Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
V6 probleempjes ... https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11753 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | luc [ 24 jun 2012 10:52 ] |
Berichttitel: | V6 probleempjes ... |
Ik heb de laatste dag er weer een plrobleem bij. Auto stotterd en houd in, bij stoplichten slaat de motor bijna af. Dit is op benzine en gas. Ook de melding "uitlaatgas en kath.storing"zijn weer aanwezig. Deze meldingen krijg ik al langere tijd en verdwijnen weer vanzelf. Deze keer is het wel iets anders nl, het motor management lampje knippert en eerder brande het continu (tot de meldingen weer verdwenen)' Nu heb ik hier wat oudere topics gelezen over dit onderwerp. Veel oplossingen worden gegeven in de ERG klep (tik op geven,uitschakelen,schoonmaken en vernieuwen). Is er iemand die mij kan vertellen op welke lokatie ik deze klep kan vinden? |
Auteur: | GW-tje [ 24 jun 2012 12:47 ] |
Berichttitel: | Re: lokatie EGR klep |
Ik heb in de database gekeken en voor zover ik het kan zien komen er geen EGR-documenten voor bij de V6 motor. Je zou denken dat deze motor het zonder EGR-klep doet. We zoeken nog even verder..... |
Auteur: | willy4 [ 24 jun 2012 12:57 ] |
Berichttitel: | Re: lokatie EGR klep |
Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation. Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR. Bij benzinemotoren, gebruikt in de automobielsector, wordt de uitlaatgasrecirculatie geregeld door de EGR-klep. Deze klep bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. Bij de eerdere systemen werd de klep bediend door drukverschillen in het inlaatspruitstuk. De mechanische bediening was zo afgeregeld, dat de klep alleen geopend werd bij deellast. Bij modernere systemen gebeurt dit overwegend met behulp van een elektrisch bediende klep, wat een betere aansturing mogelijk maakt. Een volgende stap is het gebruik van variabele in- en uitlaatkleptiming (interne EGR), waardoor de inwendige vervuiling van het inlaatsysteem wordt gereduceerd en er sneller op wisselende rijomstandigheden kan worden gereageerd. EGR is een belangrijk onderdeel bij de emissieregeling van voertuigen. Een groot nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor. Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er geen geld in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag. Bij hogedruk-EGR worden de uitlaatgassen van voor de turbo teruggevoerd naar na de compressor. Het voordeel is dat de hoeveelheid EGR relatief snel aangepast kan worden aan de hoogdynamische motortoestand. Dit principe is standaard voor dieselmotoren van de Euro III-generatie en later. Als alternatief is er ook lagedruk-EGR bekend bij dieselmotoren, waarbij er na het uitlaatgasbehandelingssysteem uitlaatgas afgetakt wordt, dat weer teruggevoerd wordt naar de compressor. Dit systeem is nog niet veel in gebruik. |
Auteur: | EvilTwin [ 24 jun 2012 13:32 ] |
Berichttitel: | Re: lokatie EGR klep |
Leuk verhaaltje maar alleen één zin is van belang voor de V6, die heeft nml. geen EGR klep. Citaat: Een volgende stap is het gebruik van variabele in- en uitlaatkleptiming (interne EGR), waardoor de inwendige vervuiling van het inlaatsysteem wordt gereduceerd en er sneller op wisselende rijomstandigheden kan worden gereageerd. De V6 gebruikt dus variabele klepsturing voor (interne) EGR, vanaf de Ph.II gebruiken ook de andere benzinemotoren dit principe (EW7A, EW10A). BIj de EW10D (HPi) en bij de Diesels (HDi) heeft de EGR een behoorlijk andere functie en werking dan hierboven beschreven. |
Auteur: | JW-C5 [ 24 jun 2012 13:38 ] |
Berichttitel: | Re: lokatie EGR klep |
Even terug naar Luc's verhaal: uitlezen zou de nodige info moeten opleveren. En bij een ES9J4S zijn de bobines de eerste verdachte. Zitten er bij jou al bobines in met witte kop? Groet, JW |
Auteur: | luc [ 24 jun 2012 15:12 ] |
Berichttitel: | Re: lokatie EGR klep |
Willy en EvilTwin, jullie uitleg gaat mijn kennis iets te boven ![]() Morgenvroeg maar even naar de garage hobbelen, om haar te laten uitlezen. |
Auteur: | luc [ 25 jun 2012 12:33 ] |
Berichttitel: | Zouden er nog meer storingscodes zijn? |
Ik denk dat mijn V6 bijna is overleden ![]() Zojuist laten uitlezen en zie bijgaand resultaat,tel daarbij de distr.wissel en een nieuwe radiator. |
Auteur: | exroosje [ 25 jun 2012 12:55 ] |
Berichttitel: | Re: Zouden er nog meer storingscodes zijn? |
Volgens mij heb je alle bekende V6 kwaaltjes: Je hebt een aantal overleden bobines, dus eerst maar eens allemaal vervangen door het nieuwe type. Kosten ca 30 euro /stuk. Gaspedaal sensor zit er ook altijd bij deze set storingen, waarom weet ik niet. Mocht die hardnekkig blijven, dan is ie eenvoudig te vervangen. Radiator is inderdaad een zwak ding, is een gemodificeerde versie van. Heb ik ook gehad met mijn V6, vervangen door een 2e hands exemplaar van Bart Ebben (nwe gemodificeerde type). Is niet vreselijk duur, zeker niet als je een 2ehands radiator kan vinden . Distributie is gewoon gepland onderhoud alleen wat extra prijzig bij een V6. Op internet (marktplaats) zijn wel adresjes te vinden waar je het wat goedkoper krijgt door lager arbeidsloon. Dan de pre kats voor en achter. Vrijwel altijd staat deze melding in de computer als waarschuwing. Dit is gevolgschade van defecte bobines. Eerst dat fixen en dan zouden die dingen het ook weer beter moeten doen. Hopelijk goed genoeg (zie andere posts van mij over dit onderwerp, de oorzaken en wat er evt aan te doen is zonder vervanging) |
Auteur: | Peebee [ 25 jun 2012 13:09 ] |
Berichttitel: | Re: Zouden er nog meer storingscodes zijn? |
Weet de staat van onderhoud niet, maar dat zal zeker een rol spelen... DB wissel hoort erbij (maar voor V6 wel prijzig idd) dan bobines vervangen (= gekend probleem) maar eerst prijsopgave laten maken, daarna kan je altijd nog beslissen wat je gaat doen, investeren en blijven rijden in een fantastische dame, ![]() of op zoek naar een andere dame ![]() of op zoek naar iets heel anders ![]() |
Auteur: | Menno [ 25 jun 2012 17:37 ] |
Berichttitel: | Re: V6 probleempjes ... |
Met exroosje eens, bobines is bekend , 6x 3 tientjes als je het goed wil aanpakken, de kats zijn vaak een gevolg van die bobines , die melding is verder niet schokkend ( tenzij ze echt kapot zijn gegaan door hier simpelweg te lang mee te zijn doorgereden ) ... Die sensor, tja , ook op te lossen, radiator, komt vaker voor, het is geen nieuwe auto meer! 2dehands danwel niet origineel redelijk goed te vinden. De rest is onderhoud, hoort erbij, even gaan zitten en rekenen , .... Hoe lang wil je de V6 nog houden/doorrijden , je krijgt er in deze staat niets tot nauwelijks iets voor terug. Suc6 met beslissen hoor, behoorlijk wat punten ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 25 jun 2012 20:30 ] |
Berichttitel: | Re: V6 probleempjes ... |
Tja, daar valt niet héél veel aan toe te voegen. Eigenlijk geen schokkende dingen Luc. Deze zaken kun je ook aantreffen met een MB of een BMW of een Skoda of zelfs een Lancia...... ![]() Vervelend geld, dat wel maar eigenlijk is het gewoon broodnodig onderhoud wat volgens Murphy altijd in 1 keer langskomt. Succes met je besluitvorming. Even gekeken op e-bay en bij Mister-Auto. De beru bobines van Mister-Auto zijn het goedkoopst. Hier kosten ze: 30,59 EUR/stuk. Bij hun ook een Koelradiateur: 149,86 EURO, waterpomp 44,89 EUR, Tandriemset van Continental/Contitech 117,43 EUR. En dan nog koelvloeistof en arbeid om de hele zooi te monteren. Da's een dikke 500 euro materiaal en de arbeid. Dan kan ze in de verkoop. Wil je haar langer behouden dan doe je de spulleboel van de multi-v-riem er ook nog bij. Al met al goed te doen voor een bedrag ruim onder de 1000 euro. Bij de beun......dat dan weer wel. |
Auteur: | EvilTwin [ 25 jun 2012 20:51 ] |
Berichttitel: | Re: V6 probleempjes ... |
LPG dus het standaardprobleem van de V6 is minder relevant (verbruik) daarvoor in de plaats wel extra gevoelig voor de bobines en de pre-kats. |
Auteur: | GW-tje [ 25 jun 2012 20:52 ] |
Berichttitel: | Re: V6 probleempjes ... |
U bedoelt? |
Auteur: | luc [ 25 jun 2012 23:32 ] |
Berichttitel: | Re: V6 probleempjes ... |
dank voor jullie inbreng ![]() ![]() Als het inderdaad op te lossen is met nieuwe bobines, dan kom ik er goed van af. De distr. wissel is inderdaad onderhoud en de radiator is ook normaal, gezien de leeftijd. Alleen, als alles bij elkaar komt dan gaat de bank rekening hard omlaag. Bovendien blijft het toch een iets oudere auto,met alle risicos vandien .Ik heb het lijstje ook aan Johan gemaild, ben benieuwd hoe hij er over denkt. Jullie horen van mij ![]() |
Auteur: | chathanky [ 26 jun 2012 00:14 ] |
Berichttitel: | Re: V6 probleempjes ... |
De schrik met zo`n lijst is altijd groot, goed een storinkje maar direct een waslijst... Naast de onderhoudskosten ziet het er niet zo somber uit. Laatst heb ik een soortgelijke melding gehad, bobine 3 met een sluiting naar de +. De motor schakelt dan direct de probleemcilinder uit (kat. bescherming) en dat merk je direct. Na opnieuw starten loopt de motor weer goed als de oorzaak dan weg is algelang de time being. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |