Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Stotteren rond de 70 km/h https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11781 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | GW-tje [ 27 jun 2012 21:58 ] |
Berichttitel: | Stotteren rond de 70 km/h |
Ik heb de laatste 12 weken meer op mijn dame moeten vertrouwen als het gehele jaar hiervoor bijna. Zit nu een dikke 1000 km per week op straat en begin me de laatste tijd aan een aantal zaken te irriteren. Stationair niet zo'n hele mooie loop. Motor pakt wel goed op. Een tijdje terug heb ik hiervoor de stappenmotor en het gasklephuis gereinigd maar dat bracht niet heel veel verandering. Soms duikt het stationair toerental bij afremmen ook net even iets te ver naar de 400-500 rpm maar ze slaat niet af. Daarnaast heb ik een etterig stottertje rond de 70 km/h, de motor schommelt dan zo rond de 2000 toeren en wat eronder. Afhankelijk van of je een auto voor je hebt rijden kun je dan iets gas bijgeven en dan is het weg, maar als je iets gas loslaat voel je dat de brandstofstroom net niet vloeiend is en juttert de motor een beetje. Dit komt op zowel lpg als benzine voor, dus in die hoek zoek ik het niet. Een beetje gespit op het forum en gistermiddag op de terugweg even de stekker van de EGR losgekoppeld. Dit leek te helpen, maar toch niet echt. Het toerental zit wel rond het wel/niet sluiten van die klep maar soms zit daar ook het punt waarop de AL4 van 3 naar 4 gaat of van 4 naar 3. Vanmorgen brandde het lampje MM en kreeg ik de storing uitlaatgas erbij. Dus toch maar weer de EGR aangesloten. Rijden rond die 70 km/h is dus net niet fijn. Iemand enig idee waar te zoeken? |
Auteur: | chathanky [ 27 jun 2012 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
De luchtmassasensor misschien? |
Auteur: | EW [ 27 jun 2012 22:41 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
Welke olie zit er hoe lang in? Mijn ervaring is dat tegen de tijd dat de olie ververst moet worden de auto dit stottertje gaat vertonen. Op 5W40 is het heviger dan op 5W30. |
Auteur: | Herman [ 27 jun 2012 23:55 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
Probeer eens een andere bobinerails ! |
Auteur: | GW-tje [ 28 jun 2012 07:13 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
LMM zou ik kunnen proberen..... Olie is vrij recent ververst incl. filter en de olie is van mijn Hofleverancier "de Action". Een 5W40 dus. Olieverbruik is ook erg hoog vind ik nu voor wat ik gewend ben. Een liter op 3000 lust ze nu wel. 5W30 zou ik ook eens kunnen proberen. Bobinerails, tja die er nu inzit is ongveer 2 jaar oud, het zou kunnen..... Wat mij stoort is dat ik het stottertje in andere versnellingen bij een gelijk toerental niet kan reproduceren. Het wordt wel erger naarmate de motor warmer is..... |
Auteur: | Klussie [ 28 jun 2012 07:30 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
bougie die te heet wordt? |
Auteur: | GW-tje [ 28 jun 2012 09:46 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
Ik heb die speciale NGK nr. 7 speciaal voor LPG gemonteerd. Niet dat ik daar nou voordelen van merk hoor, maar de warmtegraad zou geen probleem mogen zijn. |
Auteur: | GW-tje [ 28 jun 2012 11:50 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
LMM meter zit er niet in, de mengselregeling wordt gestuurd via de MAP-sensor en de temperatuur. Maar beiden zijn juist voor mengselverrijking/meting als je uit de closed-loop komt en dus op je gaspedaal staat. In die closed-loop, waarin het gejutter optreedt, wordt de mengselregeling via de lambdasensor gestuurd...... ![]() |
Auteur: | chathanky [ 28 jun 2012 16:30 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
De mapsensor vervult een soortgelijke rol toch al de lmm. De map waarde wordt dan omgerekend naar luchtmassa. Kan ook zijn dat er een lekage zit ergens in je inlaatsysteem. |
Auteur: | GW-tje [ 29 jun 2012 07:29 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
Klopt. De regeling met de luchtmassameter, die de volumestroom meet, vind je bij de dieselmotoren. Op de indirect ingespoten benzinemotoren wordt dit volume berekend aan de hand van de druk (MAP-sensor) en de temperatuur (air intake temperature sensor). Komt beiden op hetzelfde neer.... Ik heb een nieuwe temperatuursensor voor de inlaatlucht, MAP-sensor en bobinerail besteld. We gaan het zien......voor de zekerheid nog maar een keer de stappenmotor reinigen als ik met die temperatuursensor bezig ga en anders ook daar een nieuwe voor. Zag ze ergens in de UK al voor rond de 40 euro. En ik moet van de week toch mijn Lexia/Diagbox weer eens aan de praat maken. Kan ik iets gerichter zoeken. Nu voelt het nog niet heel erg onderbouwd ![]() ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 29 jun 2012 08:40 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
Volume is niet van belang, het gaat om de zuurstof massa, want de inspuithoeveelheid brandstof is ook een massa. Vandaar LMM bij Diesels en MAP bij benzine (druk in het inlaatspruitstuk). Bij een turbo benzine wordt het nog complexer. |
Auteur: | GW-tje [ 29 jun 2012 18:29 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
Zuurstof massa wordt berekend uit het volume lucht wat voorbij vliegt. Om die 14,7 g O2 te krijgen bij lambda=1 is het meten van het volume m.i. de enige methode. Of dat nu met een flowmeter gebeurt of uit de wet van Boyle-Gay Lussac met pV/T=c is om het even. In een vliegtuig moeten ze ook met een pitot-pijpje de snelheid meten via een omweg. ![]() |
Auteur: | chathanky [ 29 jun 2012 19:40 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
Volumemeting is anders dan massameting GWtje. Met 2 bar druk gaat er 2x zoveel massa (lees oa. zuurstof) mee als je de volumestroom meet. bij een halve bar de helft van de normale luchtdruk om ons heen. Daarnaast heeft temperatuur van de lucht ook invloed op de massa volumeverhouding. |
Auteur: | GW-tje [ 29 jun 2012 21:52 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
Dat zit toch allemaal opgesloten in die formule? Misschien kan EvilTwin dit eens (kort) en bondig uit de doeken doen? Het is wel interessante materie....... |
Auteur: | chathanky [ 29 jun 2012 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: Stotteren rond de 70 km/h |
Er moet voor de berekening van een aantal vaste gegevens worden uitgegaan die bekend zijn. Uit de cilinderinhoud en toerental kan de volumestroom (m3/sec) bepaald worden en hoeft niet gemeten te worden. Met de mapsensor lees je de absolute druk af Dit is de factor die wordt gebruikt om de massastroom te berekenen. Bij normale luchtdruk en een temp van 20 graden en een volumestroom van 1m3/sec. is de massastroom 1,2kg/sec. Omdat de meeste benzinemotoren een smoorklep hebben zal er een onderdruk heersen in deellast waardoor de volumstroom bij gelijk toerental even groot blijft maar de massastroom afneemt. Het brandstofmengsel zal hierop aangepast moeten worden om het ideale brandstofmengsel te behouden. Bij het gebruik van een turbo veranderd er weinig aan de berekening, de waarde van de mapsensor zal anders zijn door het toenemen van de druk in het inlaattraject. Bij de hdi en de lean burn benzine motoren kun je niet meer blind uitgaan van de massastroom van de lucht. die draaien bij omstandigheden met een hele andere luchtbrandstofverhouding. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |