Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Waarde roetaanslag en verstopt roetfilter
Auteur |
Bericht |
roblinnartz
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 jun 2011 19:58 Berichten: 11 Woonplaats: Stein Lb
Auto: C5 Break 2.0 HDiF 16V Image
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 188000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Waarde roetaanslag en verstopt roetfilter
Mijn garage (Citroenspecialist, geen dealer) heeft de vullingsgraad van het roetfilter gecontroleerd door deze uit te lezen op hun computer. Op het scherm stond te lezen: Roetaanslag 9%. Betekent dat dat het roetfilter voor maar 9% vol zit met roetaanslag OF dat ie nog maar 9% vrije ruimte heeft? Zijn conclusie is: roetfilter in orde. Maar ...
Het probleem van mijn C5 2.0 HDiF (Ph2) met 200.00 km is het volgende: (* Turbolader kapot; vernieuwd voor € 1550,-) * Later, na melding "dieseladditief bijvullen" is er 1 liter Eolys bijgevuld. Waardes nog niet gereset. * Daarna toch af en toe noodloop gehad; geen vermogen, stationair varieerde vanzelf, houdt bij gasgeven eerst in, kan dan plots oppakken en vooruit schieten. * Ook buiten noodloop: slecht oppakken na flink gasgeven. Zit vertraging in. * Tussen de noodlopen zit vaak weken. * Waardes gereset en weer uitgelezen; geen foutmeldingen, roetaanslag 27%, km sinds laatste regeneratie 1275 km, uitlaatgas tegendruk 0 hPa bij stationair draaien. * Paar weken later weer noodloop tijdens rit vrouw, waarbij langzaam gereden is en zelfs 5-10 min stationair draaien tijdens wachten. Zelf gereden en flink gegast. Daarna ook langzaam gereden en stationair laten draaien. Geen problemen ... * Klachten dus weer weg, toch weer laten uitlezen: geen foutmeldingen, roetaanslag 9%, ingespoten hoeveelheid additief 120 g, km sinds laatste regeneratie 1275 km, uitlaatgas tegendruk 0 hPa bij stationair draaien en 21 hPa bij rijden. Conclusie garage: regeneratie heeft plaatsgevonden en roetfilter in orde.
Mijn vraag is allereerst: hoe moeten de waardes geïnterpreteerd worden?
|
17 jan 2013 21:01 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Waarde roetaanslag en verstopt roetfilter
Je schrijft niet zoveel over je probleem, alleen over noodloop. Bedoel je dat het diagnoselampje brandt? En wat voor melding krijg je dan? en wat voor storingscodes zijn er op dat moment opgeslagen?
Ik begrijp uit je lijst dat men denkt aan een roetfilter probleem. De gemeten waardes zijn alleen goed te interpreteren als je exact weet wat er wordt bedoeld.
Ik zal zonder uitgebreid uit te wijden een paar opvallende dingen noemen aan deze gegevens.
roetaansag is roetbelasting = mate waarin de opslagcapaciteit van het filter wordt benut. Zegt niets over de staat van het filter, alleen de resterende capaciteit tot aan regeneratie.
Als de totale hoeveelheid additief in het roetfilter volgens de teller 120 g is wordt het echt tijd om het FAP te gaan vervangen!! Omgerekend schat ik dat het dan al wel meer dan 250 000 km is! Maar ik weet natuurlijk niet wat de klacht is, daarvoor heb ik te weinig info. Een verzadigd roetfilter rookt ook behoorlijk bij volgas.
Lees eerst een het stukje over roetfilters bij de FAQ van dit forum. Dan begrijp je denk ik al behoorlijk hoe eea werkt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 jan 2013 00:05 |
|
 |
roblinnartz
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 jun 2011 19:58 Berichten: 11 Woonplaats: Stein Lb
Auto: C5 Break 2.0 HDiF 16V Image
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 188000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Waarde roetaanslag en verstopt roetfilter
Allereerst dank voor je reactie. Ik zal proberen wat meer informatie te geven.
Er brandt geen diagnose lampje. Geen melding op de boordcomputer. Geen storingscode opgeslagen.
Okee, je schrijft: roetaanslag is roetbelasting = mate waarin de opslagcapaciteit van het filter wordt benut. Dat lijkt me het tegenovergestelde van wat je daarna schrijft: de resterende capaciteit tot aan regeneratie. Of bedoel je dat die resterende capaciteit dan gewoon 100% - 27% = 73% in december in mijn geval en nu dus zelfs 91%. Meer dan voldoende dus!? Geen nieuwe FAP nodig dus?
