Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Als je mij niet gelooft......bel even met Johan van GJO.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 feb 2013 19:24 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Hoeft toch niet die komt hier wel eens. Maar wat was de reden dan dat de BW kleppen alleen werken met een update en andersom niet? Dat er meerdere updates geweest zijn op automaatbakken zonder enige aanpassing van onderdelen is echt geen onzin GWtje. Na de ervaring met BW kleppen en oude software zijn de ervaringen wel bevestigd en daar hoor je niks van als er op gewezen wordt, je blijft volhouden dat het achteraf geen probleem zou zijn. Je eigen ervaringen die je opgeschreven hebt zijn wel heel anders.
|
17 feb 2013 19:40 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Volgens mij gaan er een aantal dingen door elkaar.
Als je de oude kleppen nog gemonteerd hebt kun je rustig de software laten updaten. De nieuwe software kan met zowel oud als nieuw overweg.
Als je de nieuwe kleppen gemonteerd hebt moet je wel updaten, de oude software kan niet met de nieuwe kleppen overweg. DAT heb ik aan den lijve ondervonden. Je kunt er wel rustig mee naar de dealer rijden voor die update.
Volgens mij zijn er niet heel veel softwareversies. In mijn bak zat de software van 2002, een versie 1 en nu heb ik in 2012 een versie 2 gekregen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 feb 2013 20:31 |
|
|
siem19
V.I.P.
Geregistreerd: 22 aug 2010 23:38 Berichten: 507 Woonplaats: voorhout
Auto: C5 Sedan 2.0i 16v Exclusive
Opties: Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
chathanky val toch eens een keer niet iedereen gelijk aan vind je taal naar gwtje wel erg dominerend ,laat ieder in zijn waarde
_________________ beter een franse auto onder me kont als een duitse op mijn oprit
|
17 feb 2013 21:06 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Ach een normale discussie is iets tussen 2 of meer, Ik reageer puur op de probleemstelling en zeker niet op de persoon. Op de vraag waarom de nieuwe niet overweg kan met de oude software en de oude met beide versies komt geen antwoord. Mijn inziens klopt er dan iets niet maar goed.... De waarschuwing om direct na het vervangen de oude software te veranderen naar de juiste software geeft Citroen niet voor niets. Het kan tot schade leiden. Om dat nu dominant gedrag te noemen? Jammer dat je dit zo opvat, dat is niet de bedoeling.
Ik wacht wel af hoe het afloopt Siem.
|
17 feb 2013 22:43 |
|
|
siem19
V.I.P.
Geregistreerd: 22 aug 2010 23:38 Berichten: 507 Woonplaats: voorhout
Auto: C5 Sedan 2.0i 16v Exclusive
Opties: Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
als je het anders zou brengen zou het misschien anders overkomen
vind dat je wel vaak recht toe bent iets milder reageren is dan misschien beter of een keer de discussie niet aan gaan
_________________ beter een franse auto onder me kont als een duitse op mijn oprit
|
17 feb 2013 22:53 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Als je aangeeft uit welke reactie je deze conclusie trekt kan ik er wellicht wat mee. Ik heb niet het idee dat ik GWtje in persoon aangevallen heb en de reacties enkel over het verschil in opvatting was over in dit geval over de kleppen en software ging.
Andersom zijn er ook wel voorbeelden te vinden en dan ook op de persoon maar dat ter zijde.
Aan deze zijde wil ik het hier laten en back on topic.
|
17 feb 2013 23:15 |
|
|
demasterbaas
V.I.P.
Geregistreerd: 23 jun 2009 00:14 Berichten: 84 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Wat mij eerlijk gezegd logisch lijkt is dat een nieuwe versie ondersteuning toevoegt voor nieuwe functies (of onderdelen in dit geval). Dat wil niet zeggen dat oude functionaliteit daarmee per se komt te vervallen. Het zou natuurlijk kunnen dat de software in zo'n onderdeel dusdanig eenvoudig en kleinschalig is dat beide kleppen tegelijk ondersteunen niet mogelijk is. Bijvoorbeeld omdat geheugen om zo'n programma op te slaan beperkt is of omdat de software niet kan detecteren welk type klep er is aangesloten (omdat daar hardwarematig geen sensor voor is). Kortom, ik vind voor beide verhalen wat te zeggen. Ik zit in de ICT en daar is het zo dat nieuwe versies over het algemeen ook oude functies blijven ondersteunen, maar in een versnellingsbak zit wel even een ander soort computer dan we thuis op het bureau hebben staan natuurlijk
|
17 feb 2013 23:46 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Wat ik geleerd heb is dat een selenoid klep ook wel actuator of magneetventiel genoemd moduleerd door de waarde van de aangeboden stroom. Hoe hoger de stroom hoe groter de uitslag.
