Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Auteur |
Bericht |
rene hoekstra
C5club Veteraan
Geregistreerd: 08 nov 2015 12:50 Berichten: 1258 Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Dat kan ik bij deze bevestigen zonet even stukje gereden en schakeld heerlijk zoals ik gewend ben van mijn voiture Helemaal geen bonkjes ofiets dergelijks
_________________ Citroën C4 Picasso Exclusive. Lexia/Diagbox (7.60). ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
|
26 mei 2017 15:23 |
|
|
citrohanc5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 jul 2019 15:53 Berichten: 134 Woonplaats: Zaltbommel
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
GW-tje schreef: Volgens mij zijn er niet heel veel softwareversies. In mijn bak zat de software van 2002, een versie 1 en nu heb ik in 2012 een versie 2 gekregen.
Weet iemand of er na 2012 nog een derde sw update voor de AL4 is geweest, kun je de updates via een diagbox/lexia zien of moet je daarvoor naar een dealer/concessionaire? Kan een dealer de werkzaamheden die er zijn uitgevoerd centraal inzien? Ik vraag dit omdat na een automaat spoeling (GJO) de bak na enkele weken aanzienlijk slechter schakelt dan ervoor. Sommige overgangen zijn vloeiend maar geregeld is een schakeling "schokkend" merkbaar. Voor de spoeling was dat uitsluitend soms van 2 naar 3. De auto is altijd goed onderhouden en heeft alle periodieke beurten gehad. Tijdens de spoeling bleek dat de olie eigenlijk niet erg vuil was waaruit ik opmaak dat er tussentijds verversingen zijn geweest (de rekeningen met de werkzaamheden heb ik niet dus dat is giswerk). Loop een beetje te puzzelen hoe dit nu verder aangevlogen moet worden, vandaar deze vragen.
|
22 sep 2019 16:19 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Als de klepjes nog nooit gedaan zijn is zo’n spoelbeurt geen reparatie natuurlijk ,... Je kan hooguit mazzel hebben dat het helpt als ze nog niet te ver “ heen “ waren ... Sterker nog , vuildeeltjes kunnen hierdoor ook losgeraakt zijn en nu de druppel zijn waardoor die slechter gaat schakelen. Zomaar even een gedachte van mijn kant hoor
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
22 sep 2019 16:30 |
|
|
martslaats
C5club Bikkel
Geregistreerd: 25 feb 2016 01:03 Berichten: 373 Woonplaats: Roermond
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
ik zie bij de meeste berichten dat ze tussen de 180.000 en 230.000 vervangen worden zo ook die van mij een paar jaar geleden maar dan wel met noodloop gr mart
|
22 sep 2019 16:58 |
|
|
citrohanc5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 jul 2019 15:53 Berichten: 134 Woonplaats: Zaltbommel
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
@ Menno, ja mijn aanpak zou wat professioneler kunnen haha.
Met Xm en stelselmatig verversen wel goede resultaten, maar hier zou dus de volgende stap (@mart) kunnen zijn de solenoids vervangen aangezien de sw achteraf updaten (als het al niet is gedaan) ook mogelijk is.
Denk dat ik het wel aandurf om het brein eraf te schroeven en de klepjes te vervangen. Enige hickup zou de afstelling van de manuele as zijn (zonder tooltje) maar dat is door akooiman beschreven. Tuto's laten je de bak ook aftappen, maar dat is toch niet persé nodig?
|
22 sep 2019 17:17 |
|
|
Lucid
C5club Bikkel
Geregistreerd: 09 jun 2016 04:57 Berichten: 312 Woonplaats: Egmond Binnen
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Software achteraf updaten kan ik je niet aanraden, dat leidde bij mijn bak toen op een onrijdbare auto! de km stand bij mijn oude auto was trouwens 300k dus ze kunnen soms erg lang mee eerst de software updaten/controleren en dan vervangen is een stuk slimmer
|
23 sep 2019 13:34 |
|
|
citrohanc5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 jul 2019 15:53 Berichten: 134 Woonplaats: Zaltbommel
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
dank is duidelijk vooraf. het lijkt me dat de sw nog niet is geupdated. Zal morgen ROVAM bellen of ze dat met me willen delen.
wat betreft de oliegebruiksteller las ik dat de temperatuur in relatie tot de tijd wordt geteld door de siemens al4 comp. De teller start bij o en telt 128 eenheden voor iedere anderhalve minuut dat de olie in de bak < 95 graden 256 eenheden voor iedere anderhalve minuut dat 95 graden < temp olie < 105 graden 512 eenheden voor iedere anderhalve minuut dat 105 graden < temp olie < 115 graden dus bij iedere tranche van 10 graden een verdubbeling van de eenheden Als de teller een waarde bereikt van 32958 x 2 tot de 16 macht knipperen de lichtjes Sneeuw en Sport ->> olie is oud Dat komt neer op ongeveer 6000 uur gebruiksduur. Bij een gemiddelde van 50km/u overall dus 300000 km bij 40km/u 240000. Bij tussentijds verversen moet voor iedere halve liter nieuwe transmissie olie 2750 eenheden van die tot 32958 worden afgetrokken (door de dealer?) eea te lezen op de site van Yaronet!
|
23 sep 2019 22:38 |
|
|
citrohanc5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 jul 2019 15:53 Berichten: 134 Woonplaats: Zaltbommel
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat
Denk dat die anderhalve minuut niet goed is. Er staat 1.28 sec. op de Yaronet site. Dat zal dus wel 1.28 seconden zijn en niet (wat ik had aangenomen) die anderhalve minuut, aangezien alle getallen binair zijn. Er is waarschijnlijk een relatie tussen die 1.28 sec en 2 tot de macht 16. Theoretisch verhaaltje maar wel aardig om terug te kijken wat de opzet is geweest bij het ontwerpen van de AL4. Die Yaronet schrijft ook dat een goed onderhouden AL4 "ne casse jamais" oftewel nooit stuk gaat......
|
24 sep 2019 09:42 |
|
|
|