Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Even jullie advies aangaande roetfilter?
Auteur |
Bericht |
Pietheintje
|
 Even jullie advies aangaande roetfilter?
Hoi, Na een zalige rit naar Frankrijk en een leuke vakantie ter plaatse, een storing tijdens onze terugrit. Ter info, ik heb een zeer rustige rijstijl en ga zelden over de 115Km/h Ik krijg plots melding op het display 'Kans op verstopping roetfilter' het service lichtje gaat ook aan in het dashboard. Ik was enigzins verrast met deze melding aangezien onze wagen een 1.6HDI is en geen HDIF. Maar goed na een stop langs de snelweg om iets te eten gaat de service lamp weer uit. Maar plots na een volgende stop (alweer iets eten drinken...  ) bij herstart van de motor geeft het display aan 'storing in emmisie systeem' en nu gaat het lichtje aan van motor storing in het dashboard. Intussen (we zijn weer thuis) gaat dit niet meer weg en komt telkens we de motor starten 'storing in emmisiesyteem' op het display. Verder rijdt de wagen volledig normaal en voel ik geen enkele afwijking. Wat zou dit alles kunnen betekenen? Dank voor uw advies. Hein.
|
16 aug 2011 10:56 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Volgens mij is de 1.6 altijd een HDIF, alleen zit daar het roetfilter direct onder de turbo en niet onder de auto.
Misschien rij je te langzaam en is het nodig om het filter eens goed warm te stoken zodat het roet inderdaad verbrandt.
Storing uit laten lezen bij de dealer en laten resetten, afwachten of het dan terug komt.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
16 aug 2011 10:58 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Een 1.6 is altijd een HDIF zoals klaverblaadje al aangeeft, en als er iets is waar het roetfilter niet vrolijk van wordt is het een rustige rijstijl ( zeker i.c.m. veel korte stukjes ) Af en toe flink gassen kan een verstopping voorkomen ... 2006 en slechts 42.000 kilometer , rij je veel korte stukjes ???
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 aug 2011 11:03 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Oei ja, ik moet de KMstand es updaten, we hebben intussen 126000Km, maar ik rijd wel zeer zacht, es goed doortrekken doe ik niet, ik hou eerder van zacht cruisen. (heel wat fransen die me woedend voorbijsteken tijdens leuke ritjes tussen de bergen...)
Probleem is dat de melding' emmisie storing' niet meer weg gaat...
|
16 aug 2011 11:10 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Even laten resetten ... 126K , ... is de Eolyse al eens bijgevuld ?? Via de lexia het Fap laten regenereren kan ook indien de Eolyse op peil is ... Je hoeft niet hard te rijden, maar zo nu en dan flink doortrekken is behoud van het filter viewtopic.php?f=2&t=9051
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 aug 2011 11:11 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Je hebt inderdaad de perfecte rijstijl om het filter te vervuilen, als je het met opzet zou willen doen kan het niet beter.
Af en toe op de Franse autoroute eens dik 130 rijden en bij de stoplichten in je eigen woonplaats een sprintje aangaan met die oude VW golf naast je.
Een paar keer per jaar de dealer vragen of hij het roetfilter via de boordcomputer schoon wil branden, daar is een programma voor.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
16 aug 2011 11:41 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Let op :een 1.6HDi is niet per definitie een HDiF (met roetfilter). Voor absolute zekerheid dien je naar je VIN te kijken: viewtopic.php?p=100739#p100739Desalniettemin, zou ik bij een melding over het roetfilter de aanwezigheid daarvan ernstig vermoeden  Deze storing kan tijdelijk zijn, even flink doortrekken (stuk >140km/h zonder caravan eraan). Hij kan ook daadwerkelijk op een vol filter duiden. Daarnaast is er ook nog een aparte melding voor als je Eolys op is. Zolang als dat niet het geval is en er ook geen storing in de Eolysinjectie is geweest, moet het FaP nog mee kunnen, al dan niet na een geforceerde regeneratie. Dus laat je niet gelijk een dure reparatie aanpraten.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 aug 2011 11:47 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Tjiens, begrijp ik niet goed,
heb het opgezocht adh van het VIN nummer en er staat VF7RE9HZC76...., 1.6 HDi BVM5 (DV6TED4) : RE9HZC 1.6 HDi BVM5 (DV6TED4 sans FAP depollution L4) : RE9HYB
dus dit zou een variant met roetfilter zijn...? Ok leuke verrassing dan, ik dacht dat wij een C5 zonder roet filter hadden...
