Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12804
Pagina 1 van 2

Auteur:  saasvriend [ 23 jan 2013 19:26 ]
Berichttitel:  oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

Beste forumlezers. Als niet techneut probeer ik duidelijk te maken wat er aan de hand is met onze c5 2.0 uit 2004. Sinds vorige week staat deze bij de garage met de melding dat de oliedruk te laag is. Uiteraard heb ik alle draadjes over die melding gelezen maar ik kom nergens tegen dat er een soort van tweedeling lijkt te bestaan in de oliedruk. Er zijn kennelijk ook meerdere sensoren voor die oliedruk (dat heb ik wel gelezen hier) dus het klinkt redelijk. Mijn garage krijgt de melding nl niet weg ook niet na het vervangen van de olie, de filter, de sensoren. Daarbij klinkt de motor rauw (soort van dieselmotor geluid bij een benzinemotor) dus hij durft de motor ook niet te lang stationair te laten draaien. De metingen wijzen uit dat de druk onderin de motor goed is maar bovenin niet. Als eerstvolgende mogelijkheid gaat nu de motor langzaam uit elkaar om verder te zoeken (kleppen geloof ik?)
Heeft 1 van jullie ooit zoiets aan de hand gehad en wat was dan eventueel de oplossing ? Ps de garage valt niets te verwijten hoor, het betreft een eenmanszaak die veel gepland werk heeft en ik kom daar tussendoor...
O ja nog 1 ding, tijdens de eerste keer dat ik die melding kreeg verdween deze na ongeveer 2 minuten weer (ik was toen nl onderweg naar huis en bijna thuis, vlak voor ik thuis was verdween de melding weer om terug te komen de dag dat ik naar de garage ging)
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Anders uiteraard gewoon vragen !
Tnx

Auteur:  GW-tje [ 23 jan 2013 19:38 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

Spoelen met Forté Motorflush. Het spul is bijvoorbeeld hier verkrijgbaar:Roukama Japparts
Dat moet je eerst doen alvorens de motor uit elkaar te gaan slopen. Goede kans dat er ergens een kleine verstopping o.i.d. zit en dat je klepstoters "droog" lopen.

Hoe heeft jouw garage de oliedrukken gemeten? Waar is "beneden" en waar is "boven" in dit geval.
Is de normale oliedrukzender gecontroleerd en eventueel vervangen door een ander om te testen?

Auteur:  willy4 [ 23 jan 2013 21:40 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

als ik het zo lees ,verdenk ik dat de oliezeef verstopt is
over 2 maanden hetzelfde bij een toyota gehad

Auteur:  saasvriend [ 23 jan 2013 21:48 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

Dank voor de snelle reactie. Antwoorden op de vraag : Hoe heeft jouw garage de oliedrukken gemeten? Waar is "beneden" en waar is "boven" in dit geval.
Is de normale oliedrukzender gecontroleerd en eventueel vervangen door een ander om te testen?

kan ik als volgt beantwoorden, ik weet dit niet precies, contact is telefonisch geweest, ik meende te begrijpen dat dit geconstateerd werd n.a.v. de sensoren die op verschillende plekken op de motor zitten ?? Maar nogmaals dit is voor mij niet bekend.
En de oliedrukzender is inderdaad ook vervangen, ik dacht in 1e instantie nl dat ik dat verkeerd verstond en dat het hier ook om een sensor ging :oops:
Maar ik zal deze tip van het doorspoelen zeker doorgeven ! (mocht dit al niet gedaan zijn voor de oliewissel natuurlijk)
Nogmaals alvast dank voor het meedenken. Ik laat het weten als het bekend is.

Auteur:  GW-tje [ 23 jan 2013 21:52 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

Bedoel jij de zeef in de aanzuigbuis onder in het carter juist voor de pomp, Willy4? Zou de druk "onderin" dan nog voldoende kunnen zijn? Ben met je eens dat het zoiets zou moeten zijn. Maar dan is het onderhoud wel erg slecht geweest bij deze auto.

