Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

ervaringen met Valeo 4p kit op 100 kw diesel
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12703
Pagina 1 van 1

Auteur:  boes [ 04 jan 2013 21:59 ]
Berichttitel:  ervaringen met Valeo 4p kit op 100 kw diesel

Hallo forum gebruikers,

ik had (helaas) een druklager wat eruit rammelde en het DMF begon ook "geluiden" te maken die je liever niet hoort :smt089 .
Ik heb vandaag de auto terug van garage Rene.
Die heeft er een 4p kit in gezet.
Het DMF is vervangen voor een ouderwets stuk ijzer.

Mijn eerste ervaring is positief. :D
Er zijn wel wat meer trillingen tijdens acceleratie maar alles blijft heel comfortabel!
Het koppelt als een veertje en de platen grijpen lekker aan.
Ik zal als ik wat meer ervaringen heb er meer over posten.

Al met al is dit wellicht voor meer mensen een goed alternatief. Het scheelt al gauw zo'n 300 euro met een DMF. :smt038 :smt038

groeten
Boes

Auteur:  boes [ 05 jan 2013 16:51 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen met Valeo 4p kit op 100 kw diesel

:cit2
Ik heb net een ritje van zo'n 100 km gemaakt en er vallen mij een aantal zaken op:
Het pedaal greep gisteren toen ik wegreed bij de garage veel eerder aan. > eigenlijk vervelend snel. :?: Nu grijpt ie pas in na een kleine "dode"slag zoals ik eigenlijk gewend ben?
Is het normaal dat het zelfinstellend pedaal wat tijd nodig heeft om zich te "stellen"? :smt017

Het valt niet te ontkennen dat de aandrijflijn iets meer trilling doorgeeft aan het interieur. Maar echt storend vind ik het zeker niet. Dat een DMF wat meer vrije slag heeft dan de valeo koppelingsplaat is vooral te merken bij "gaslos" > dat voel je nu meer.

De schakelactie is niet merkbaar veranderd (terwijl wel de massa-verhouding tussen het vliegwiel en koppeling is veranderd?)

De motor voelt directer bij acceleratie en het lijkt er zelfs op dat hij wat zuiniger loopt?? :smt017 Dat kan volgens mij theoretisch helemaal niet?? Ik heb mijn boordcomputer gereset om dit verschijnsel op langere termijn te kunnen volgen.

groeten vanuit de wieringermeer!
Boes

Auteur:  Klussie [ 05 jan 2013 16:58 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen met Valeo 4p kit op 100 kw diesel

Gewoon ff wennen allemaal?

Auteur:  boes [ 12 jan 2013 19:07 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen met Valeo 4p kit op 100 kw diesel

forummers :cit4

Het lijkt onmogelijk maar het lijkt er inderdaad op dat de zilveren pijl minder brandstof verbruikt! :smt190
Sinds de vervanging van het vliegwiel (en koppelingsset) zijn er 1072 km onder de banden door gegaan. Er staat een gemiddelde van 15,6km/l op de bc.
Da's een kilometer meer dan voor de reparatie!! :D (op basis van de 6000 kilometer dat ik in deze C5 rijd)
Ik rijd nogal gevarieerd op binnenwegen, stadsverkeer en snelwegkilometers. Er zitten zo'n 65 km's tussen met de paardentrailer.

Ik ga er maar van uit dat er toch iets meer energie verloren ging in het versleten DMF. De oude koppelingsplaat slipte namelijk helemaal niet.

De koppeling is bijna gewend,...ik moet alleen nog een beetje wennen aan iets meer getril bij het achteruit rijden.
Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat. :smt038

groeten
Boes

Auteur:  Dirck [ 12 jan 2013 19:15 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen met Valeo 4p kit op 100 kw diesel

AMT heeft ook aandacht voor deze oplossing

http://www.amt.nl/PageFiles/20950/002_2009_12_22_werkplaats.pdf

Auteur:  Klussie [ 12 jan 2013 20:54 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen met Valeo 4p kit op 100 kw diesel

Mooi boes :smt023

Auteur:  peje57 [ 14 jan 2013 21:05 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen met Valeo 4p kit op 100 kw diesel

Hallo Boes,

op dit soort info zit ik nu net te wachten, mijn DMF reutelt ook lekker, bij koude start, optrekken etc, wanneer ik rustig rijdt houdt het ding zich ook rustig.
Wat waren de kosten ongeveer? Krijg hier in de rotterdamse regio geen hoogte, allen LUK en veel, meneer, veel kosten,
kunnen we pas zien alstie open is....
Daar ga ik dus NIET op wachten....
Durf je het te vertellen?

Auteur:  boes [ 14 jan 2013 23:03 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen met Valeo 4p kit op 100 kw diesel

Peje,...
ga even zitten.
:D
zit je?



1269 euro :shock: bij garage René in Breezand. :
Da's voor een 4p kit, krukaskeerring, beide aandrijfaskeerringen bakolie en 7 uur arbeid.
een DMF zou zo'n 300 á 350 euro duurder zijn.
Het lijkt duur maar het is wel een begrijpelijke prijs met een redelijk uurloon (zeker als je het vergelijkt met de dealer)

overigens werd er eerst door de materialenhandel gezegd dat er geen 4p kit leverbaar is voor dit VIN nummer. Dat bleek onjuist.

groeten
Boes

Auteur:  peje57 [ 19 jan 2013 14:58 ]
Berichttitel:  Re: ervaringen met Valeo 4p kit op 100 kw diesel

Boes,

dar was ik even stil van (5 dagen)....
Nee hoor, nu pas gelegenheid te kijken.
Inderdaad een fikse uitgave, maar veel werk, veel onderdelen, toch nog een nette rekening.
Je hebt in ieder geval geen andere gelijkwaardige voiture voor dit geld (erbij).

Ga nog even sparen en dan maar aan de bak.... Wil mijn limousine nog echt niet kwijt.... zeker de diesel niet, die bevalt me nog veel beter (ondanks de 6-handbak) dan de 2 liter 4bak automaat phase 1 exclusive die ik hiervoor had,
klinkt raar, maar waar.

groet
PeJe

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/