Wat ik dan ook niet begrijp is dat je daarna zegt dat de FAP echt vervangen moet worden op grond van die 120 g. De auto heeft inmiddels 209.000 km gelopen.
Na heel wat gelezen te hebben over (de werking van) het roetfilter op dit forum én op de sites van de roetfilter(schoonmaak)bedrijven, heb ik zelf het sterke vermoeden dat het FAP = roetfilter aan vervanging toe is. Maar mijn garage zegt van niet, op basis van de uitgelezen waardes. En zegt: gewoon doorrijden! Zelf ben ik dan weer bang dat ik door te hoge tegendruk die mijn roetfilter geeft richting turbo dat deze straks weer de geest geeft. Deze link legt mijn garagist niet. Zou die kapotte turbo dan toch toeval of gewoon domme pech geweest zijn?
|
21 jan 2013 22:28 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Waarde roetaanslag en verstopt roetfilter
Normaal geeft de computer toch ook een kmstand aan dat de filter vervangen is of waarschijnlijk vervangen zal moeten worden. Dat kan je dan tijdens het uitlezen zien. Ik weet dat ik onze dame had laten uitlezen bij willy, een lid hier. En volgens de gegevens kon mijn filter nog mee tot onze dame 320000 km heeft. Had dit laten doen omdat onze dame nogal roette. Volgens wat willy vermoedde was het filter wel al vervangen rond de 100000km. Dus vermoed toch dat het zou kunnen dat gezien je kmstand de filtervervanging er wel eens zou kunnen inzitten. Het blijft gewoon afhankelijk van het gebruik van de wagen. Als je veel autosnelweg doet zal die filter langer meegaan dan wanneer je je veel stadsverkeer doet. Als je een rustige chauffeur bent zal de filter ook sneller naar de haaien gaan dan wanneer je regelmatig eens goed gast. En die turbo wat stuk is gegaan kan gewoon idd pech zijn. Er zijn hier ook verschillende redenen waarom die zo snel stuk gaat. Zoals: Rustige chauffeur,motor vervuilt,egr vervuilt,turbo dan ook. Vuile turbo gaat overdruk maken en wagen gaat in noodloop en garage zegt dan vervangen. Terwijl die eigenlijk kan gekuisd worden in de meeste gevallen. Heb vroeger bij een alfaclub gezeten en daar zat iemand die aan turboreinigingen deed maar dan enkel alfa. Bij de diesels kon je zeggen dat 80 procent problemen had rond de 160000km. Doordat de schoepenverstelling( hiermee kan het turbohuis verkleind worden zodat bij weinigvermogensvraag het voordeel van een kleine turbo hebt,dus snellere en soepelere respons van de turbo) kwam vast te zitten door het vuil kreeg je ook noodloop door de turbodruk die te hoog opliep. Die turbo werd dan gekuisd en er werd een bepaalde behandeling bij gedaan zodat het vuil veel minder kwam vast te zitten op de wanden en het eigelijke probleem werd opgelost. De meeste van die turbos liepen daarna nog ver boven de 3ton. In heel weinig gevallen is een turbo echt versleten rond de twee ton op voorwaarde dat je natuurlijk op tijd je wagen laat onderhouden en goede olie gebruikt. Een een goede tip nu dat er toch een nieuwe is geplaatst. Zet nooit je motor onmiddelijk af als je stopt na een rit. Als je dat doet krijgt je turbo geen smering meer. Want de schoepen van de turbo draaien nog nadat je de motor hebt afgezet. Dus gewoon eerst bv de radio afzetten, of de garagepoort gaan open doen of dergelijke en dan pas afzetten .
|
22 jan 2013 10:27 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Waarde roetaanslag en verstopt roetfilter
Ik begrijp uit je reactie dat je dus geen storingen of klachten had? Vanwaar dan je vragen? De technische uitleg wordt te ingewikkeld voor het forum: de rest via pb
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 jan 2013 21:19 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Waarde roetaanslag en verstopt roetfilter
Dat ben ik nou niet met je eens BJG! Elke keer als het interessant wordt, zeg jij dat het te moeilijk wordt en doe je de rest via pb. Moeten wij die slimmigheid van je weer allemaal missen en rest ons slechts het gissen. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
22 jan 2013 22:24 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Waarde roetaanslag en verstopt roetfilter
Ha ha nee hoor, maar ik vind dat dingen zoals interpretatie van testwaarden, specifieke metingen en persoonlijke adviezen eigenlijk niet op een forum thuishoren.
Er wordt namelijk ook wel eens door mensen mis geinterpreteerd en misbruik gemaakt van dit soort gegevens. Ik wil best citroenvrienden proberen te helpen, maar niet overal mee te koop lopen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 jan 2013 22:37 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|