Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Auteur |
Bericht |
hansie
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 00:18 Berichten: 147 Woonplaats: rosmalen
Auto: c5 2.2 200 exclusive tourer
Opties: beige lederen zetels, PDC, 19" adriatique, xenon, gedempt glaswerk, alarm, dagverlichting LED
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12747CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 95000
Kleur: Perla nera metallic vernis
Naar boven
|
 Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Ik heb al eerder hier een draadje aangekoppeld. Ik weet niet wat ik kan doen om het op te lossen.. Citroen vd Berg in Den bosch heeft de wagen nu voor de 4e keer in onderzoek en mijn indruk is dat ze niet weten waar ze moeten zoeken. Wat is er aan de hand:
De auto start en loopt perfect wanneer het boven 0 graden is. Daaronder doet hij het sinds deze winter gewoon niet. Gloiebougies zijn vervangen zonder resultaat. EGR klep is vervangen zonder resultaat. Gaspedaal (met pot meter) vervangen zonder resultaat.
Zekeringenkast vervangen zonder resultaat
Software update gedaan zonder resultaat. De llatste keer kreeg ik de expliciete instructie dat deze auto bij vorst minimaal 30 seconde moet gloeien (nooit geweest, was vroeger bij de TD wel maar bij HDI nooit voor zover ik weet).
Deze zomer had ik een lekkage aan een sensor en die heeft sluiting veroorzaakt in de BSI. Die is deze zomer vervangen en loopt zonder mankeren.
Starten met een spuitje starthulp : start direct.. daarna loopt het ook. Men wil nu de brandstofpomp onderhanden nemen. De kosten staan inmiddels op 1200 euro (en heb ik daarop gemaximeerd, de rest moet als "service" opgelost worden. Maar iedere keer als het vriest heb ik vervangend vervoer nodig (dat vd berg dan biedt, de auto ophaalt en na een dag of 4 weer terug krijg..) Mijn angst is dat we nu aan het eind van de vorstperiode zijn en het probleem blijft zitten. Een keer naar de wintersport zit er dan niet meer in en een keer vorst.. Ik heb het gehad, ben het helemaal zat en ben benieuwd of jullie tips hebben..) Ik heb gesuggereerd dat ze een andere dealer laten meekijken..
Gr Hans
_________________ na eenden dyane, AK250 ACADyane paar jaar Xantia gereden (2x). VAG auto's Daarna C5 Ph1 2.0 break 2.0 hdi handbak C5 Ph2 2.2 break Exclusive volledig volgeduwd met opties... Na 350.000 omgewisseld voor een C5 Ph3 2.0 tourer Comfort 2009 (gekocht bij 150.000 en verkocht bij 310.000) C5 Ph3 2.2 200 tourer Exclusive 2011 met 95.000 op de teller. Duitse import. Alles hydraulic natuurlijk.
|
13 maart 2013 17:23 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
13 maart 2013 17:37 |
|
 |
hansie
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 00:18 Berichten: 147 Woonplaats: rosmalen
Auto: c5 2.2 200 exclusive tourer
Opties: beige lederen zetels, PDC, 19" adriatique, xenon, gedempt glaswerk, alarm, dagverlichting LED
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12747CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 95000
Kleur: Perla nera metallic vernis
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Dag Herman,
dank je voor je reactie. Mijn gevoel is (maar dat kan ik natuurlijk niet hard maken) is dat er met de vervanging van de BSI deze zomer iets onklaar is geraakt.. hetzij hardware (een kabeltje) hetzij software(ergens aansturing van een temperatuur sensor die meet of het blok een gloeibeurt verdient oid...)
Ze zijn nu in het brandstof systeem bezig maar dat zou toch (los van de temperatuur) klachten moeten te geven?
Die EGR klep: Eerder is gemeld dat een slecht sluitende EGR klep altijd slechte start oplevert en niet specifiek met de kou... ik verwacht ook zo iets met de pomp... altijd bij koude motor of nooit (desnoods af en toe) maar in mijn eenvoud zeg: gloeicircuit wordt niet aangezet... (of is ergens onderbroken)
Sta open voor tips.
_________________ na eenden dyane, AK250 ACADyane paar jaar Xantia gereden (2x). VAG auto's Daarna C5 Ph1 2.0 break 2.0 hdi handbak C5 Ph2 2.2 break Exclusive volledig volgeduwd met opties... Na 350.000 omgewisseld voor een C5 Ph3 2.0 tourer Comfort 2009 (gekocht bij 150.000 en verkocht bij 310.000) C5 Ph3 2.2 200 tourer Exclusive 2011 met 95.000 op de teller. Duitse import. Alles hydraulic natuurlijk.
|
13 maart 2013 17:49 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
is er al is een lek test gedaan op de verstuivers
|
13 maart 2013 18:24 |
|
 |
hansie
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 00:18 Berichten: 147 Woonplaats: rosmalen
Auto: c5 2.2 200 exclusive tourer
Opties: beige lederen zetels, PDC, 19" adriatique, xenon, gedempt glaswerk, alarm, dagverlichting LED
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12747CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 95000
Kleur: Perla nera metallic vernis
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Staat denk ik ook in mijn profiel.. 2.2 HDI met automaat BVA4. phase 2 executive 2006 289000 km
is dat duidelijk genoeg?? Orga etc. staat in profiel.
