Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12305
Pagina 1 van 1

Auteur:  staircase [ 16 okt 2012 23:56 ]
Berichttitel:  Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V

Heren, wie kan mij vertellen hoe snel dit type motor op temperatuur komt?
Het duurt momenteel, bij deze herfsttemperaturen, ongeveer 3 km binnendoor rijden voor de koelwater temperatuurmeter uit het smalle blauwe vlakje komt. Hierna stijgt de temperatuur snel door tot ongeveer half negen en alleen bij temperaturen van 35 plus heb ik de negen uur stand gezien. Ik weet dat moderne diesels hier niet erg snel mee zijn en een voormalige zakelijke Opel deed er wel 20 km over tot de bedrijfstemperatuur bereikt werd als het gemiddeld 10 graden buiten was.
Het lijkt net of het nu langer duurt dan vroeger of zijn dit de bijverschijnselen van een anders werkende thermostaat?

Auteur:  Menno [ 17 okt 2012 09:07 ]
Berichttitel:  Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V

Zowel mijn PH1 als mijn huidige diesel krijgen het niet snel heel erg warm ....


viewtopic.php?p=160211#p160211

Auteur:  Peebee [ 17 okt 2012 09:47 ]
Berichttitel:  Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V

Een kenmerk van moderne motoren is idd dat ze wat langzaam op temperatuur komen
door een veel efficiƫnter gebruik van brandstof,
warmte is tenslotte verlies van energie in geval van een automotor.
Is ook een reden dat kleine dieseltjes intern erg vervuilen,
worden niet warm genoeg om " schoon ' te branden...

Auteur:  BJG [ 17 okt 2012 21:30 ]
Berichttitel:  Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V

Is er verschil met voorheen staircase?

De thermostaat van een 2.0 lekt wel eens een beetje waardoor het langer duurt voordat de bedrijfstemperatuur wordt bereikt. Maar dat betekent dat je verschil moet merken onder dezelfde rij-omstandigheden.

Op zichzelf is het gedrag dat jij schetst niet echt afwijkend.

Auteur:  staircase [ 17 okt 2012 22:20 ]
Berichttitel:  Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V

Het was meer als ruggesteun bedoeld.
Ik heb tenslotte nogal wat meegemaakt met deze dame en nu alles in orde lijkt viel het me op in vergelijking met mijn dagelijkse pizzakoerier Kangoo DCI. Daar rijd ik de laatste weken rond de 1500 km per week mee door Nederland en deze is binnen 2 kilometer uit de hoek.
Moet je je voorstellen hoe het voelt als je dan op vrijdagavond na al die dagen in de C5 stapt :P.

Auteur:  BJG [ 18 okt 2012 20:25 ]
Berichttitel:  Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V

Dat zal zeer lekker spoepel stil en comfortabel voelen denk ik :cit2

Auteur:  peeke 1972 [ 19 okt 2012 21:34 ]
Berichttitel:  Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V

Het hangt af hoe je ermee rijd. Als je je houd aan een goede opwarmmethode duurde het deze week ook langer dan anders. Bij temp lager dan 10 duurt het meestal toch een 10-tal minuten eer ze op temp is. Dan spreekt men toch gauw over 7-8 km. En gewoon stads verkeer. Als ik hier thuis de autostrade op ga, is het iets sneller. De themostaat werkt goed. Warmt eerst op tot ongeveer het midden en dan gaat ie lager als de buitentemp laag is. Daaraan kan je zien of ie goed is. Als ie tijdens de opwarmfase niet tot het midden gaat maar amper omhoog gaat is er mankement. Als ie eerst naar het midden gaat en dan terug zakt(gaat dan open) dan werkt ie.

Auteur:  BJG [ 19 okt 2012 22:07 ]
Berichttitel:  Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V

Tenzij hij licht lekt in gesloten toestand,
daar doelde ik op ;)

Auteur:  peeke 1972 [ 20 okt 2012 10:32 ]
Berichttitel:  Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V

Dat kan ook. Ik zat juist te denken dat ik die van ons ook beter had laten vervangen. Heb onlangs een distributiewissel gehad met vernieuwing van de waterpomp en dan was het een kleintje geweest om de thermostaat te vervangen omdat je bij de meeste merken toch ziet dat er een thermostaatwissel nodig is rond deze tijd. Bij onze C2 was dat, bij mijn Alfas was dat. Dat was een echte ramp bij die wagen. Er waren erbij die bijna om de twee jaar de hunne moesten vervangen.

Auteur:  staircase [ 20 okt 2012 18:40 ]
Berichttitel:  Re: Koelwatertemperatuur 2.0 HDI 16V

Ik heb nog nooit een thermostaat bij onze auto's hoeven, of laten, vervangen op de allereerste Datsun na.
Bij mijn BMW K1100 is deze wel stuk geweest en dat betrof een ouderwets exemplaar. Ik weet niet wat er voor type in mijn C5 zit. Overigens is de opwarmsnelheid behoorlijk constant en ben benieuwd hoe zich dit zich bij temperaturen onder de 5 graden ontwikkeld.
Door het lekverhaal van BJG zal ik eens een eenvoudige radiatortest uitvoeren. Met de meter in het blauw zou de radiator niet warm moeten worden en dat is eenvoudig te testen/voelen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/