Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13161
Pagina 1 van 10

Auteur:  Hollender [ 04 apr 2013 09:28 ]
Berichttitel:  Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Ik heb het idee dat mijn C5 te weinig vermogen heeft in de hogere toerenregionen. Aangezien ik vooral laag in de toeren rijd is het me nooit echt opgevallen, maar toen ik vannacht huiswaarts keerde en een lange verlaten snelweg voor mij vond in het buitenland kon ik het dan ook niet laten om even een stukje te "blazen". Gewoon om eens even de motor goed schoon te stoken en ook eens zien hoe hard hij (zij) nu werkelijk gaat. Vol verbazing bleef de naald net boven de 190 staan en daar bleef het dan ook bij. Wel een teleurstelling want ik dacht dat ik wel een stukje over de 200 moest kunnen komen. Dit tempo toch een 10 minuten aangehouden maar ze bleef constant. Eenmaal de snelweg verlaten dan eens een paar keer goed doorgetrokken in elke versnelling. Ook hier viel mij op dat de motor net onder de 3500 toeren ineens een dip krijgt. Ze gaat dan wel nog door tot dik over de 4000 toeren maar mist dan motivatie. de magische grens van 190 km/u is dan ook niet verwonderlijk gelijk met die +/- 3400 toeren. Verder kan ik weinig opmerken, motor loopt mijns inziens wel lekker, trekt ook niet slecht, hoewel het zeker geen sprinter is.
Luchtfilter is samen met olie, oliefilter en brandstoffilter allemaal nog geen 15000km oud, dus lijkt me ook niet echt een oorzaak te kunnen zijn.
Zie ik ze nu vliegen of is dit toch abnormaal?

Auteur:  Maarten [ 04 apr 2013 09:36 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Ik zou bijna denken aan de turbo, die komt er toch in bij hogere toerentallen?

Auteur:  Menno [ 04 apr 2013 09:42 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Als je normaal niet vlot rijdt lijkt het mij niet vreemd dat de auto sloom wordt ,altijd lage toeren rijden is o.a. slecht voor het fap filter ( die verstopt sneller ) ...
Swirlklep is wel ok ? ... Vacuum ? , geen foutmelding ?
Dat de diesel boven de 4000 rpm motivatie mist lijkt mij logisch , daar is die niet op z'n best ;)

Auteur:  Klaverblaadje [ 04 apr 2013 09:56 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Mijn 2.2 HDIF liep 205 echte km, gemeten met de gps en toen deze gechipt was kwam daar zo'n 7-8 km bij.

Hoe correct is jouw snelheidsmeter?

Auteur:  Hollender [ 04 apr 2013 09:59 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Hij is niet echt sloom. De vorige eigenaar was er wel zuinig op maar spaarde hem niet, net als ik dus eigenlijk.
@ Maarten: De turbo is het zeker niet, die werkt al bij 1500 toeren.

@ Menno: Swirlklepbediening was vorig jaar afgebroken en ik heb het kniestukje vervangen. Verder merk ik nergens dipjes of bulten in het vermogen dus lijkt het mij dat ik die mag afschrijven. Ik krijg geen enkele foutmelding en de rest kan ik niet nakijken. FAP is nog maar 30000 oud denk ik, lijkt me sterk dus dat daar de oorzaak ligt. Dat een diesel, zeker een zwaardere, boven de 4000 toeren motivatie mist snap ik volkomen, maar het zijn de 600 toeren daaronder die eigenlijk geen probleem zouden mogen opleveren en die zeker bij een sprint of voor het halen van de topsnelheid wel belangrijk zijn.

Auteur:  Hollender [ 04 apr 2013 10:01 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Klaverblaadje schreef:
Mijn 2.2 HDIF liep 205 echte km, gemeten met de gps en toen deze gechipt was kwam daar zo'n 7-8 km bij.

Hoe correct is jouw snelheidsmeter?


Afgaande op de gps vrij correct. Snelheidsmeter gaf ongeveer 191km/u aan, gps schommelde tussen de 188km/u en 189km/u.

Auteur:  Menno [ 04 apr 2013 10:03 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Misschien toch eens wat vaker toeren maken als de motor is opgewarmd en dan binnenkort nog eens proberen ....
Laatst in een 2.2 gereden waarmee ook altijd laag in de toeren werd gereden, wat een slome auto :oops: , dat duurt weer even om hem lekker "los" te krijgen

Auteur:  Joslenssen [ 04 apr 2013 10:12 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Laag in de toeren rijden is slechter voor de motor dan hoog in de toeren rijden. Bij laag in de toeren rijden komen er veel grotere krachten op de delen en is de slijtage ook meer.
Vergelijk dit maar met een fiets, als je een bergje op fietst gaat dit makkelijker als je sneller kan ronddraaien dan als dat bijna niet meer lukt. ( zeker die bergjes bij ons in de buurt van 8 tot 13%. )

Auteur:  Hollender [ 04 apr 2013 12:13 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Daar ben ik het nu eens niet mee eens. Als er iets is waar een diesel van gruwelt dan zijn het hoge toerentallen. Mede door de zware constructie van een dieselmotor, en dan doel ik specifiek op de bewegende delen zoals krukas, drijfstangen, zuigers, kleppen, etc..., zijn de krachten die daar op uitgeoefend worden veel groter. Dat uit zich onder andere in een hoger brandstofverbruik.
Ik zou inderdaad eens wat vaker mogen doortrekken misschien, maar dat is nu net wat mij zo aanspreekt van de diesels tegenwoordig, bottompower... Ik kom vlotjes vooruit en toch schakel ik bijna altijd ergens rond de 2000 toeren. 2500 is echt wel het maximum bij een normale rijstijl. Zeker trek ik af en toe wel eens door tot 3000 maar dat komt niet vaak voor, simpelweg omdat het niet nodig is.

Auteur:  edwin48 [ 04 apr 2013 12:36 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Ook ik ben het eens met hollender schakelen tussen de 2000 en 2500 toeren en mijn diesel is zeker niet lui. best wel fel als ik optrek.

Auteur:  Menno [ 04 apr 2013 12:40 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Jij hebt geen fap ...

Auteur:  edwin48 [ 04 apr 2013 12:46 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Daar heb jij weer gelijk in menno

Auteur:  EvilTwin [ 04 apr 2013 21:15 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

De mijne (bvm5) loopt normaal gesproken in de eerste vier versnellingen zonder problemen 4500tpm. Maar mijn fap is wat vol door veel stadsverkeer en dan gaat het in 5 wat minder makkelijk. In 5 moet je boven de 190km/h sowieso wat meer geduld hebben.

Hoe hard loopt de bvm6 in 5? Mogelijk moet je in 6 rekening houden met een lagere top, of in elk geval meer geduld bij de acceleratie.

Veel stukken net over de grens gaan ook vals plat omhoog, dus even op de terugweg proberen. :idea:

Auteur:  Hollender [ 05 apr 2013 09:39 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Het vreemde is dus dat er echt een duidelijk verschil optreedt bij zo'n 3400 toeren, en dat ik elke versnelling. Tien minuten plankgas in zijn zesde resulteerde dan ook in een constante 191 km/u.

Auteur:  JW-C5 [ 05 apr 2013 09:57 ]
Berichttitel:  Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?

Zoals ET al schreef, die 6e versnelling is een overdrive, als ik het goed heb draai je bij die 190 km/u nog geen 3500 rpm.
De echte top zul je dan in z'n 5 moeten halen.

Ik zal het V-1000 overzicht even opzoeken, en dat hier plaatsen.

Groet,
JW

Pagina 1 van 10 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/