Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

storing uitlaatgas bij diesel
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11755
Pagina 1 van 1

Auteur:  Syb [ 24 jun 2012 14:41 ]
Berichttitel:  storing uitlaatgas bij diesel

Allen,

vandaag op de terugweg van Emmen met 130 op de cruisecontrol plotseling een piepje en de melding storing uitlaatgas. Auto bleef gewoon met 130 doorcruisen. Na het afremmen en weer gasgeven vanaf 90 per uur is het vermogen eigenlijk nihil. Heel langzaam komt de auto weer op snelheid maar klimt niet hoger als 110 per uur.

Melding blijft op het scherm staan ook na stoppen van de motor.
Na het achterraam, ruitensproeier, kachelmodule en mengmotortje zat ik hier nou niet echt op te wachten.

Morgen maar langs de dealert. Iemand nog ideeën cq suggesties??
kon zo 1,2,3 niet de link vinden naar deze storing icm diesel. wel met gas en benzine.

Alvast bedankt!

Auteur:  Menno [ 24 jun 2012 15:20 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

Je kan op vacuum ( hdi ) zoeken ....
Of op EGR klep

Om wat suggesties te geven.

Auteur:  Syb [ 24 jun 2012 16:01 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

dank voor je reactie Menno,

de eerste week vond ik de auto erg lui als het ware, weinig pit. Net weer even een stukje gereden maar nu het volgende.

De auto heeft ineens een vermogen als nooit te voor. Storing is nog wel aanwezig maar dit staat haaks op wat de auto nu doet. Zowel in de 1, 2 en 3 wordt je bijna in je stoel gedrukt. Zal straks de 4e en 5e nog even proberen.

:smt017

Auteur:  BJG [ 24 jun 2012 20:48 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas storing diesel

Tja, de storingsmelding kan natuurlijk van alles inhouden, dus inderdaad verstandig om even naar de dealer te gaan. Aan de hand van de gevonden storingscodes is het gerichter zoeken.

In ieder geval is (oals menno reeds aangeeft) het vacuumcircuit bij jouw motor erg belangrijk voor de regeling van een aantal zaken. Een lekkage daarin of een slecht werkende electroklep heeft mogelijk dit soort gevolgen.

Auteur:  EvilTwin [ 24 jun 2012 21:14 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

toch knap dat jullie kunnen zien om welke motor het gaat ;)

Auteur:  Roman [ 24 jun 2012 21:17 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

zie profiel

Auto: c5 break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003

;)

Auteur:  BJG [ 24 jun 2012 21:21 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

Ha ja helderziend ;)

Maar zonder gekheid alle hdi ph1 hebben een vacuumcircuit voor regeling van de egr,
daarnaast heeft de 110pk nog een vacuumgeregelde waste gate,
en de 2.2 ook nog vacuumgestuurde swirl.

Het belang van vacuum is dus wel duidelijk, dat neemt natuurlijk niet weg dat TS er verstandig aan doet de juiste motor te vermelden.

Auteur:  Syb [ 24 jun 2012 21:22 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

@evil twin,


Euh ..een 2.0HDI? Of zijn daar ook nog verschillen in. Heb dit onderwerp ook even bij aandrijving gezet..

Auteur:  Syb [ 24 jun 2012 21:40 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

Dank voor jullie tips. Zal de vacuüm slangetjes even opzoeken. Vind het wel raar dat na het inhouden en de storing de auto nu wel aardig wat power heeft. Moet natuurlijk ook even wennen aan de overstap van de Peugeot 205 naar de C5. ;-)
(denk nog wel eens met weemoed terug aan mijn tijd met de xm turbodiesel. Ook leuk spul...

Auteur:  EvilTwin [ 24 jun 2012 22:57 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

Syb schreef:
@evil twin,


Euh ..een 2.0HDI? Of zijn daar ook nog verschillen in..


Ja er is een 2.0HDi90, een 2.0HDi110 en in de Ph.II uiteraard de 2.0HDi16 (138pk), met nog verbeterde versies voor de c5-3 (140, 163pk). Daarnaast is er in de Ph.I nog de uiterst zeldzame 2.0HDi met FaP (107pk) en er is een 16kleps versie van die motor voor de Evasion (met/zonder Fap en ~110pk). Van sommige motoren zijn ook nog afgeknepen versies voor Italië/België en voor gebruik icm de robotbak.

Maar in jouw Ph.I zijn er dus drie verschillende mogelijk (en twee bakken).

Auteur:  Syb [ 26 jun 2012 15:00 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

Nou de oorzaak is bekend, kapotte LMM, koelwatertemp sensor storing en vacuumslangen slecht. Heb de LMM al even bekeken en de metalen delen binnenin zijn zo goed als weg. Vacuumslangen kan ik nergens een gaatje of scheur in ontdekken. Koelwater geeft idd af en toe heel hoog aan vlak na het starten.
Al met al vraagt de dealer incl. diagnose-kosten a 95 euro (drie-kwart uur) bijna 800 euro.....

ga maar eens even op zoek naar wat andere adresjes.......

Auteur:  willemb [ 23 mei 2013 20:55 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

Ook mijn grijze dame geeft sinds vanmiddag na starten 'Storing uitlaatgas' op het display met motor icoon op het dashboard en service lampje. Melding blijft na uit en aan zetten.

De motor hield de laatste drie dagen na koude start steeds vaker in, maar eenmaal warm en op snelweg geen bijzonderheden. Toen nog geen meldingen op display/dashboard.

Ik dacht zelf aan EGR. Is er iets makkelijk te controleren?

En wie in omgeving Utrecht is er gezegend met een Lexia?

Willem,
Utrecht

Auteur:  willemb [ 24 mei 2013 12:19 ]
Berichttitel:  Re: storing uitlaatgas bij diesel

De tool van de merkloze garage gaf zojuist toch al voldoende informatie: LMM defect.

Vreemd, is jaar of twee geleden ook al vervangen. Ik heb wel wat flinke regenplassen geraakt eerder deze week, misschien was dat het.

Hopelijk voorlopig geen nieuwe kuren.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/