Ok, concreet wat kan ik nu doen, ik wil inderdaad vermijden dat de garagehouder de ontwetende klant (mezelf dus) een hoge factuur voorlegt voor gedane werken die nutteloos zijn. Gewoon es doortrekken met de wagen en dan foutmelding laten wissen?
|
16 aug 2011 12:04 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Dat kun je idd doen als eerste middel ( kost niets , hooguit wat liters diesel ) , of vragen of ze de storing willen wissen en het filter te regenereren via de lexia Bij deze km-stand zal het ook niet lang meer duren alvorens je de melding van de Eolyse krijgt ( of is er recentelijk bij de 120K beurt bijgevuld ?? ) Als dit mijn C5 zou betreffen liet ik , 1 de C5 laten uitlezen, 2 de Eolyse bijvullen en computer resetten ( mocht dit nog niet gedaan zijn krijg je anders binnenkort een hardnekkige melding ) , 3 het Fap regenereren via de computer, 4 daarna af en toe ff doortrekken in de versnellingen 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 aug 2011 12:08 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
ik zie nu dit bericht pas... in Belgie hebben alle 1.6 hdi een roetfilter...
ik denk dat de eloyse vloeistof bijgevuld moet worden..(meen bij 120K) en idd eens flink doorrijden..
de filter zelf hoeft volgens mij pas bij 160k gewisseld..
|
16 aug 2011 12:09 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Menno schreef: Dat kun je idd doen als eerste middel ( kost niets , hooguit wat liters diesel ) , of vragen of ze de storing willen wissen en het filter te regenereren via de lexia Dat is sowieso heel handig, mits er geen fout is met de Eolys injectie, want dan gaat regenereren per definitie heel moeilijk worden. Citaat: Bij deze km-stand zal het ook niet lang meer duren alvorens je de melding van de Eolyse krijgt ( of is er recentelijk bij de 120K beurt bijgevuld ?? ) Het zou ook nog een hele beurt verder kunnen zijn... Citaat: Als dit mijn C5 zou betreffen liet ik , 1 de C5 laten uitlezen, 2 de Eolyse bijvullen en computer resetten ( mocht dit nog niet gedaan zijn krijg je anders binnenkort een hardnekkige melding ) , 3 het Fap regenereren via de computer, 4 daarna af en toe ff doortrekken in de versnellingen  Ik zou voorzichting beginnen met #4. Start een paar keer zonder te rijden. Als het goed is verdwijnt dan de melding bij de start (tijdelijk). Rij zonder vol door te trekken naar een mooi stuk snelweg, accelereer netjes naar >100km/h en luister naar de relais voor de regeneratie. Probeer nu (met of zonder melding) naar wat hogere snelheden (140km/h, let op oom agent!) te versnellen, maar niet volgas, in de hoop geen echte storing te veroorzaken. Hou die hogere snelheid zo'n 20min aan. Als het FaP al te ver heen is (onwaarschijnlijk behalve als er een dieper probleem is) dan zal je heel snel een storing, evt ernstige storing icm noodloop krijgen. Mocht dat het geval zijn dan zou ik bij deze kilometerstand de Eolys-injectie of de tankdop verdenken.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 aug 2011 13:06 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Met 4 bedoelde ik meer, als alles weer opgelost is, niet helemaal duidelijk ... om herhaling te voorkomen Dat het misschien nog 20K kan duren voordat die melding komt zal best, maar waarom ergens op gaan zitten wachten als je waarschijnlijk toch al langs moet 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 aug 2011 13:08 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Ik heb altijd begrepen dat de eolyse injectie in gang wordt gezet door het verwijderen en herplaatsen van de tankdop. Dit zou betekenen dat je veel langer met de eolyse kunt doen als je de tank iedere keer bijna leeg rijdt. Als je tankt bij halfvol dan doe je dus maar half zo lang met de eolyse. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
16 aug 2011 13:29 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Dat was ook altijd mijn idee, ik heb me er ook aan gehouden, maar het is wel degelijk zo dat de Eolys hoeveelheid altijd afgemeten toegevoegd wordt. Ik denk alleen dat dit nauwkeuriger zal zijn als je steeds 60L tankt dan steeds 10L. Het gevolg voor mij was dat ik >100dkm kon terwijl 80dkm verwacht was voor de eerste generatie Fap (2.2HDi t/m orga ~9400) Menno schreef: Met 4 bedoelde ik meer, als alles weer opgelost is, niet helemaal duidelijk Maar daarom zeg ik dat je met #4 kunt beginnen omdat het nu eenmaal voorkomt dat deze melding volgt op lang suboptimaal gebruik van de motor en je met een goede regeneratie-run het Fap weer de goede kant uit krijgt.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 aug 2011 13:39 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Ok, reeds dank voor het advies.
Nog een vraagje van mijn kant, ik verneem hier dat via de lexia een regeneratie process kan worden gestart voor het filter. Ik vermoed dat dit filter dus hoedanook af en toe geregenereerd dient te worden? Is dit iets dat de klant dient te vragen aan de garage of doet de garage dit standaard?
Dit regeneratie process dient te gebeuren terwijl met de auto wordt gereden veronderstel ik? Dit betekent dus dat ik of de garage dien te rijden om dit process te doorlopen?
Heb daar nog niks van gehoord van de garage, weet niet of ze dit doen. Wat is de aanbeveling van PSA Citroen in deze? Ik vind er niets over terug in mn handleiding van de wagen.
Dank & Groet.
|
16 aug 2011 14:28 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|