Auteur:  willy4 [ 23 jan 2013 22:07 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

het is inderdaad die aanzuigbuis onder in het carter juist voor de pomp,
Spoelen met Forté Motorflush,hebben we ook gedaan,en dan terug de zeef gekuist
zoals die motor eruit zag heb ik op mijn loopbaan nog nooit gezien (het was ook een benzine motor)
en was altijd bij een daeler op onderhoud geweest

Auteur:  GW-tje [ 23 jan 2013 22:19 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

Ik heb zojuist nog in de DocBackup gekeken en kom niet verder dan dat er 1 oliedrukzender in de steun bij het oliefilter zit. Ik zie niet waar er "boven/onder" nog meer oliedruk gemeten wordt.

Auteur:  willy4 [ 23 jan 2013 22:53 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

als je met je vinger in het klependeksel gaat ,kun je al veel zien

Auteur:  BJG [ 23 jan 2013 23:10 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

GW-tje schreef:
Ik heb zojuist nog in de DocBackup gekeken en kom niet verder dan dat er 1 oliedrukzender in de steun bij het oliefilter zit. Ik zie niet waar er "boven/onder" nog meer oliedruk gemeten wordt.

Dat is correct!

Als de melding oliedruk te laag wordt gegeven op het display is de gemeten druk bij (na!!) het oliefilter te laag!! Dus overal te laag, en natuurlijk bovenin nog weer een stukje lager, maar het is ook mij een raadsel hoe de garage dat heeft kunnen meten. Het is nl vrijwel niet mogelijk een oliedrukmeter aan te sluiten op een oliekanaal in de cilinderkop.
Maar inderdaad kun je het zoeken bij de aanzuigzeef of de oliepomp. Maar ook in de oliefiltersteun zit een klepje dat eventueel verstopt of dicht kan zitten.

Auteur:  saasvriend [ 24 jan 2013 09:46 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

nogmaals dank voor het meedenken, ga dit doorspelen en laat het weten als ik resultaat heb !

Auteur:  Joslenssen [ 24 jan 2013 10:06 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

Ik verwacht dat een van de kanaaltjes waar de olie door getransporteerd wordt verstopt zit, als dit zo is wordt het niet makkelijk dit zomaar te verhelpen. Heeft er misschien eens een andere olie in het blok gezeten (syntetisch met half-syntetisch of zelfs minerale olie) dit kan nl ook een verstopping tot gevolg hebben, de kanaaltjes zijn maar erg klein.

Succes ermee.

Auteur:  saasvriend [ 29 jan 2013 21:59 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

Ik zou terug komen als er nieuwe ontwikkelingen te melden waren. Vandaag is de motor na alle tips te hebben geprobeerd uit elkaar gehaald, de oliepomp was stuk en heeft slijpsel door de hele motor verspreid (of i.d.) Niet meer te repareren. De enige optie is een ruilmotor, we moeten maar kijken wat dat kost en of dat aantrekkelijk genoeg is. Na een nieuwe koppeling zou dat wel betekenen dat we volgens mij zowat alles nieuw hebben qua aandrijving wat de kosten kunnen zijn....
Het ergste is misschien nog wel dat ik het nog overweeg ook.... citroenliefde is soms onverklaarbaar...

Auteur:  GW-tje [ 29 jan 2013 22:14 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

Dat is heel spijtig, maar een RFN-motor is nog wel te vinden:

http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/r ... deel=motor

Auteur:  JW-C5 [ 29 jan 2013 22:17 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

Check dat met name bij de Vos in Boven Leeuwen.

Ik heb daar diverse keren spullen gekocht, tot nu toe altijd waar naar z'n geld.

Groet,
JW

Auteur:  Joslenssen [ 29 jan 2013 22:26 ]
Berichttitel:  Re: oliedruk in bovenste gedeelte motor te laag

Als je een ruilmotor overweegt is dit volgens mij een gereviseerde motor. Deze is dus net zo goed als een nieuwe. Je hebt de rest van de aandrijflijn al vernieuwd, dus je hebt een nieuwe auto. (buiten de carrosserie dan natuurlijk). Als deze goed is krijg je dus een nieuwe auto waar mechanisch de eerste jaren geen problemen mee te verwachten zijn.

Nu maar afwachten of je een mooi aanbod krijgt om de ruilmotor te krijgen met jou nieuwe koppeling en versnellingsbak erop gemonteerd.

Veel succes. :citrofiel

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/