Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13040 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Rob310 [ 09 maart 2013 15:21 ] |
Berichttitel: | hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Al geruime tijd heb ik ook last van een stotterende motor, vooral bij stationair, en bij koude erger dan bij normale temperaturen. Bij vorst wil de motor zelfs niet altijd meer aanslaan en moet je echt met het gaspedaal 'werken' om motor draaiend te houden. Bij dealer is EGR klep gereinigd en de bobinerail gecontroleerd door uitwisseling met een ander exemplaar. Dit zonder resultaat (originele bobinerail dus ook weer terug geplaatst). De BC geeft voortaan standaard storing uitlaatgas maar Lexia geeft geen storingsmeldingen behalve iets met de EGR klep. Uiteindelijke conclusie is dat het de klepstoters zijn. Nu wil ik toch nog de stappenmotor reinigen en de Bosch bougies vervangen door, de hier op het forum aangeraden, NGK bougies. Vandaag met behulp van de how-to van Iceman begonnen met e.e.a. los te halen. Ik ben werkelijk geschrokken en denk dat er wel meer aan de hand is dan alleen een vervuilde stappenmotor ![]() of is deze aanslag normaal? ![]() Misschien is het niet onverstandig om even wat beter weer af te wachten en het GEHELE gasklephuis maar eens grondig te reinigen......... Ik wilde toch de stappenmotor er alvast uithalen maar mijn situatie wijkt af van die van Iceman: Mijn 2.0i 16V: ![]() die van Iceman: Bij Iceman is de stappenmotor duidelijk te zien (het 'blokje' rechtsboven) kan iemand mij aangeven welke bij mij de stappenmotor is? Ik denk dat ik het vanzelf wel zie wanneer ik het gehele huis er uit heb gehaald maar wat voorkennis is nooit weg. Dan heb ik de vraag over het loshalen van het gasklephuis, komt deze los met de drie grote inbusbouten bovenop of moet er meer los. Zit er dan nog een pakking ergens die ik moet vervangen bij het terugplaatsen en zijn deze los te verkrijgen? Dan viel mij nog op dat ik de gasklep in gesloten toestand, nog iets kon 'aanduwen' ik bedoel dat wanneer ik de klep open draai en weer terug, ik handmatig de klep nog een klein beetje verder kan duwen hoewel de klep toch goed afgesloten lijkt te zijn. Weet iemand of dat laatste stukje speling normaal is? Tot slot wil ik nog graag weten of deze vervuiling normaal is gezien de Km-stand of dat er mogelijk iets anders aan de hand is waar ook even naar gekeken moet worden ter voorkoming van het probleem in de toekomst. |
Auteur: | JW-C5 [ 09 maart 2013 15:48 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Zo te zien heb jij een electronisch geregeld gasklephuis. Daar zit geen stappenmotor op, de ECU regelt de stand van de gasklep. Wat je ziet lijkt olieaanslag te zijn, afkomstig van de carterventilatie. Groet, JW |
Auteur: | Rob310 [ 09 maart 2013 16:43 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
JW-NHS schreef: Zo te zien heb jij een electronisch geregeld gasklephuis. Daar zit geen stappenmotor op, de ECU regelt de stand van de gasklep. Groet, JW Dan hoef ik die alvast niet te reinigen ![]() Citaat: Wat je ziet lijkt olieaanslag te zijn, afkomstig van de carterventilatie. Is inderdaad olie aanslag, gezien de kleur en vettigheid. Wat ik nog vergeten ben te vermelden in mijn post is dat bij het stotterende/stotende starten ook in de auto de lucht van benzine te ruiken is, hoe slechter de motorloop, hoe sterker de lucht. |
Auteur: | Iceman [ 09 maart 2013 17:02 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Maak de zaak maar eens goed schoon met remreiniger, dan zal het al een stuk beter lopen. Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | Rob310 [ 09 maart 2013 17:12 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Maar wel er af halen toch? Of kan het geen kwaad om er gemonteerd en wel mee aan de gang te gaan? |
Auteur: | GW-tje [ 09 maart 2013 17:35 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Dat die luchtklep in gesloten stand altijd ietsje open staat is normaal. Dit is de positieve gasklepopening en die heeft je motor nodig bij stationair toerental. Zou die klep dichtstaan dan komt er dan ook geen lucht bij en zou de motor niet kunnen draaien. Verder gewoon flink met de remmenreiniger aan de gang, het is hard nodig. Kan ook in gemonteerde toestand. Inspuiten en direkt met doeken de troep wegpoetsen. Het stinken naar benzine geeft aan dat er 1 of 2 cilinders niet ontsteken, dat moet gauw opgelost worden anders is je katalysator ook aan vervanging toe. |
Auteur: | Rob310 [ 09 maart 2013 17:45 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
GW-tje schreef: Het stinken naar benzine geeft aan dat er 1 of 2 cilinders niet ontsteken, dat moet gauw opgelost worden anders is je katalysator ook aan vervanging toe. En dat zou een oorzaak kunnen hebben in.....? De bougies zijn 2 jaar geleden vervangen en de bobinerail schijnt ook goed te zijn. Kan dit dan wél door versleten klepstoters komen of heeft het slechte luchtmengsel wat uit het gasklephuis komt hier de oorzaak in? |
Auteur: | Iceman [ 09 maart 2013 17:53 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Zet er maar is een setje nieuwe in. Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | Rob310 [ 09 maart 2013 18:34 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Dat ben ik ook zeker van plan, heb ik alleen nog een NooB vraag, waar zitten die dingen ![]() Ik neem aan dat ze onder de bobinerail zitten, bovenop het motorblok. De vraag moet eigenlijk zijn, hoe kom ik bij de bougies? Is het zo simpel dat ik de stekker van de bobinerail afhaal, de 3 bevestigingsbouten los haal en klaar? ![]() |
Auteur: | Herman [ 09 maart 2013 18:55 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Met deze 16mm , en voor de handigheid een stukje slang ter lengte bougiesleutel die je daarna als de bougie goed los is er over schuift en verder losdraait en er uit kunt halen. Bij monteren net anders om, met de slang kun je beter centreren en niet verkeerd in schroefdraad draaien. ![]() ![]() Bobine rail schroeven gewoon handvast en niet te vast, ben ze tegen gekomen die dol waren. |
Auteur: | GW-tje [ 09 maart 2013 19:58 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
En zo simpel is het..... Aanvulling op Herman; die tip met een stukje slang is zeker een goede; knip gewoon een stukje tuinslang hiervoor af. |
Auteur: | chathanky [ 09 maart 2013 21:26 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Ik heb altijd wel een busje remmenreiniger maar ook cabutateurreiniger liggen. Dit laatste reinigd stukken beter, lees sneller, dan remmenreiniger in mijn ervaring. |
Auteur: | Klussie [ 09 maart 2013 21:55 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Jij hebt de oude 2 liter motor en deze is waarschijnlijk voorzien van een luchtpomp tbv stationairloop. http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... -luchtpomp Deze geeft regelmatig problemen als het filter van deze pomp verstopt zit. (achter ronde deksel zit dit filter) Bij vocht of vorst slaat dit/een filter door de vervuiling eerder dicht. Deze pomp bevindt zich onder de accubak. |
Auteur: | Rob310 [ 10 maart 2013 18:37 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Klussie schreef: Deze pomp bevindt zich onder de accubak. Dat zou dan deze jongen moeten zijn: ![]() Heeft deze pomp ook werking bij warme motor? Het stotteren/stoten bij stationair is namelijk niet alleen bij koude start (wel erger) maar ook bij door-en-door warme motor. Maar ik kan deze pomp veilig openen en schoonmaken/controleren en weer terug monteren? |
Auteur: | Klussie [ 10 maart 2013 19:12 ] |
Berichttitel: | Re: hulp en advies gevraagd stappenmotor en gasklephuis |
Pomp is alleen voor stationairloop Bedoel jij stationairloop bij warme motor? Maak eerst maar eens schoon en rij desnoods de eerste tijd zonder filter om te kijken of het gedrag beter wordt. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |