Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 23 jun 2009 00:14
Berichten: 84
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Hallo,

Ik kwam in een aantal topics wat info tegen over het oplossen van een soms schokkende AL4 automaat.

In mijn geval merk ik dat de bak vooral als deze koud is wat moeizamer van 1 naar 2 schakelt.

Wat ik afgelopen zomer een paar keer heb ervaren is dat als auto zeer warm was (zon + file) de automaat dan soms van N naar 1 schakelt alsof ik wordt aangereden. De eerste keer dat het gebeurde was ik ook echt in de veronderstelling dat er iemand achterop zat! De bak koppelt simpelweg te laat terwijl ik dus wel al toeren aan het maken ben.

Nu heb ik ook wat prijzen voorbij zien komen en die vind ik nog aardig aan de hoge kant. Dus ik wil proberen dit zelf te doen. (Heb een vriend met brug, etc.)

Ik heb de volgende vragen:

- Moet ik bij het vervangen van de kleppen voor een nieuwer (ander) type de software van de bak (eerst) laten updaten? (Auto is van 2003)
- Kan ik de kleppen vervangen zonder de bak opnieuw te moeten vullen? (Moet de bak leeg?)
- Welke kleppen zijn de probleemgevallen? (Zie afbeelding)

Alvast dank!


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


17 feb 2013 02:48
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Bij het vervangen naar Borg Warner kleppen is een update nodig.
De kleppen kun je vervangen en dien je de bak af te tappen en te verversen.
Nr 2 zijn de beruchte kleppen.
Bij het vervangen gebruikt men normaal ook speciaal gereedschap om de selecteur af te stellen.
Zonder is onder voorwaarde wel mogelijk. Er is een topic van Gwtje die dit zonder heeft uitgevoerd.

Aangezien je op lpg rijdt en waarschijnlijk wat kilometers mee gemaakt is kan de olie ook dit ruwe schakelen veroorzaken. Meestal worden ze vervangen als de bak meermaals in storing valt. Enkel ruw schakelen kan een verversing van de bakolie soelaas bieden.
Of de kleppen de oorzaak zijn van jou probleem is niet geheel zeker.


17 feb 2013 03:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 23 jun 2009 00:14
Berichten: 84
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Misschien is het dan een goed plan eerst de bak een keer te laten spoelen/verversen bij Johan Oldenhage (bij mij in de buurt) en meteen de software update te laten doen.

Als dan later blijkt dat het nog steeds niet lekker gaat kan ik altijd nog met de kleppen aan de slag.

Toch?

225k op de teller trouwens.


17 feb 2013 03:20
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Olie verversen kan maar alvast een update doen naar de vervangende kleppen kan niet. Dit heeft met de aansturing van de type kleppen te maken.

Jo kan bij aanvang een diagnose stellen of de kleppen nog correct werken.


17 feb 2013 03:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 23 jun 2009 00:14
Berichten: 84
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Oke, dus die update en die kleppen moeten op hetzelfde moment. In dat geval kan ik het dus niet zelf doen (of proberen) aangezien ik geen apparatuur heb voor die update... Handig :?

Ik ga eerst maar eens voor die diagnose + verversen dan.


17 feb 2013 03:30
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Ik denk dat Johan Je best wilt helpen met het vaststellen van je probleem en daar een oplossing in wilt bieden.
Updaten bij vervangen is idd nodig zodra je de kleppen vervangt.


17 feb 2013 03:32
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51
Berichten: 844
Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Was er ook niet een winter loop waarbij de bak later schakelt? Dat om de motor iets sneller op temperatuur te krijgen...

Sent from my XT910


17 feb 2013 08:40
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Dat van N naar 1 is wel een vreemde actie en heeft mijn inziens niet zoveel te maken met de kleppen.
In de zomer schakelt de bak met een koude motor ook wat later over toch?
Een diagnose laten stellen kan zeker geen kwaad.


17 feb 2013 11:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 23 jun 2009 00:14
Berichten: 84
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
NTwoO schreef:
Was er ook niet een winter loop waarbij de bak later schakelt? Dat om de motor iets sneller op temperatuur te krijgen...

Sent from my XT910

Als de bak later zou schakelen om de motor sneller warm te krijgen wil dat volgens mij niet zeggen dat het schokkerig gaat. Met sport aan schakelt hij toch ook later?

chathanky schreef:
Dat van N naar 1 is wel een vreemde actie en heeft mijn inziens niet zoveel te maken met de kleppen.
In de zomer schakelt de bak met een koude motor ook wat later over toch?
Een diagnose laten stellen kan zeker geen kwaad.

Ja misschien zeg ik het niet goed bedenk ik me ineens: Ik bedoel vanuit stilstand (met de rem ingedrukt) wegrijden. Pook staat dus al in D. Ik ga dus met m'n voet naar het gas en als ik bij +/- 3000 toeren ben bedenkt de bak ineens dat er gekoppeld moet worden. Dat geeft dus de klap. Dit probleem heb ik alleen op een paar zeer warme dagen gehad.

In de winter schakelt de bak misschien wat later (bij een hoger toerental), maar het probleem is meer de manier waarop. Het lijkt een beetje traag. Alsof hij te lang te koppeling indrukt. Daardoor wordt het een beetje houterig. In de zomer heb ik er minder last van omdat de bak dan al +/- 15 graden is. Hoe kouder het is, hoe heviger de klacht.


17 feb 2013 12:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Je hebt tot nu toe geen storingsmelding gehad?

Ik had bij mijn Xant ook zoiets, toen kwam het door een verkeerde afstelling van de multischakelaar op de AL4. Die is bijgesteld en het probleem was verholpen.
Maar dat leverde toen wél een storingsmelding op, de lampjes van sneeuw en sport gingen samen knipperen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 feb 2013 12:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 23 jun 2009 00:14
Berichten: 84
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Nee vooralsnog geen storing op dashboard. Maar zoals ik eerder al concludeerde is het geen overbodige luxe de bak eens na te laten kijken/testen. Wellicht komt daar al een duidelijke aanwijzing uit.


17 feb 2013 13:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
demasterbaas schreef:
Oke, dus die update en die kleppen moeten op hetzelfde moment.


Niet waar! Je kunt de update van de software VOOR of NA de tijd doen. De nieuwe software kan beide typen kleppen bedienen.

Olie verversen is iets waar je mee moet beginnen. Bij mijn auto heb ik ook de kleppen verwisseld voor de nieuwe, en achteraf bleken bij mij de problemen louter en alleen door een te laag oliepeil in de bak veroorzaakt te zijn. Er was een keerring lek van de linker aandrijfas.....

Olie aftappen en vullen geeft een verversing van een 2 liter, hooguit. De rest blijft in de koppelomvormer hangen. Ik heb dit 2 keer gedaan met een interval van een 1000 kilometer en steeds een liter teveel afgevuld en daarna de bak volgens de procedure met draaiende motor op peil gebracht. Ik denk dat ik al met al nu een 80 - 90% verse olie in de bak heb zitten en dat is merkbaar!

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 feb 2013 14:05
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Waar staat aangegeven dat je de update met de oude kleppen al kan laten uitvoeren?
De update is gemaakt omdat de modificatie kleppen een heel ander karakter hebben en anders aangestuurd worden.
Dit is niet te combineren met de aansturing van de oude kleppen.

Met na de tijd updaten weten we de gevolgen inmiddels van jou ervaring en dat de waarschuwing er niet voor niets is die door Citroen gegeven wordt.


17 feb 2013 14:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Ik heb na de flush ook de software laten updaten.
En de kleppen zijn niet vervangen.

Als de update niet had gekund ivm de kleppen had Johan hem vast niet geüpdatet.

Het schakel gedrag is duidelijk veranderd, ten eerste omdat de olie is ververst en ten tweede omdat er nieuwe software op zit.
Dit in combinatie zorgt voor een fijn schakelende bak.

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


17 feb 2013 15:58
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
De vraag is dan welke update er in gezet is.
Op de 4hp20 zijn er ook updates zonder dat er een klep vervangen wordt.


17 feb 2013 18:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.