Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Help ik raak koelvloeistof kwijt
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12891
Pagina 1 van 2

Auteur:  R Spaander [ 07 feb 2013 14:25 ]
Berichttitel:  Help ik raak koelvloeistof kwijt

Wie kan mij een hint geven?

Al ruim driekwart jaar en ca. 15000 km verder verlies ik koelvloeistof via mijn vuldop op het reservoir.
De druk in het systeem wordt blijkbaar zo hoog dat het door het membraam of de schroefverbinding van de dop naar buiten wordt geperst.
Aan de hand van wat ik op het forum heb kunnen vinden al diverse dingen onderzocht, maar geen conclusie kunnen maken:

- Lekkage van de koppakking sluit ik eigenlijk uit omdat in al die tijd er geen sludge in de olie is aangetroffen en er ook geen geborrel in het reservoir ontstaat (verhoogd stationair toerental met warme motor en de dop van het koelreservoir)
- Koelvloeistof wordt ook niet te heet.
- Dop van het reservoir heb ik vervangen door een nieuwe.

Wat kan ik nog meer onderzoeken en waar zou ik de oorzaak kunnen vinden?

Wie o wie.

Richard Spaander

Auteur:  JW-C5 [ 07 feb 2013 15:03 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

Heb je het koelsysteem al eens helemaal goed ontlucht?
Als er ergens een luchtbel in zit, kun je dit soort verschijnselen krijgen.

Groet,
JW

Auteur:  Bibendum [ 07 feb 2013 16:36 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

Heb dat ook gehad op mijn C5,KVS verlies via de vuldop.Tot ik eens na een lange rit aan de vuldop draaide:ik kon een kwart tot een halve toer toedraaien.Sindsdien heb ik geen 'overloop' meer gehad!Let op,het expansievat is dan wél heet!

Auteur:  GW-tje [ 07 feb 2013 16:39 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

Ja, ik ervaar dat koud ook. Als je denkt dat hij vast zit kun je hem nog net een slag geven met iets meer krachtinspanning. En dan zit hij echt dicht.

Auteur:  Hollender [ 08 feb 2013 23:48 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

Wel opletten dat je de boel niet forceert. Anders een keer de druk meten als de motor op bedrijfstemperatuur is. Als de druk normaal is weet je zeker dat er niets ernstigs aan de hand is zoals een lekkende koppakking.

Auteur:  boes [ 09 feb 2013 23:44 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

als je radiateurslangen snel hard worden,.....heb je echt lekkage van rookgassen.
:smt089
succes.

groeten
Boes

Auteur:  R Spaander [ 06 apr 2013 13:34 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

JW-NHS schreef:
Heb je het koelsysteem al eens helemaal goed ontlucht?
Als er ergens een luchtbel in zit, kun je dit soort verschijnselen krijgen.

Het lijkt inderdaad op lucht in het systeem, maar ik krijg het er niet uit. Vul de koelvloeistof bij volgens het principe dat de ontluchtingsnippels open staan en pas wanneer er vloeistof uit komt ik ze dicht draai (dop er op).

Wat op valt:
Wanneer de vloeistof op peil is dat er bij draaiende motor toch luchtbelletjes te zien zijn in het koelvloeistof reservoir boven aan waar een slang aangesloten is.

Wanneer ik een leuke rit achter de rug heb van pakweg 150 km de boel laat afkoelen en vervolgens kijk naar het peil dan is dat lager dan bij vullen en wanneer ik de dop van het reservoir los maak (koude toestand) er een hoop geborrel ontstaat en en het peil omhoog komt?

Ik hou me aanbevolen voor tips.

Richard

Auteur:  willy4 [ 06 apr 2013 13:43 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

cilinderkoppakking stuk?

Auteur:  Ploffie [ 06 apr 2013 14:10 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

Wat laat je thermometer zien? Blijft de temperatuur constant, wijzertje zo'n beetje horizontaal, zeg maar?
En bubbeltjes duiden toch op een lekke koppakking..

Auteur:  boes [ 06 apr 2013 14:15 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

koppakking!
Door de rookgaslekkage ontstaat er een hoge druk in je expansievatje.
je kunt dit goed controleren door de motor te laten lopen en als de koelslangen binnen de kortste tijd HARD worden,......koppakking lek.
of geef maar eens gas met de dop van het vat eraf,...als de bellen groter/erger worden,...... :smt089
sterkte!

Auteur:  Jay Jay [ 06 apr 2013 14:38 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

Of even de koppakking laten testen in de garage. De meeste garages hebben een koppakking tester. Dit is een stukje gereedschap met 2 kamers met contrast vloeistof waarvan de vloeistof in één kamer verkleurt als er CO wordt aangetroffen in het koelsysteem.

Afbeelding

Alle andere manieren zijn symptomen van een lekke koppakking, maar sluiten niets uit aangezien er ook andere oorzaken kunnen zijn. Succes!

Auteur:  chathanky [ 06 apr 2013 15:09 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

De vuldop heeft een drukbegrenzing van 1, 4 bar.
Als dit lager is dan vervang je de vuldop.
Kans is dat de dop lek is.

Auteur:  c5jan [ 06 apr 2013 15:12 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

Edoch, die was al vervangen. 2 x pech hebben kán wel....
Belletjes kunnen op gas of op koken wijzen, zegt ook niet 100% alles.

Zoals jayjay zegt, tester erop, dat sluit alles uit.

Auteur:  R Spaander [ 08 apr 2013 12:31 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

Weet iemand een goed en betaalbaar adres in Flevoland om de koppakking te vervangen?

Lastig in de verhaal vind ik of je een dergelijke reparatie nog wel moet uitvoeren? Kosten/baten.
Heb je de reparatie uitgevoerd, wat komt er dan? Ze is bijna 10 jaar oud en heeft er een respectabele kleine 290k op staan.

Auteur:  Kapitein Rob [ 08 apr 2013 13:05 ]
Berichttitel:  Re: Help ik raak koelvloeistof kwijt

Da's altijd het dilemma bij een oudere auto die nogal wat km's gereden heeft.
Je moet ook bedenken of je voor het geld van de reparatie + de inruilwaarde van je huidige auto een gelijkwaardige terug kunt kopen (eigenlijk een betere: jonger en minder km's anders schiet je niets op).
Verder moet je er rekening mee houden dat bij een oudere motor met een kapotte koppakking na reparatie de druk in de motor hoger kan worden waardoor andere onderdelen weer meer te verwerken krijgen en misschien kapot gaan (ik heb tenminste na koppakkingrepartie bij een CX (met 350K achter de rug) het euvel gehad dat de oliedruksensor er uitgeblazen werd waardoor ik enkele krukaslagers gemold heb :shock: ).

Maar eerst uitzoeken wat er aan de hand is voordat allerlei doemscenario's je gemeodsrust bederven....
Succes.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/