Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Auteur |
Bericht |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Heren, wie kan mij vertellen hoe snel dit type motor op temperatuur komt? Het duurt momenteel, bij deze herfsttemperaturen, ongeveer 3 km binnendoor rijden voor de koelwater temperatuurmeter uit het smalle blauwe vlakje komt. Hierna stijgt de temperatuur snel door tot ongeveer half negen en alleen bij temperaturen van 35 plus heb ik de negen uur stand gezien. Ik weet dat moderne diesels hier niet erg snel mee zijn en een voormalige zakelijke Opel deed er wel 20 km over tot de bedrijfstemperatuur bereikt werd als het gemiddeld 10 graden buiten was. Het lijkt net of het nu langer duurt dan vroeger of zijn dit de bijverschijnselen van een anders werkende thermostaat?
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
16 okt 2012 23:56 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Zowel mijn PH1 als mijn huidige diesel krijgen het niet snel heel erg warm .... viewtopic.php?p=160211#p160211
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
17 okt 2012 09:07 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Een kenmerk van moderne motoren is idd dat ze wat langzaam op temperatuur komen door een veel efficiënter gebruik van brandstof, warmte is tenslotte verlies van energie in geval van een automotor. Is ook een reden dat kleine dieseltjes intern erg vervuilen, worden niet warm genoeg om " schoon ' te branden...
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
17 okt 2012 09:47 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Is er verschil met voorheen staircase?
De thermostaat van een 2.0 lekt wel eens een beetje waardoor het langer duurt voordat de bedrijfstemperatuur wordt bereikt. Maar dat betekent dat je verschil moet merken onder dezelfde rij-omstandigheden.
Op zichzelf is het gedrag dat jij schetst niet echt afwijkend.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 okt 2012 21:30 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Het was meer als ruggesteun bedoeld. Ik heb tenslotte nogal wat meegemaakt met deze dame en nu alles in orde lijkt viel het me op in vergelijking met mijn dagelijkse pizzakoerier Kangoo DCI. Daar rijd ik de laatste weken rond de 1500 km per week mee door Nederland en deze is binnen 2 kilometer uit de hoek. Moet je je voorstellen hoe het voelt als je dan op vrijdagavond na al die dagen in de C5 stapt  .
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
17 okt 2012 22:20 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Dat zal zeer lekker spoepel stil en comfortabel voelen denk ik 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 okt 2012 20:25 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Het hangt af hoe je ermee rijd. Als je je houd aan een goede opwarmmethode duurde het deze week ook langer dan anders. Bij temp lager dan 10 duurt het meestal toch een 10-tal minuten eer ze op temp is. Dan spreekt men toch gauw over 7-8 km. En gewoon stads verkeer. Als ik hier thuis de autostrade op ga, is het iets sneller. De themostaat werkt goed. Warmt eerst op tot ongeveer het midden en dan gaat ie lager als de buitentemp laag is. Daaraan kan je zien of ie goed is. Als ie tijdens de opwarmfase niet tot het midden gaat maar amper omhoog gaat is er mankement. Als ie eerst naar het midden gaat en dan terug zakt(gaat dan open) dan werkt ie.
|
19 okt 2012 21:34 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Tenzij hij licht lekt in gesloten toestand, daar doelde ik op 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 okt 2012 22:07 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Dat kan ook. Ik zat juist te denken dat ik die van ons ook beter had laten vervangen. Heb onlangs een distributiewissel gehad met vernieuwing van de waterpomp en dan was het een kleintje geweest om de thermostaat te vervangen omdat je bij de meeste merken toch ziet dat er een thermostaatwissel nodig is rond deze tijd. Bij onze C2 was dat, bij mijn Alfas was dat. Dat was een echte ramp bij die wagen. Er waren erbij die bijna om de twee jaar de hunne moesten vervangen.
|
20 okt 2012 10:32 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
Ik heb nog nooit een thermostaat bij onze auto's hoeven, of laten, vervangen op de allereerste Datsun na. Bij mijn BMW K1100 is deze wel stuk geweest en dat betrof een ouderwets exemplaar. Ik weet niet wat er voor type in mijn C5 zit. Overigens is de opwarmsnelheid behoorlijk constant en ben benieuwd hoe zich dit zich bij temperaturen onder de 5 graden ontwikkeld. Door het lekverhaal van BJG zal ik eens een eenvoudige radiatortest uitvoeren. Met de meter in het blauw zou de radiator niet warm moeten worden en dat is eenvoudig te testen/voelen.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
20 okt 2012 18:40 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|