Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

automaat
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12408
Pagina 1 van 2

Auteur:  jummy [ 01 nov 2012 23:48 ]
Berichttitel:  automaat

kan het kloppen dat nu het kouder wordt de automaatbak,
wat minder wil schakelen ik vindt dat hij nog weleens wil slippen en in hoge toeren blijft hangen waar,
door het benzine verbruik veel hoger ligt ook gaat hij van 2 naar 3 soms niet soepel meer maat met een schok,
en als ongeveer en snelheid van 110 ga rijden blijft blijft de motor 3000 toeren draaien lijkt mij wat tehoog.
mvg Jummy

Auteur:  EvilTwin [ 02 nov 2012 07:24 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Lijkt wel te kloppen, 3000@110 is 6000@220, dus een flinke overdrive. De motor kan 7k lopen. Doortrekken bij koude motor is onderdeel van de opwarmstrategie tbv emissies, dus ook dat kan kloppen.

Desalniettemin zijn er talloze draadjes over deze bak en mogelijk onderhoud om de soepelheid te waarborgen, gezien het schokkend schakelen.

Auteur:  JW-C5 [ 02 nov 2012 13:54 ]
Berichttitel:  Re: automaat

De AL4 in deze auto geeft een V1000 van 39,758 km/u in de vierde versnelling.
Bij 110 echte km/u, dat zullen er iets van 112 op de teller zijn, draait de motor dan 2767 toeren.

Als hij er nu 3000 waarneemt zou het kunnen zijn dat de overbrugging van de koppelomvormer niet goed in komt, waardoor er teveel slip in de koppelomvormer zit.

Daarvoor is een van de hoofdkleppen in de hydo-unit verantwoordelijk....

Groet,
JW

Auteur:  jummy [ 02 nov 2012 14:12 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Best JW moet dat dan vervangen worden, of zou ik met spoelen al verbetering kunnen verwachten,
of moet ik maar mee leren leven.
Mvg.Jummy.

Auteur:  JW-C5 [ 02 nov 2012 14:15 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Ben je er zeker van dat hij 3000 rpm draait als je 110 km/u rijdt?
En doet hij dat dan altijd?

Als dat echt zo is, moet je er wel wat aan laten doen.
Dan zal spoelen/flushen vermoedelijk niet meer helpen, een uitwisseling van de hoofdkleppen van de hydro-unit zal dan op het programma staan.

Maar check eerst die toerentallen nog eens :idea:

Overigens, hoeveel heeft deze C5 gelopen?

Groet,
JW

Auteur:  jummy [ 02 nov 2012 14:42 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Nee hij doet het niet altijd en het is pas gaan doen nu het kouder wordt maar ik moet straks weer weg,
en zal is zien bij welke toeren het precies plaats vindt.
Gr.Jummy

Auteur:  jummy [ 03 nov 2012 00:37 ]
Berichttitel:  Re: automaat

[quote="jummy"]Nee hij doet het niet altijd en het is pas gaan doen nu het kouder wordt maar ik moet straks weer weg,
en zal is zien bij welke toeren het precies plaats vindt.
gr.jummy
hij/zij deed het vandaag weer zoals het moet zijn dus netjes bij 110 in de vierde versnelling met 2500 toeren.
de km stand is 224000.

Auteur:  JW-C5 [ 03 nov 2012 01:44 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Hou het in de gaten, zou ik zeggen.

Bij mijn Xantia, die dezelfde bak had en die ook gekoppeld was aan een benzine 2.0i-16V, had ik dit verschijnsel ook wel eens. En dan niet eens alleen als de bak nog koud was.
Een kilometer later deed 'ie het dan weer normaal.
Die bak bleef het verder goed doen, en toen ik 'm inruilde bij 180.000 km was er verder geen probleem mee.

Overigens, weet je iets van de verversingshistorie van deze bak?
Als dat nog nooit, of niet redelijk recent gebeurd is zou ik 'm zeker een keer laten flushen. JO kan dat makkelijk voor je doen zoals je wellicht al gelezen hebt.

Groet,
JW

Auteur:  jummy [ 03 nov 2012 10:14 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Beste J.W. nogmaals bedankt voor de reactie volgen de gegevens die ik kan vinden is er bij 141000 km een,
ruilbak in gekomen dus heeft deze bak nu 83000km gedraait ik weet dan niet of de olie dan al ververst moet,
worden?
groet Jummy.

Auteur:  JW-C5 [ 03 nov 2012 11:56 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Weet je iets van die "ruilbak" af?
Was dat een gereviseerd exemplaar, of eentje die uit een andere auto kwam en overgezet is?
In het laatste geval zal die bak ongetwijfeld ook de nodige kilometers te verwerken gehad hebben, en is 'ie op z'n best "ververst" volgens de klassieke methode. Dat betekent 3 liter er uit laten lopen en er dan 3 liter verse olie bij doen. Maar daarmee is 'ie niet echt ververst, immers de totale inhoud is iets meer dan 6 liter....

Hoe dan ook, sinds die transplantatie heeft 'ie al weer 83.000 km gedraaid.
En gezien je waarnemingen mbt het schakelen, zou ik 'm dan nu wél onderwerpen aan een serieuze flush.
Dat kan nu, gelukkig, en daarbij wordt de complete olie inhoud ververst. Niet alleen maar een klein beetje.

Groet,
JW

Auteur:  jummy [ 03 nov 2012 12:25 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Er is toen een gereviseerd exemplaar in gekomen is het danbij 83000 al nodig om de bak telaten,
flushen? er ook bekend wat een flush gaat kosten als ik het zou laten doen bij Oldenhage is het voor,
mij wel behoorlijke rit van uit Leeuwarden of er moet dichterbij een bedrijf zijn die dat ook kan doen.
Gr.Jummy

Auteur:  Menno [ 03 nov 2012 15:34 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Beetje nutteloos om je eigen bericht nogmaals te quoten ;)
Reacties komen vanzelf , heb deze dan ook verwijderd ...

Auteur:  jummy [ 03 nov 2012 15:53 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Sorry dit was niet de bedoeling.
Mvg.Jummy

Auteur:  JW-C5 [ 03 nov 2012 15:59 ]
Berichttitel:  Re: automaat

Wat die revisie precies ingehouden heeft weet ik niet, en jij ook niet naar ik veronderstel.
Dat wordt dus gissen, tenzij jij een rekening (ter inzage) gekregen hebt van wat dat precies geweest is.

Jouw "probleem" is de aanleiding voor mijn suggestie om het zekere voor het onzekere te nemen en de bak te laten flushen.
Dat doet Oldenhage sinds begin dit jaar, of er nog meer bedrijven zijn die dit doen en die bekend zijn met deze bak weet ik niet.

Hoe dat gaat, en wat het kost kun je lezen in het Flush draadje.
Het is de moeite waard dat eens door te lezen, kost even tijd maar dan heb je ook wat ;)

Groet,
JW

Auteur:  chathanky [ 03 nov 2012 16:31 ]
Berichttitel:  Re: automaat

jummy schreef:
of er moet dichterbij een bedrijf zijn die dat ook kan doen.
Gr.Jummy


Je kunt deze proberen.
Transmissie Service Fryslân Leeksterweg 67
8433 KW Haulerwijk
t: 0516 - 422446

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/