Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

storing uitlaatgas 2.0 HPI
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12765
Pagina 1 van 1

Auteur:  SanderFaber [ 15 jan 2013 20:48 ]
Berichttitel:  storing uitlaatgas 2.0 HPI

Beste forumleden,

Na enkele honderden kilometers storingsvrij gereden te hebben met mijn C5, kreeg ik een storingsmelding in het scherm:
storing uitlaatgas

Ik heb de storing laten uitlezen bij de dealer, Hoefnagels in Helmond.
Die kwam met de mededeling dat er eerst geen storing was, maar na een kleine 10 minuten draaien kwam de storing weer terug.
De uitslag van deze excercitie was: permanente storing brandstofdrukregeling Produktie.

Ik heb het idee dat de hogedruk sensor is overleden. Klopt dat, of kan het iets anders zijn?
Ik heb een andere hogedrukbrandstofpomp gevonden voor een mooi bedrag. Is het wijs om die meteen te vervangen?

Ik lees ook van alles over de hydraulische klepstoters, dunnere olie en bougies.
Wat is wijsheid? gelijk alles aanpakken, of stap voor stap?

Zo veel vragen, nu nog antwoorden...

Ik hoop dat er een paar experts zijn die me kunnen helpen

Groeten, Sander

Auteur:  GW-tje [ 15 jan 2013 21:31 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

Het lijkt me raadzaam om stap voor stap te gaan. Anders weet je niet wat uiteindelijk de oorzaak is geweest en kost het je misschien onnodig (veel) geld.

Auteur:  SanderFaber [ 15 jan 2013 23:05 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

Daar zat ik ook al aan te denken, maar als ze zelfs bij de dealer niet weten wat er aan de hand is, dan begin ik toch te twijfelen aan welke oplossing de beste is. Volgens de monteur die ik heb gesproken, was het nog niet voorgekomen dat de HDpomp stuk was gelopen. Ze hebben daar sowieso weinig ervaring met HPI blokken volgens de monteur.
Het vreemde is, dat de storingen die een maat van me uit kon lezen (EOBD?) P1113 en P0411 volgens mij, niet specifiek op het rapport van de dealer staan. Ik heb met storingen weinig ervaring, tot nog toe weinig stuk gehad.


Groet, Sander

Auteur:  MichielC5 [ 15 jan 2013 23:13 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

Even aan Johan Oldenhage vragen. Daar weten ze meestal wel een oorzaak te achterhalen.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Auteur:  JW-C5 [ 16 jan 2013 01:29 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

Kijkend in het algemene overzicht van de PSA codes vind ik:
P1113 staat voor Intake Air Temperature Circuit/Sensor open/kortgesloten.
P0411 staat voor Secundary Air Injection System Incorrect Flow.

Die twee hebben wel een relatie tot elkaar, zo te zien.

Ik zal in de CitDoc's kijken of ik meer kan vinden over die IAT Sensor.
Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft kan ik daar wat makkelijker naar zoeken.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 16 jan 2013 01:48 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

Inmiddels heb ik in de CitDoc's het document B1KX0PP0 Storingscodes EOBD : CITROEN C5 HPi Motor EW10D (RLZ) INJECTIE EW10D SINDS ORG 9128 gevonden.
Daarin staat voor die code P1113:
Citaat:
Beschrijving defecten : Hogedrukbrandstofsysteem
Branden van het diagnoselampje : Ja (safety)
Bestand "diagnoseschema" : D10054D0


Code P0411 staat daarin niet vermeld.

Groet,
JW

Auteur:  Oldenhage [ 16 jan 2013 01:52 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

da's dan toch weer vreemd dat de collega's zeggen dat de hogedruk brandstofpomp nooit defect gaat. Juist die pomp geeft zo vaak de geest..

Neem geen gebruikte.. Ik heb er althans slechte ervaringen mee.

Maar wat ik in de PB ook al aangaf, laat eerst de drukken controleren met een Lexia.

Auteur:  exroosje [ 16 jan 2013 10:04 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

dat was ook mijn eerste reactie.

maar misschien heeft deze garage nooit HPI's in onderhoud gehad.

Was er niet een leveringsprobleem met die HD pompen?

Auteur:  Menno [ 16 jan 2013 10:09 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

Volgens mij wel idd , zeker gezien de meeste HPi's toch op de sloop belanden is de onderdelen voorziening van ondergeschikt belang ben ik bang ...

Auteur:  SanderFaber [ 16 jan 2013 22:51 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

Goedenavond,

Omdat ik nieuw ben in de Citroën wereld, ben ik benieuwd wat een lexia is. Ik neem aan dat het een diagnose apparaat is. Ik ga morgen naar Hoefnagels om de computer uit te laten lezen en de drukken te laten meten.

Welke druk zou ik moeten zien?

Fijne avond,

Sander

Auteur:  Menno [ 17 jan 2013 10:33 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

Lexia/diagbox is idd diagnose software ....

Auteur:  BlauweVis [ 06 sep 2020 22:41 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI

Waarde HPI rijders, houdt moed. Nooit een kapotte HP pomp weggooien, meestal is het een kleinigheid wat er aan schort. Een reparatiesetjekist minder dan 100 euro op Ebay, maar kijk dan qel bij Ipel of Peugeot due vrijwel dezelfde pomp gebruikten destijds. Ook de brandstof druksensor die iets van 10 cm onder het inlaatspruutstuk zit, kan de geest geven, maar ook dat kan reuze meevallen. Ik spreek uit ervaring.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/