Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12255
Pagina 1 van 1

Auteur:  voorheenrenault [ 02 okt 2012 01:37 ]
Berichttitel:  Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor

Afgelopen zomer ben ik voor het eerst met mijn Dame (1 jaar in bezit) op vakantie geweest, met caravan, in Frankrijk. Het ging als een tierelier: hij trok met gemak mijn lading over passen en steile snelwegen, een waar genot!
Toen we op de terugweg waren en even wilden pauzeren en een parkeerplaats langs de snelweg op reden zag ik de koeltemp. meter naar boven schuiven naar het rood. Terwijl ik een plekje zocht op de parkeerplaats merkte ik dat de bak niet meer schakelde. Hij kwam niet meer uit de 1e versnelling terwijl de temp. tegen het rood aan zat. Ook handmatig schakelen werkte niet meer. Tijdens de zoektocht naar een Citroen garage bleek dit vervolgens stelselmatig te gebeuren.

Mijn vraag is: is dit normaal? Is het zo dat als de BVA6 bak te heet wordt, het schakelmechanisme wordt uitgeschakeld?

Uiteindelijk was de diagnose dat de motor van de koelventilateur defect was. Omdat deze ter plekke niet binnen 2/4 dagen geleverd kon worden (Jaaaa, een franse auto in Frankrijk....) heeft de ANWB mijn Dame gerepatrieerd en ben ik met een vervangende C4 thuisgekomen. De lijdensweg die daarbij hoort (ANWB) zal ik nog wel wel eens beschrijven.

Inmiddels is e.e.a. gerepareerd en zoef ik weer over nederlands wegen maar ik merk wel dat de BVA6 lastiger schakeld, het is net of hij meer moeite heeft de juiste overgang te vinden. Dat leidt tot mijn 2e vraag:

Ben ik toe aan een veelbesproeken bakolie wissel?

Auteur:  Menno [ 02 okt 2012 08:34 ]
Berichttitel:  Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor

Het kan iig geen kwaad om de bak even na te kijken en te laten flushen, zeker als ik dit hoor en je hiermee misschien erger voorkomt ....
Lijkt mij niet normaal :smt017

Auteur:  Klaverblaadje [ 02 okt 2012 10:18 ]
Berichttitel:  Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor

Als de bak te heet wordt gaat deze in een noodloop programma en schakelt diverse functies uit.

Mocht je dit weer overkomen, direct de kachel op heet en de ventilator vol aan zetten, dit neemt behoorlijk wat warmte weg.
Niet prettig als het buiten 35 graden is, maar goedkoper als een kapotte koppakking.

Auteur:  voorheenrenault [ 03 okt 2012 00:08 ]
Berichttitel:  Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor

Dus een onderdeel van dat noodloop programma is dat 'ie gewoon niet meer schakelt?

Auteur:  JW-C5 [ 03 okt 2012 00:58 ]
Berichttitel:  Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor

Inderdaad, in de noodloop wordt 'ie geblokkeerd in een versnelling.

In het document B2CB5FP0 Werkingsprincipe : Automatische versnellingsbak AM6 staat daarover in hst 5.2:

Citaat:
5.2. Noodloopwerking
Afhankelijk van de ernst van de storing aan de automatische versnellingsbak zijn er 2 noodprogramma's mogelijk :
-- De automatische versnellingsbak werkt met een vervangend programma (de waarden van de storing worden vervangen)
-- De automatische versnellingsbak werkt met een noodprogramma
OPMERKING : In het noodprogramma is de derde of de vijfde versnelling hydraulisch ingeschakeld.


Daarom de vraag aan jou: ben je er zeker van dat 'ie in de eerste versnelling stond toen dat gebeurde?
Ik veronderstel dat het de derde was....

Groet,
JW

Auteur:  voorheenrenault [ 03 okt 2012 01:16 ]
Berichttitel:  Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor

Ja, ik ben er zeker van omdat juist tijdens de momenten dat ik het merkte ik optrok vanuit stilstand (temp loopt op) en de bak niet meer schakelde. Het toerental liet duidelijk zien dat de bak vanuit de 1e niet meer verder kwam.

Auteur:  Menno [ 03 okt 2012 09:35 ]
Berichttitel:  @ voorheenrenault ....

Graag niet steeds voorgaande bericht quoten, bedankt ;-)

Auteur:  JW-C5 [ 03 okt 2012 10:49 ]
Berichttitel:  Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor

Ook bij het wegrijden kan de bak in 3 staan.
Dat doet 'ie ook als je 'm in de Sneeuwstand zet en wegrijdt, dat gebeurt dan in de 3 bij deze bak.
De koppelopmvormer zorgt er dan voor dat je voldoende koppel aan de voorwielen hebt om te kunnen wegrijden.

Overigens, als ik dit verhaal zo lees, en zie wat de oorzaak van jouw ellende geweest is, dan doet me dat denken aan het probleem dat Harm een jaar (?) geleden gehad heeft met zíjn C5, ook in Frankrijk.
In mijn herinnering was dat dezelfde fan die kapot ging, en als ik het goed heb is dat dezelfde motor-bak combinatie.....

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 03 okt 2012 11:21 ]
Berichttitel:  Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor

Inmiddels Harm's verhaal teruggevonden.

Dat lijkt als twee druppels water......

Groet,
JW

Auteur:  voorheenrenault [ 04 okt 2012 01:32 ]
Berichttitel:  Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor

Excuus Menno. Ik dacht gewoon: ik quote de posting waarop ik reageer... Dat maakt de discussie wel zo duidelijk.

On-topic: het noodloopprogramma: ik weet zeker dat in de situaties waarin het bij mij optrad (vanuit stilstand optrekkend, bijv. voor een stoplicht of tolpoort) de bak in de 1e versnelling bleef hangen. Dat hoor je gewoon aan het toerental. Op het moment dat ik voldoende rijwind koeling kreeg en de temp begon te dalen begon de bak weer te schakelen.

Ik herken overigens mijn problemen deze zomer niet echt in het verhaal van Harm. Bij mij was de diagnose in de Citroen garage vrij snel gesteld dat het echt de fan-motor was die defect was. Mijn ellende met reparatie en vervanging was er misschien niet minder om.....

Auteur:  EvilTwin [ 04 okt 2012 08:12 ]
Berichttitel:  Re: Automaat (BVA6) en te heet lopen van de motor

Het toerental kan bij een automaat die niet in de lockup gaat altijd (veel) hoger zijn dat je op basis van de snelheid zou verwachten. Dus als je wegrijdt in 3 dan kan dat gepaard gaan met een hoog toerental, de koppelomvormer loopt dan in stall. In sneeuwstand is dit niet echt logisch (te veel koppel), maar in noodloop zou het zo maar kunnen, helemaal als je aan het trekken bent.

Het is allemaal niet zo logisch en handig (bij oververhitting), maar dat is de noodloop nu eenmaal niet.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/