nu weer verder. Tot later ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 14 apr 2013 14:33 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
Succes er bij, het wordt een heeeeel forse klus ![]() En vervang sowieso de D-riem, die heeft geweldig op z'n donder gehad bij dat verspringen ![]() Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 14 apr 2013 14:39 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
een D-riem verspringd zomaar niet,er moet altijd iets gebeurd zijn |
Auteur: | JW-C5 [ 14 apr 2013 14:54 ] |
Berichttitel: | Re: zelf Koppaking vervangen |
Het waarom daarvan kun je iets hoger lezen..... Groet, JW |
Pagina 1 van 14 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |