Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1270
Pagina 1 van 10

Auteur:  dejong10 [ 17 dec 2006 21:14 ]
Berichttitel:  Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )

hallo c5 freaks
wie kan mij vertellen waar ik mijn c5 meer pk's kan laten bezorgen en is het wel mogelijk?
het is een 2.0 16v break automaat 2001

groet dejong10

Auteur:  Harm [ 17 dec 2006 21:36 ]
Berichttitel: 

Ik denk dat je eerst eens moet googlen of een vergelijkbare actie: tuning Citroen C5 benzine?

Wellicht zie je daar wat adressen en/of sites en dan is het een kwestie van bellen, lezen, kijken en kiezen...

Auteur:  Lancelot [ 17 dec 2006 22:55 ]
Berichttitel: 

Alles is mogelijk natuurlijk, maar jij denkt chiptuning voor 150 euro. Dat gaat
waarschijnlijk geen merkbaar verschil opleveren. Chiptuning is interesant voor turbo-motoren. Wil je echt vermogenswinst zul je old-skool moeten tunen: uithonen, spruitstuk uitlaat etc. (in zoverre dit allemaal mogelijk is icm alle electronica). Dit is zo duur dat je beter je auto in kunt ruilen voor een V6.
Ander alternatief: trek alles eruit wat je niet absoluut nodig hebt en je hebt zo 150 kilo gewonnen.

Auteur:  Menno [ 18 dec 2006 12:13 ]
Berichttitel: 

Chiptunen is idd meer interessant voor turbo motoren zoals bv de dieseltjes ...

Auteur:  exroosje [ 18 dec 2006 17:48 ]
Berichttitel: 

Ik heb ooit eens een HPI van nieuwe software laten voorzien door dmtuning. Vermogen steeg van 143 naar 156 PK

De auto werd inderdaad een stukje vlotter, liep stationair mooier want iets meer toeren, maar trilde ook meer bij onderin optrekken en werd ook iets luidruchtiger. Tevens moest er in vervolg euro 98 getankt worden. Oh ja, hij liep ook wat zuiniger op constante snelheid


De optimalisatie komt er dus tenminste voor een deel op neer dat de auto voor euro 98 wordt geoptimaliseerd ipv euro 95.

Toen de EGR klep kapot ging en de garage ook daarbiij ook de SW update (waardoor de tuning weer weg was) heb ik het maar zo gelaten. Had nl. ook het idee dat ie iets meer roette.
Geen aanrader dus.

Auteur:  arendonk [ 18 dec 2006 17:54 ]
Berichttitel: 

Koppeling kan ook erg hard gaan slijten door chippen

Auteur:  frank65 [ 19 dec 2006 00:26 ]
Berichttitel: 

Bij de diesel automaat werd het mij sterk afgeraden.
Dan krijgt de automaat het te zwaar voor z'n kiezen (135 ipv 110pk)
Je hoort inderdaad regelmatig verhalen over een versleten koppeling.
Normaal pas bij 150.000 of meer en getuned soms al na 60.000km

Auteur:  Harm [ 19 dec 2006 00:37 ]
Berichttitel: 

Ik heb in een Scenic 1.9DCi vergelijkbare ervaringen: elke 30.000 een nieuwe koppeling na chippen.

Ik ben er vooralsnog van genezen... :cry:

Auteur:  pieter melissen [ 21 dec 2006 14:56 ]
Berichttitel: 

Harm van Beek schreef:
Ik heb in een Scenic 1.9DCi vergelijkbare ervaringen: elke 30.000 een nieuwe koppeling na chippen.

Ik ben er vooralsnog van genezen... :cry:


kom, kom, ik heb een Xantia (110 Hdi) bij 100,000 laten chippen naar 135 en bij 275000 zat de eerste koppeling er nog steeds in. Slijtage heeft te maken a: met rijstijl en b: (vooral) met het al dan veel in de stad rijden. Bij lange afstanden slijt de koppeling nauwelijks.
In files is de rechtervoet niet eens nodig, wat waarschijnlijk ook de levensduur van de koppeling positief beinvloedt.

Auteur:  Harm [ 21 dec 2006 15:21 ]
Berichttitel: 

Ach, als ik op een gegeven moment met 130 reed in de 5e versnelling en ik gaf rustig gas (dus niet pedal to the metal) dan was het toch de koppeling die ging slippen.
De Renault-koppeling was er gewoon niet op uitgelegd. Het probleem was ook bekend bij de Laguna met de 120-DCi-motor en koppeling.

Auteur:  Andrew [ 16 mei 2007 21:14 ]
Berichttitel:  Chiptuning ? Powerbox ?

Ik ben sinds een tijdje de trotse eigenaar van een C5 2.0 HDI break automaat. Een heerlijke auto om mee te rijden.
Echter, ik wil wel wat meer vermogen uit de dieselmotor halen.
Nu zie ik op internet veel verschillende aanbieders met zeer uiteenlopende prijzen.
Wat is beter chiptuning of een powerbox?
Haal je ook werkelijk de vermogenstoename die ze beloven?
Wie heeft ervaring hiermee en met welk systeem?

Graag jullie advies.
Groeten,
Andrew

Auteur:  EvilTwin [ 16 mei 2007 21:45 ]
Berichttitel: 

geen directe ervaring, maar voor de 2.0HDi110 geldt, dat noch de handbak (koppeling), noch de automaat meer vermogen en koppel aankan. Houd dus rekening met een gereduceerde levensduur.

Het is niet voor niks dat de 2.2HDi136 een veel grotere koppeling en een andere automaat heeft (zelfde als V6)

Auteur:  Robbert [ 16 mei 2007 22:03 ]
Berichttitel: 

EvilTwin schreef:
geen directe ervaring, maar voor de 2.0HDi110 geldt, dat noch de handbak (koppeling), noch de automaat meer vermogen en koppel aankan. Houd dus rekening met een gereduceerde levensduur.

Het is niet voor niks dat de 2.2HDi136 een veel grotere koppeling en een andere automaat heeft (zelfde als V6)


dus met de 2.2 zou het wel zonder problemen kunnen :?:

Auteur:  The F Mister [ 16 mei 2007 22:24 ]
Berichttitel: 

Mocht je tot die vraag komen omdat die bak dus ook bij de V6 wordt gebruikt. De 2.2 hdi heeft al meer koppel dan de V6!

Auteur:  Robbert [ 16 mei 2007 22:34 ]
Berichttitel: 

ik heb een handbak in mijn 2.2, via http://www.bullpower.nl leerde ik dat deze versie te tunen is tot ruim 160 pk :D

Pagina 1 van 10 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/