Auteur |
Bericht |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 gas tanken
Met mijn AG auto gaat het vullen van de tank met een constant tempo, totdat hij (80%) vol is en dan is het <kloink> klaar.
Met de nieiuwe Vialle gaat het vullen steeds langzamer naarmate de tank voller wordt. Op het laatst kost een honderdste liter een halve seconde.
Heel vervelend, de eerste 45 liter gaan in 3 minuten, de laatste 10 erbij kost nog eens 5 minuten.
Bekend bij iemand, of moet ik de gasboer bellen ?
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
12 mei 2007 23:43 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Bij dezelfde pomp?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 mei 2007 23:45 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
Dit komt waarschijnlijk door de constructie van je vlotter.
Deze komt naarmate je tank voller met lpg komt te zitten voor je vulopening te zitten wat de doortocht belemmert.
Rij zelf rond zonder de vlotter en het tanken gaat echt veel sneller.
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
12 mei 2007 23:47 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Klussie schreef: Dit komt waarschijnlijk door de constructie van je vlotter. Deze komt naarmate je tank voller met lpg komt te zitten voor je vulopening te zitten wat de doortocht belemmert.
Rij zelf rond zonder de vlotter en het tanken gaat echt veel sneller.
Dus gasboer bellen dat ze die vlotter wat opzij moeten duwen, of zie ik het te simpel ?
Zonder vlotter, wat gebeurd er dan (niet) ?
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
13 mei 2007 00:13 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
Die vlotter is er voor je 80% vulbeveiliging van je tank.
Die kan je idd iets naar beneden buigen als je hem er uit haalt.
(dan heb ik het wel over de constructie zoals hij bij mij zat)
Als je die vlotter dus helemaal verwijdert kan je 20% meer tanken. Je moet het willen maar ik vind het makkelijk en je tank is altijd nog beveiligd door het overdruk ventiel.
S6 Arie
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
13 mei 2007 02:07 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
zeer onveilig!!!
ik hoop dat je niet naast mij parkeerd op een zomerdag als je pas getankt hebt, zijn in het verleden diverse ernstige ongelukken
mee gebeurt.
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
13 mei 2007 11:39 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Überhaupt, elke non-fabriekswijziging aan je vlotter is een misdrijf. Je brengt jezelf en je omgeving in gevaar.
Denk dat idd de doortocht van de vulopening steeds meer dicht gaat naarmate het niveau in je tank stijgt.
Ik vrees dat het een chronische oefening in geduld wordt...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
13 mei 2007 14:49 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
Ik denk dat TS hier niet op een discussie zit te wachten over wat veilig is of niet.....
Stap dan niet in een auto, da's pas veilig
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
13 mei 2007 15:19 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Klopt, maar de meeste mensen sterven in bed.
Idd, on topic maar weer... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
13 mei 2007 15:23 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Mensen die willens en wetens andere mensen in gevaar brengen horen niet op een serieus forum thuis.
We praten hier over zaken die levensgevaarlijk zijn.
Is misschien off topic maar dat is in dit geval blijkbaar noodzakelijk.
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
13 mei 2007 20:31 |
|
 |
kees
C5club Fan
Geregistreerd: 15 sep 2006 17:41 Berichten: 100 Woonplaats: leiden
Auto: C5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 gastanken
het vullen van de gas tank gebeurt als de tank leeg is, maar men rijd
de tank nooit helemaal leeg dus blijft er altijd +/_ 5 A 10% in aanwezig
dit is vloeibaar en de rest is gasvormig als de gas druk een te
hoge waarde heeft zal dit bij het vullen sterk op lopen tot dat er een
evenwicht is in druk in de tank en de druk in de vul slang, hoe kleiner het verschil hoe langzamer het vullen gaat.
het beste is om onderhoud aan de gas installatie uit te laten voeren
en te vragen of men de gas druk wil controleren en of ontluchten van
de gas tank
kees
|
13 mei 2007 22:54 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Als er zowel gas als vloeistof aanwezig is, wordt de druk in de tank alleen bepaald door de temperatuur van de omgeving (en natuurlijk de soort stof).
Bij externe drukverhoging door een pomp (bij het vullen) zal er meteen het overschot aan damp als vloeistof neerslaan. Maar de LPG komt al als vloeistof binnen.
Ik denk eerder dat het verhaal van Klussie klopt: de doorlaat wordt steeds kleiner doordat de vlotter de toevoer steeds verder sluit.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
13 mei 2007 22:58 |
|
 |
kees
C5club Fan
Geregistreerd: 15 sep 2006 17:41 Berichten: 100 Woonplaats: leiden
Auto: C5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 gas tank
in dien men de vlotter verwijderd vol doet de installatie niet meer
aan de goedkeur
als er wat gebeurd ben je niet meer verzekerd
de vlotter dient er voor om een lucht (gasvormige) buffer te creëren
deze dient er voor om de druk welke in de tank varieert op te vangen
lucht (gas) is samen drukbaar vloeistoffen niet,
dus als je de tank volledig vol tankt is er geen ruimte meer voor het op vangen van de druk (tank is dan helemaal gevuld met vloeistof)
de druk kan dan tot zeer hoge waarden op lopen
en de overstort is een nood voorziening ook als deze open springt zal
de auto zich met gas vullen
denk er aan dat er iemand met een sigaret in de auto zit
en de elektrische installatie in de auto kan ook vonken geven
dus niet doen houd in ieder geval een marge aan van +/_ 10% ledig
kees
|
13 mei 2007 23:08 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Het gas wordt overigens afgeblazen naar buiten via een pijp (dat is al lang verplicht) Daarom mag je niet in een parkeergarage staaan, wnat LPG blijft ook nog eens bij de grond hangen in een afgesloten ruimte: gevaar!
De ongelukken vroeger hadden te maken met het feit dat er en geen 80% bescherming op installaties zat en het afblaasventiel uitkwam in de kofferbak. Tegenwoordig is er door beide maatregelen feitelijk sprake van een dubbele beveiliging (drievoudig als je het parkeergarage verbod meeneemt)
Een vlotter een beetje bijbuigen zodat je wat sneller kan tanken lijkt me dan ook niet een halsmisdrijf. Je gaat er nu van uit dat de plaatsing van de vlotter origineel maar op precies 1 manier kan die exact leidt tot een 80% begrenzing, maar als je de variatie hoort tussen diverse mensen valt dat ook tegen. Ik zou niet de vlotter helemaal laten verwijderen (dat is wel een overtreding mi), maar hem zo laten plaatsen dat ie tot 90% laat vullen is wel een prima idee (als je maar niet direct erna de auto in een verfspuitcabine neerzet te drogen)
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
14 mei 2007 14:48 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Dat verhaal over parkeergarages is erg oud. Voor zover ik heb gehoord van de gasboer wordt pas bij een flinke overdruk gebruik gemaakt van het "dumpen" van het gas. De moderne gasinstallaties zijn dan ook net zo gevaarlijk/veilig als andere brandstof installaties. Daar komt bij dat de concentratie van het gas dermate hoog moet zijn dat ze zowat een volle gastank leeg moet blazen in een beetje parkeergarage wil je echt in de problemen komen.
Elke brandstoftank heeft overigens een "open" verbinding met de buitenwereld. Ik heb mijn C-tje wel eens zo vol staan tanken dat het er aan de onderkant weer uit liep. Ik vond het al zo vreemd dat er 18 liter in een 17 liter tank ging... 
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
14 mei 2007 14:54 |
|
 |
|