Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
gas tanken https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1250 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Ronald [ 12 mei 2007 23:43 ] |
Berichttitel: | gas tanken |
Met mijn AG auto gaat het vullen van de tank met een constant tempo, totdat hij (80%) vol is en dan is het <kloink> klaar. Met de nieiuwe Vialle gaat het vullen steeds langzamer naarmate de tank voller wordt. Op het laatst kost een honderdste liter een halve seconde. Heel vervelend, de eerste 45 liter gaan in 3 minuten, de laatste 10 erbij kost nog eens 5 minuten. Bekend bij iemand, of moet ik de gasboer bellen ? Gr. Ronald |
Auteur: | Harm [ 12 mei 2007 23:45 ] |
Berichttitel: | |
Bij dezelfde pomp? |
Auteur: | Klussie [ 12 mei 2007 23:47 ] |
Berichttitel: | |
Dit komt waarschijnlijk door de constructie van je vlotter. Deze komt naarmate je tank voller met lpg komt te zitten voor je vulopening te zitten wat de doortocht belemmert. Rij zelf rond zonder de vlotter en het tanken gaat echt veel sneller. |
Auteur: | Ronald [ 13 mei 2007 00:13 ] |
Berichttitel: | |
Klussie schreef: Dit komt waarschijnlijk door de constructie van je vlotter. Deze komt naarmate je tank voller met lpg komt te zitten voor je vulopening te zitten wat de doortocht belemmert. Rij zelf rond zonder de vlotter en het tanken gaat echt veel sneller. Dus gasboer bellen dat ze die vlotter wat opzij moeten duwen, of zie ik het te simpel ? Zonder vlotter, wat gebeurd er dan (niet) ? gr. Ronald |
Auteur: | Klussie [ 13 mei 2007 02:07 ] |
Berichttitel: | |
Die vlotter is er voor je 80% vulbeveiliging van je tank. Die kan je idd iets naar beneden buigen als je hem er uit haalt. (dan heb ik het wel over de constructie zoals hij bij mij zat) Als je die vlotter dus helemaal verwijdert kan je 20% meer tanken. Je moet het willen maar ik vind het makkelijk en je tank is altijd nog beveiligd door het overdruk ventiel. S6 Arie |
Auteur: | sonnema [ 13 mei 2007 11:39 ] |
Berichttitel: | |
zeer onveilig!!! ![]() ik hoop dat je niet naast mij parkeerd op een zomerdag als je pas getankt hebt, zijn in het verleden diverse ernstige ongelukken mee gebeurt. |
Auteur: | Harm [ 13 mei 2007 14:49 ] |
Berichttitel: | |
Überhaupt, elke non-fabriekswijziging aan je vlotter is een misdrijf. Je brengt jezelf en je omgeving in gevaar. Denk dat idd de doortocht van de vulopening steeds meer dicht gaat naarmate het niveau in je tank stijgt. Ik vrees dat het een chronische oefening in geduld wordt... |
Auteur: | Klussie [ 13 mei 2007 15:19 ] |
Berichttitel: | |
Ik denk dat TS hier niet op een discussie zit te wachten over wat veilig is of niet..... Stap dan niet in een auto, da's pas veilig |
Auteur: | Harm [ 13 mei 2007 15:23 ] |
Berichttitel: | |
Klopt, maar de meeste mensen sterven in bed. Idd, on topic maar weer... ![]() |
Auteur: | sonnema [ 13 mei 2007 20:31 ] |
Berichttitel: | |
Mensen die willens en wetens andere mensen in gevaar brengen horen niet op een serieus forum thuis. We praten hier over zaken die levensgevaarlijk zijn. Is misschien off topic maar dat is in dit geval blijkbaar noodzakelijk. |
Auteur: | kees [ 13 mei 2007 22:54 ] |
Berichttitel: | gastanken |
het vullen van de gas tank gebeurt als de tank leeg is, maar men rijd de tank nooit helemaal leeg dus blijft er altijd +/_ 5 A 10% in aanwezig dit is vloeibaar en de rest is gasvormig als de gas druk een te hoge waarde heeft zal dit bij het vullen sterk op lopen tot dat er een evenwicht is in druk in de tank en de druk in de vul slang, hoe kleiner het verschil hoe langzamer het vullen gaat. het beste is om onderhoud aan de gas installatie uit te laten voeren en te vragen of men de gas druk wil controleren en of ontluchten van de gas tank kees |
Auteur: | Harm [ 13 mei 2007 22:58 ] |
Berichttitel: | |
Als er zowel gas als vloeistof aanwezig is, wordt de druk in de tank alleen bepaald door de temperatuur van de omgeving (en natuurlijk de soort stof). Bij externe drukverhoging door een pomp (bij het vullen) zal er meteen het overschot aan damp als vloeistof neerslaan. Maar de LPG komt al als vloeistof binnen. Ik denk eerder dat het verhaal van Klussie klopt: de doorlaat wordt steeds kleiner doordat de vlotter de toevoer steeds verder sluit. |
Auteur: | kees [ 13 mei 2007 23:08 ] |
Berichttitel: | gas tank |
in dien men de vlotter verwijderd vol doet de installatie niet meer aan de goedkeur als er wat gebeurd ben je niet meer verzekerd de vlotter dient er voor om een lucht (gasvormige) buffer te creëren deze dient er voor om de druk welke in de tank varieert op te vangen lucht (gas) is samen drukbaar vloeistoffen niet, dus als je de tank volledig vol tankt is er geen ruimte meer voor het op vangen van de druk (tank is dan helemaal gevuld met vloeistof) de druk kan dan tot zeer hoge waarden op lopen en de overstort is een nood voorziening ook als deze open springt zal de auto zich met gas vullen denk er aan dat er iemand met een sigaret in de auto zit en de elektrische installatie in de auto kan ook vonken geven dus niet doen houd in ieder geval een marge aan van +/_ 10% ledig kees |
Auteur: | exroosje [ 14 mei 2007 14:48 ] |
Berichttitel: | |
Het gas wordt overigens afgeblazen naar buiten via een pijp (dat is al lang verplicht) Daarom mag je niet in een parkeergarage staaan, wnat LPG blijft ook nog eens bij de grond hangen in een afgesloten ruimte: gevaar! De ongelukken vroeger hadden te maken met het feit dat er en geen 80% bescherming op installaties zat en het afblaasventiel uitkwam in de kofferbak. Tegenwoordig is er door beide maatregelen feitelijk sprake van een dubbele beveiliging (drievoudig als je het parkeergarage verbod meeneemt) Een vlotter een beetje bijbuigen zodat je wat sneller kan tanken lijkt me dan ook niet een halsmisdrijf. Je gaat er nu van uit dat de plaatsing van de vlotter origineel maar op precies 1 manier kan die exact leidt tot een 80% begrenzing, maar als je de variatie hoort tussen diverse mensen valt dat ook tegen. Ik zou niet de vlotter helemaal laten verwijderen (dat is wel een overtreding mi), maar hem zo laten plaatsen dat ie tot 90% laat vullen is wel een prima idee (als je maar niet direct erna de auto in een verfspuitcabine neerzet te drogen) |
Auteur: | R1200C [ 14 mei 2007 14:54 ] |
Berichttitel: | |
Dat verhaal over parkeergarages is erg oud. Voor zover ik heb gehoord van de gasboer wordt pas bij een flinke overdruk gebruik gemaakt van het "dumpen" van het gas. De moderne gasinstallaties zijn dan ook net zo gevaarlijk/veilig als andere brandstof installaties. Daar komt bij dat de concentratie van het gas dermate hoog moet zijn dat ze zowat een volle gastank leeg moet blazen in een beetje parkeergarage wil je echt in de problemen komen. Elke brandstoftank heeft overigens een "open" verbinding met de buitenwereld. Ik heb mijn C-tje wel eens zo vol staan tanken dat het er aan de onderkant weer uit liep. Ik vond het al zo vreemd dat er 18 liter in een 17 liter tank ging... ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |