Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Dieselfilter reinigen sensor defect?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11823
Pagina 1 van 3

Auteur:  wim2000 [ 05 jul 2012 13:06 ]
Berichttitel:  Dieselfilter reinigen sensor defect?

Heb een C5 HDI met meer dan 385.000 km. Geeft steeds storingen in display.

Roetfilter moet pas bij 485000 vervangen worden of schoongebrand worden (was bij 205000 vervangen en bij 315000 geregenereerd in de garage). Eloys is bij 375000 vervangen (bijgevuld).

Heb periodiek een piep en melding in display Dieselfiler reinigen. Daarna hoor ik dat het regenereren gaat starten (klikjes onder het rijden).

Gisteren eerst niet eerst Dieselfilter reinigen maar onder het rijden: piep, storing uitlaatsysteem en service lamp aan inclusief controle lampje emissie. Eind van de dag (na 150 km en 3 tussenstops) alle storingen weer weg.

Vorige maand is de Druksensor vervangen nr 1618z9 kostte rond de 50 euro aan onderdelen.

Wat kan er aan de hand zijn want het probleem is niet opgelost. kennelijk weet de garage het ook niet ivm vervangen van de sensor wat geen verbetering heeft gebracht.

Auteur:  GW-tje [ 05 jul 2012 22:05 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Brandstoffilter wel vervangen? Of zit die dicht?

Auteur:  wim2000 [ 05 jul 2012 22:23 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Brandstoffilter is vervangen bij 356800. Dat moet toch om de 40.000?

Auteur:  GW-tje [ 06 jul 2012 07:03 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Dat ligt er maar aan of je schone diesel hebt getankt. Met een paar keer "vervuild" vreemdgaan zit dat filter zo vol en geeft in het systeem erachter een hoop ellende. Kan natuurlijk nog veel meer zijn maar deze zou ik even uitsluiten voor de geringe kosten die ermee gemoeid zijn.

Auteur:  EvilTwin [ 06 jul 2012 08:25 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Melding Dieselfilter is niet van het partikelfilter (FaP), maar van de watersensor onderaan je brandstoffilter. :idea:
Zet haar op Frans en je weet het zeker:

risque colmatage = Fap verzadigd, ga harder rijden.
Diesel-dope minimum = Eolys bijna op
effĂȘt d'encrassement = Fap verstopt (vernieuwen)

Auteur:  GW-tje [ 06 jul 2012 11:23 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

En als je nu dat brandstoffilter vervangt ben je gelijk het water kwijt.

Auteur:  BJG [ 06 jul 2012 20:13 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

wim2000 schreef:
. kennelijk weet de garage het ook niet ivm vervangen van de sensor wat geen verbetering heeft gebracht.

Ik denk dat je je beter eerst even bij de garage kunt melden met het probleem.
Dit geeft ze de kans op opnieuw eens goed te kijken, mogelijk is het zelfs een ander probleem dan de vorige keer.

wim2000 schreef:

Roetfilter moet pas bij 485000 vervangen worden of schoongebrand worden (was bij 205000 vervangen en bij 315000 geregenereerd in de garage). Eloys is bij 375000 vervangen (bijgevuld).

Regenereren is eigenlijk schoonbranden, dat doet de auto zelf wel. Dus als ze dat in de garage hebben gedaan heeft dat niet veel zin voor de levensduur van het FAP. Het raakt immers verzadigd door de eolys en asresten.
Als het FAP bij 205000 is vervangen is het nu echt weer aan vervanging toe, tenzij ze het door een gespecialiseerd bedrijf hebben laten reinigen of zelf hebben schoongespoten.

Auteur:  EvilTwin [ 06 jul 2012 20:29 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Een geforceerde regeneratie is toch wel wat effectiever dan de standaard regeneraties die de auto steeds doet.
Een tijdje flink doorjakkeren helpt ook.

Auteur:  BJG [ 06 jul 2012 22:48 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Dat ben ik niet met je eens, een geforceerde regeneratie is feitelijk gewoon een regeneratie starten (forceren) met je testkast. Er gebeurt dan exact hetzelfde als onder het rijden. Zelfs de bereikte uitlaatgastemperatuur is nog hetzelfde.
De roet wordt verbrand, maar eolys en asresten blijven. En dat is wat vervanging van het FAP noodzakelijk maakt. Dus ook geforceerde regeneratie verlengt de levensduur niet.

Auteur:  EvilTwin [ 07 jul 2012 10:26 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Misschien had ik duidelijker moeten zijn: de geforceerde regeneratie is vergelijkbaar met een goede volledige regeneratie, maar veel beter dan een sloot half afgebroken regeneraties door start-stop verkeer. Waarmee je eigen standaard regeneraties vergelijkbaar zijn moet je aflezen uit je rijgedrag en triplengte.

Auteur:  wim2000 [ 09 jul 2012 10:24 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Zal de taal van de display vandaag op frans zetten en melden ewat de display aangeft na storingspiepje

Auteur:  EvilTwin [ 09 jul 2012 20:20 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

btw als je een kleurendisplay hebt vd navigatie dan kan de tekst iets anders zijn dan in de handleiding.

Auteur:  wim2000 [ 12 jul 2012 15:56 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Ok vandaag dus een franse piep en franse melding op autoweg bij 140 km per uur (Duitsland):

effet d'encrassement dy filtre diesel.

In goed Nederlands houdt dit dus in dat het FAP filter verstopt is?

Filter is bij 205000 vervangen (geen nieuwe maar een inruil) was 215 ex btw
Filter is bij 317000 geregenereerd in de garage (schoonbranden met Lexa kast)
Bij 375000 is Eloys bijgevuld

Na de franse piep begon de auto meteen met zijn regeneratieklikjes, na uitzetten van de motor is de storing in de display dan weer weg

Auteur:  BJG [ 12 jul 2012 21:39 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Zoals ik al zei:
BJG schreef:
Als het FAP bij 205000 is vervangen is het nu echt weer aan vervanging toe, tenzij ze het door een gespecialiseerd bedrijf hebben laten reinigen of zelf hebben schoongespoten.


Uit jouw omschrijving concludeer ik dat de tegendruk te hoog is en dat de motor onmiddelijk gaat regenereren om dat op te lossen. En dit VOORDAT de normale termijn voor regeneratie is bereikt. Daarom krijg je de melding.
Dit komt gewoon doordat er al gedurende 180 000 km aan eolys en as is opgeslagen in het filter. dan is er niet veel plaats meer voor roet.

Lees maar eens over het FAP bij de FAQ van dit forum, dan wordt het wel duidelijk.

Auteur:  wim2000 [ 12 jul 2012 22:29 ]
Berichttitel:  Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?

Dus als ik het goed lees in de FAQ dan moet het filter vervangen worden en is er geen sensor defect?

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/