Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Olie vervangen via oliepeil
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12515
Pagina 1 van 3

Auteur:  jules [ 23 nov 2012 17:29 ]
Berichttitel:  Olie vervangen via oliepeil

Hallo heeft er iemand ervaring met het leegzuigen van carter via oliepeilbuisje.
Zou het een goede manier zijn of zou alles niet goed weg zijn.

Auteur:  Bibendum [ 23 nov 2012 17:37 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Ik doe dit reeds jaren.Om de 15000km of drie-/viermaandelijks mét filterwissel.Let steeds op de hoeveelheid die uitgezogen word en dat is steeds de voorgeschreven hoeveelheid die er daarna in moet.Na 323000km loopt mijn motor nog steeds als in zijn beginperiode.'s Zomers gaat er 5W40 in en 's winters 0W40 volsyntheet van BP.

Auteur:  BJG [ 23 nov 2012 22:49 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Je krijgt lang niet alle olie uit het carter door afzuigen. In de praktijk blijft 20% achter. Daarom niet aan te bevelen, maar als je dan (net als bibendum) een wat kortere interval hanteert bijv 15000 km is dat nadeel bijna verdwenen.

Maar bij jouw ph1 moet je sowieso de onderplaat weghalen, en een bak plaatsen om het oliefilter te kunnen vervangen. Dan is het losdraaien van een carterplug eigenlijk bijna geen extra werk!
Zo praktisch moet je het wel weer bekijken.

Auteur:  GW-tje [ 23 nov 2012 23:18 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Ik deed het ook altijd op die manier. Het is een schone en eenvoudige dus milieuvriendelijke manier van olieverversen. Maar er blijft veel residu achter in de motor. Als je zeer vaak ververst houd je nog de blubber onderin de motor. Ik heb een tijdje terug mijn motor gespoeld met Forté en daarna afgetapt op de normale wijze. Ofschoon mijn motor op lpg draait, wil je niet weten wat voor een bagger eruit is gekomen. Ik ben genezen......
Even de motorplaat eronder weg is 5 minuten werk en een grote afdruipbak eronder en je weet zeker dat je alle oude pruttel kwijtraakt.
Een ander nadeel van het verversen via de peilstok is ook, door achterblijvend residu, dat de dopes van de nieuwe olie die je toevoegt bijna geheel worden opgebruikt om het achtergebleven residu te stabiliseren. Dat is zonde van je nieuwe olie en de motor gaat er ook nog eens olie van zuipen.

Ik heb het anderhalf jaar via de peilstok afgezogen en doe dat nu dus NIET meer. Wat je doet, mag je uiteraard zelf beslissen......euh, misschien een zuigpomp kopen? ;)

Auteur:  BJG [ 23 nov 2012 23:31 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Wat GW schrijft over de dopes die gebruikt worden om het residu te stabiliseren en in te capselen is heel erg waar!
Daarom sowieso nooit afzuigen bij een 1.6 HDi!

Auteur:  chathanky [ 23 nov 2012 23:50 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Wees gerust GWtje, ik heb ook vroegtijdig olie ververst en alvorens met de oude olie gespoeld en de oude olie kwam er ook als een zwarte drap uit. En ja dat zou wat minder horen te wezen met LPG. En de olie werd daarvoor niet afgetapt via de peilstok, toch?

Auteur:  GW-tje [ 23 nov 2012 23:55 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Ik had ooit een BMW 3-serie op lpg....daar kwam de olie na 30kkm net zo blank uit als dat ie erin ging. Enige verschil; toen gebruikte ik nog minerale motorolie.

Auteur:  chathanky [ 24 nov 2012 00:11 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Zelfde ervaring, met enig verschil dat deze altijd op LPG reed en niet op benzine startte.

Bepaalde merken zijn prima via de peilbuis te verversen en de peilbuis is daar ook op aangepast om zoveel mogelijk oude olie af te zuigen. Bij BMW staan ze dat al jaren toe.

Auteur:  GW-tje [ 24 nov 2012 00:32 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Klopt, die motoren wilden gewoon altijd op lpg lopen, ook met starten, koud of warm. Was ook bij mijn andere lpg auto's waaronder een R11 het geval.

Auteur:  willy4 [ 24 nov 2012 00:36 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

en wat doe je, met de motoren die er geen hebben ,of waar je niet aan kunt?

Auteur:  GW-tje [ 24 nov 2012 00:45 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Je bedoelt motoren zonder peilstok/buis? Die moet je aftappen via het peilglas. :lol:

Auteur:  willy4 [ 24 nov 2012 11:15 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

ik bedoelde geen carterstop

Auteur:  GW-tje [ 24 nov 2012 11:37 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Zijn die er dan?

Auteur:  Klaverblaadje [ 24 nov 2012 11:42 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

De Volvo in mijn boot draait al 40 jaar zonder problemen en is nog nooit anders ververst.

Bij scheepsmotoren weet je niet beter en kan het ook niet anders.

Vooral de laatste jaren zijn daar turbodiesels en benzine motoren bij met veel pk's en hoog toerental, maar verversen nog steeds via de peilstok of soms met een aangebouwd pompje dat in het carter hangt.

Spoelen zoals bij Johan's bakken zou daar de ideale oplossing zijn.

Auteur:  Bibendum [ 24 nov 2012 11:58 ]
Berichttitel:  Re: Olie vervangen via oliepeil

Dat er steeds 'drab' overblijft bij het opzuigen via de peilstok is bullshit.Als je een goeie rit gedaan hebt en de olie warm/heet opzuigt dan is alle 'brol' nog in suspensie.En als je motor 5,25 liter nodig heeft en je tapt 5,25 liter om daarna 5,25 liter verse olie op te doen dan zie ik niet in welke hoeveelheid drab er nog zou achterblijven?Mijn peilstok (en op 323000 km)blijft nog altijd op het max peil.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/