Motor loopt op 2 cilinders (3 en 4)
Auteur |
Bericht |
Mathieu
C5club Newbie
Geregistreerd: 18 dec 2012 18:06 Berichten: 2 Woonplaats: Breukelen
Auto: C5 1.8 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Motor loopt op 2 cilinders (3 en 4)
Beste C5 liefhebber,
Ik heb een probleem met mijn C5. Na een rit van 40 km ging de motor ineens slecht lopen. Na onderzoek blijkt dat de motor alleen op cilinder 3 en 4 loopt vanaf distributie zijde (Ik heb de inspuitventielen 1 voor een losgetrokken en bleek dat 1 en 2 niet meedoen). Uitgelezen en motor geeft geen foutcode. Inspuitventielen getest en doen het allemaal. Bobine losgehaald en 4 bougies vonken. Bobine doorgemeten en weerstanden kloppen (19k Ohm secondaire spoel). Alleen ik meet ook een weerstand tussen de twee secondaire spoelen (150 k Ohm) mag dat? Ik heb ook nog compressie gemeten en die was goed. Wie kan mij helpen. Ik kom er niet uit. Bij voorbaat dank voor de reacties.
|
18 dec 2012 18:16 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Motor loopt op 2 cilinders (3 en 4)
Begin maar eens de bobinerails te vervangen, leen anders even van een ander om te proberen.  ( 5 min. werk) Normaal had ik er altijd eentje op voorraad, komt vaker voor. Vul tevens je goede (170.000 Km, nog maar?) stand in bij gebruikerspaneel. Woonplaats???
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
18 dec 2012 18:26 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Motor loopt op 2 cilinders (3 en 4)
Ik heb nog wel een test bobine, om even te proberen. (Eindhoven)
_________________ Zeg maar André
|
18 dec 2012 18:42 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Motor loopt op 2 cilinders (3 en 4)
Hoe heb je kunnen testen dat je bougies vonken? maakt je bobine wel goed contact met je bougie? Hoe is de staat van je bougies?
Heb je hem ook kunnen uitlezen? In principe is het onmogelijk dat hij helemaal niet wil lopen als alle zaken die je aangeeft kloppen. succes met de zoektocht.
ik zet mijn geld op je bobine *(ik neem aan dat je twee bonineblokken hebt?) groeten Boes
|
18 dec 2012 22:20 |
|
 |
Mathieu
C5club Newbie
Geregistreerd: 18 dec 2012 18:06 Berichten: 2 Woonplaats: Breukelen
Auto: C5 1.8 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Motor loopt op 2 cilinders (3 en 4)
Thanks, Ik heb de complete galerij inclusief bougies aan massa gelegd en kunnen zien dat ze vonken. Na het compressie meten heb ik de bougies verwisseld. Ik denk dus dat nummers 1 en 2 wel vonken maar op het verkeerde tijdstip. Dus gelijk met 3 en 4 en niet wanneer ze wel moeten vonken. Hoe komt dat en wat is de oorzaak? De computer of bobine? En mag er een overgangsweerstand zitten tussen de twee secondaire spoelen (+/- 150 K Ohm)?
|
18 dec 2012 22:56 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Motor loopt op 2 cilinders (3 en 4)
Het zien vonken wil niet zeggen dat ze goed vonken tijdens het rijden, probeer maar eens een andere bobine te regelen en mee te rijden!
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
18 dec 2012 23:05 |
|
 |
AMI9
C5club Newbie
Geregistreerd: 06 dec 2012 22:29 Berichten: 6
Auto: Break Prestige Athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 138000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Motor loopt op 2 cilinders (3 en 4)
Heel veel technische info zie ik voorbijkomen, ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn Xantia break Plus. Inderdaad bobine vervangen etc. Heeft niet geholpen , na veel onderzoek bleek dat mijn toenmalige Dealer, destijds heette zij Citroën Hilversum ( gelieerd aan de importeur) nu emerparkauto, een andere motorolie toepaste. bij enkele C5 modellen was dit ok voorgekomen, sindsdien gebruikt men alleen syntethische olie. Door de verkeerde olie verstopte de oliekanalen bij de klepstoters, 1 daarvan deed daardoor niet meer mee, de computer heeft toen de stroom op deze bougie uitgezet. Na gebruik van de olie die sindsdien ook voor de C5 werd gebruikt was het probleem definitief opgelost. Kortom een olieprobleem lag aan wieg hiervan. Excuses voor mijn niet al te technische vaktaal, maar ben dan ook geen techneut 
|
23 dec 2012 15:56 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Motor loopt op 2 cilinders (3 en 4)
Zonder de suggestie van AMI9 te willen diskwalificeren, lijkt me ik niet dat een kleppenprobleem de oorzaak is. De 2 liter heeft inderdaad soms problemen met de hydraulische klepbediening, maar bij de 1,8 schijnt dat niet voor te komen (TS heeft een 1,8 volgens zijn profiel).
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
23 dec 2012 16:35 |
|
 |
|