via de zoekfunctie.. kom ik toch relaties tussen BSI en gloiene tegen.. is dat een logisch verband? (Dit ivm het vervangen van de BSI deze zomer??)
gr Hans
_________________ na eenden dyane, AK250 ACADyane paar jaar Xantia gereden (2x). VAG auto's Daarna C5 Ph1 2.0 break 2.0 hdi handbak C5 Ph2 2.2 break Exclusive volledig volgeduwd met opties... Na 350.000 omgewisseld voor een C5 Ph3 2.0 tourer Comfort 2009 (gekocht bij 150.000 en verkocht bij 310.000) C5 Ph3 2.2 200 tourer Exclusive 2011 met 95.000 op de teller. Duitse import. Alles hydraulic natuurlijk.
|
13 maart 2013 18:26 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
lek test doen en brandstof filter vervangen
|
13 maart 2013 18:34 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Gloeien doen de HDi's vrijwel altijd, maar ongemerkt omdat het grotendeels nágloeien is. Het beïnvloedt het starten dus ook nauwelijks. Zoek het eerder in de brandstof, of de algemene stroomvoorziening.
Start de auto wel met een andere, draaiende motor eraan?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
13 maart 2013 21:49 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Idd, concentreer je op brandstofdruk, gloeiend heeft niet heel veel invloed. Zoals willy zegt zijn verstuivers en brandstoffilter verdacht onder deze omstandigheden.
Maar het beste schakel je een goede dieseltechnikus in.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 maart 2013 23:33 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
vanavond met iemand gesproken, C8 heeft hetzelfde probleem auto is in de garage en ze vinden het ook niet...
mocht ik meer weten laat ik je het wel weten...
|
13 maart 2013 23:36 |
|
 |
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
In plaats naar van den berg te rijden , rij dan eens naar Vissers toe . deze zit daar vlak bij op de Hedikhuizerweg 11 misschien kunnen zij iets voor je betekenen. http://www.visserautoelectra.nl
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
13 maart 2013 23:40 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Al eens laten meten of je accu het startvermogen levert? Eens een tweede accu parallel aansluiten en dan starten,'t Zou mij niet verwonderen dat dat het euvel is.Die "onderhoudsvrije" accu's zitten soms gedeeltelijk droog na ca 80/90000 km en als het vriest heb je prijs!!
|
13 maart 2013 23:57 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Zit er geen vocht in je brandstofsysteem?
|
14 maart 2013 00:13 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Idem! Mijn idee: Water bevriest en veroorzaakt problemen. Grote kans dat er ergens vocht is opgehoopt. Wellicht maar weinig maar net genoeg om je van deze problemen te voorzien.
Als je met een heteluchtpistool verschillende*) tests doet op verschillende locaties van het brandstofsysteem, vindt je wellicht zelf waar je het moet zoeken. Let op dat je geen bedrading verbrandt!
Nog een optie is om een antivries (additief) aan je brandstof toe te voegen.
Heb ooit eens diesel gehad waar een sensor onder in het brandstoffilter er voor zorgde dat bij te veel water onderin, het motormanagement in storing ging. Onmogelijk om hem dan aan te praat te krijgen.
Bij je huidige km-stand kan een tankschoonmaakbeurt ook helpen, zeker als water het probleem zou blijken te zijn.
*) Met verschillende tests bedoel ik dat je maar één keer één plaats kan verwarmen om te zien of dit je van het startprobleem afhelpt in geval van vorst. Je hebt dan weer een nacht vorst nodig om de volgende locatie uit te proberen. Of je probeert het tot hij wel start, maar je loopt het risico er dan niet helemaal zeker van te zijn waar het euvel zit.
Suczeven en groeten LA
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
14 maart 2013 00:37 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Er zijn aditieven die water bindt en zo je brandstofsysteem vochtvrij maakt.
|
14 maart 2013 00:41 |
|
 |
hansie
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 00:18 Berichten: 147 Woonplaats: rosmalen
Auto: c5 2.2 200 exclusive tourer
Opties: beige lederen zetels, PDC, 19" adriatique, xenon, gedempt glaswerk, alarm, dagverlichting LED
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12747CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 95000
Kleur: Perla nera metallic vernis
Naar boven
|
 Re: Drama zonder einde: 2.2 HDI start niet als het vriest
Dank voor jullie input.. wellicht een beetje zuur te ontdekken dat je na 1200 euro ook een brandstof additief er in moet gooien om vocht uit het systeem te krijgen. Ik zal de tip aan de garage meegeven. De accu is vorig jaar vervangen. De startmotor draait goed en met doorstarten ook lang rond. Niks wat riekt naar een slechte accu (maar wellicht is dat gewenning).
Ik houd jullie iig op de hoogte! Hoop vandaag weer uitsluitsel te krijgen.
_________________ na eenden dyane, AK250 ACADyane paar jaar Xantia gereden (2x). VAG auto's Daarna C5 Ph1 2.0 break 2.0 hdi handbak C5 Ph2 2.2 break Exclusive volledig volgeduwd met opties... Na 350.000 omgewisseld voor een C5 Ph3 2.0 tourer Comfort 2009 (gekocht bij 150.000 en verkocht bij 310.000) C5 Ph3 2.2 200 tourer Exclusive 2011 met 95.000 op de teller. Duitse import. Alles hydraulic natuurlijk.
|
14 maart 2013 09:25 |
|
 |
|