Olie vervangen via oliepeil
Auteur |
Bericht |
jules
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2010 13:30 Berichten: 73 Woonplaats: Vorselaar
Auto: break 2000hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Olie vervangen via oliepeil
Hallo heeft er iemand ervaring met het leegzuigen van carter via oliepeilbuisje. Zou het een goede manier zijn of zou alles niet goed weg zijn.
|
23 nov 2012 17:29 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Ik doe dit reeds jaren.Om de 15000km of drie-/viermaandelijks mét filterwissel.Let steeds op de hoeveelheid die uitgezogen word en dat is steeds de voorgeschreven hoeveelheid die er daarna in moet.Na 323000km loopt mijn motor nog steeds als in zijn beginperiode.'s Zomers gaat er 5W40 in en 's winters 0W40 volsyntheet van BP.
|
23 nov 2012 17:37 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Je krijgt lang niet alle olie uit het carter door afzuigen. In de praktijk blijft 20% achter. Daarom niet aan te bevelen, maar als je dan (net als bibendum) een wat kortere interval hanteert bijv 15000 km is dat nadeel bijna verdwenen.
Maar bij jouw ph1 moet je sowieso de onderplaat weghalen, en een bak plaatsen om het oliefilter te kunnen vervangen. Dan is het losdraaien van een carterplug eigenlijk bijna geen extra werk! Zo praktisch moet je het wel weer bekijken.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 nov 2012 22:49 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Ik deed het ook altijd op die manier. Het is een schone en eenvoudige dus milieuvriendelijke manier van olieverversen. Maar er blijft veel residu achter in de motor. Als je zeer vaak ververst houd je nog de blubber onderin de motor. Ik heb een tijdje terug mijn motor gespoeld met Forté en daarna afgetapt op de normale wijze. Ofschoon mijn motor op lpg draait, wil je niet weten wat voor een bagger eruit is gekomen. Ik ben genezen...... Even de motorplaat eronder weg is 5 minuten werk en een grote afdruipbak eronder en je weet zeker dat je alle oude pruttel kwijtraakt. Een ander nadeel van het verversen via de peilstok is ook, door achterblijvend residu, dat de dopes van de nieuwe olie die je toevoegt bijna geheel worden opgebruikt om het achtergebleven residu te stabiliseren. Dat is zonde van je nieuwe olie en de motor gaat er ook nog eens olie van zuipen. Ik heb het anderhalf jaar via de peilstok afgezogen en doe dat nu dus NIET meer. Wat je doet, mag je uiteraard zelf beslissen......euh, misschien een zuigpomp kopen? 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
23 nov 2012 23:18 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Wat GW schrijft over de dopes die gebruikt worden om het residu te stabiliseren en in te capselen is heel erg waar! Daarom sowieso nooit afzuigen bij een 1.6 HDi!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 nov 2012 23:31 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Wees gerust GWtje, ik heb ook vroegtijdig olie ververst en alvorens met de oude olie gespoeld en de oude olie kwam er ook als een zwarte drap uit. En ja dat zou wat minder horen te wezen met LPG. En de olie werd daarvoor niet afgetapt via de peilstok, toch?
|
23 nov 2012 23:50 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Ik had ooit een BMW 3-serie op lpg....daar kwam de olie na 30kkm net zo blank uit als dat ie erin ging. Enige verschil; toen gebruikte ik nog minerale motorolie.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
23 nov 2012 23:55 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Zelfde ervaring, met enig verschil dat deze altijd op LPG reed en niet op benzine startte.
Bepaalde merken zijn prima via de peilbuis te verversen en de peilbuis is daar ook op aangepast om zoveel mogelijk oude olie af te zuigen. Bij BMW staan ze dat al jaren toe.
|
24 nov 2012 00:11 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Klopt, die motoren wilden gewoon altijd op lpg lopen, ook met starten, koud of warm. Was ook bij mijn andere lpg auto's waaronder een R11 het geval.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
24 nov 2012 00:32 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
en wat doe je, met de motoren die er geen hebben ,of waar je niet aan kunt?
|
24 nov 2012 00:36 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Je bedoelt motoren zonder peilstok/buis? Die moet je aftappen via het peilglas. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
24 nov 2012 00:45 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
ik bedoelde geen carterstop
|
24 nov 2012 11:15 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Zijn die er dan?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
24 nov 2012 11:37 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
De Volvo in mijn boot draait al 40 jaar zonder problemen en is nog nooit anders ververst.
Bij scheepsmotoren weet je niet beter en kan het ook niet anders.
Vooral de laatste jaren zijn daar turbodiesels en benzine motoren bij met veel pk's en hoog toerental, maar verversen nog steeds via de peilstok of soms met een aangebouwd pompje dat in het carter hangt.
Spoelen zoals bij Johan's bakken zou daar de ideale oplossing zijn.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
24 nov 2012 11:42 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Olie vervangen via oliepeil
Dat er steeds 'drab' overblijft bij het opzuigen via de peilstok is bullshit.Als je een goeie rit gedaan hebt en de olie warm/heet opzuigt dan is alle 'brol' nog in suspensie.En als je motor 5,25 liter nodig heeft en je tapt 5,25 liter om daarna 5,25 liter verse olie op te doen dan zie ik niet in welke hoeveelheid drab er nog zou achterblijven?Mijn peilstok (en op 323000 km)blijft nog altijd op het max peil.
|
24 nov 2012 11:58 |
|
 |
|