Omdat de aansturing van de borg warner kleppen anders is aangezien de software aangepast moet worden is dat niks meer om de stroom af te stemmen op de juiste klepstand. Waar de oude kleppen bv met 100mA nodig hadden om 50% uit te sturen hebben de nieuwe kleppen misschien 150mA nodig. De afwijkingen zijn met dit voorbeeld te maken nu. Geen nieuwe software geeft de nieuwe klep een uitsturing van 33% Zet je de nieuwe waardes er in met de oude kleppen dan worden de kleppen 75% uitgestuurd. Beiden wijken af want 50% was de gewenste waarde.
Dit als fictief voorbeeld. De basis waarom het afwijkt blijft gelijk. Daarom vraag ik me af waarom de oude selenoids om zou kunnen gaan met de nieuwe software. De softwareverandering is niets meer dan de conversieparameter te veranderen in overeenstemming met de klepkarakter. Ik mag dan geen automonteur zijn maar werk in de meet en regeltechniek waar je dit in andere toepassingen tegen komt.
|
18 feb 2013 00:28 |
|
|
demasterbaas
V.I.P.
Geregistreerd: 23 jun 2009 00:14 Berichten: 84 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Klinkt logisch, maar als de computer in "rust" de weerstand van de klep zou kunnen meten o.i.d. en aan de hand daarvan vaststelt welk type klep het is, kan er vervolgens bepaald worden of er met 100 of 150mA aangestuurd moet worden...
Volgens mij zijn er scenario's te over...
Edit: Heb net het hele "Oldenhage flush"-artikel gelezen trouwens. Misschien moet ik daar eerst maar eens mee beginnen. Veel positieve reacties!
|
18 feb 2013 01:48 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Mogelijkheden en ontwikkelingen zullen er best zijn. Tot op de dag van vandaag wordt er in mijn branche de parameters met de hand ingegeven in de software. Voor een diagnose van je probleem lijkt me het verstandig om voor je zelf maatregelen neemt dit aan een vakman voor te leggen. In de documentatie van Citroen zover in mijn bezit staat daarover niks beschreven of het mogelijk is de software bij voorbaad aan te passen is op de borg warner kleppen. Voor die update zal je sowieso aan moeten kloppen bij de dealer, automaatspecialis of citroengarage. Die kan je daar zeker uitsluitsel over geven.
|
18 feb 2013 02:00 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Kortom....even een belletje met GJO te Nieuw-Vennep.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 feb 2013 09:41 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Dat zou dan kunnen leiden tot het advies met een AL4 om bij voorbaat je software te upgraden naar de nieuwste versie, zodat je mocht dat nog eens nodig ziin in elk geval probleemloos de nieuwe klepjes bij kunt plaatsen. En inderdaad blijkt het zo te zijn dat de nieuwe SW met oude en nieuwe klepjes om kan gaan en dus kennelijk ergens de detectie kan maken.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
18 feb 2013 12:10 |
|
|
rene hoekstra
C5club Veteraan
Geregistreerd: 08 nov 2015 12:50 Berichten: 1258 Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Als ik het goed begrijp in dit verhaal, als je kleppen (al4) "stuk" zijn moet je ten alle tijden een melding op je display krijgen. Ik heb 11 maanden geleden me bak laten spoelen top resultaat, maar ik merkte afgelopen week een beetje afwijkend schakelgedrag, en ik dacht misschien zijn me kleppen nu aan de beurt, maar ik heb helemaal geen storing gehad, ik heb geen lexia dus kan niet even kijken hoe het met het drukverschil is met de klepjes.
Misschien nog een keertje spoelen een optie.
_________________ Citroën C4 Picasso Exclusive. Lexia/Diagbox (7.60). ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
|
24 mei 2017 23:32 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Een beetje nukkig is een AL4 altijd wel eens ....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
26 mei 2017 08:24 |
|
|
|