Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Waterloze koelvloeistof.... https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11708 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | GW-tje [ 18 jun 2012 21:31 ] |
Berichttitel: | Waterloze koelvloeistof.... |
Ik kreeg vandaag een reclamemail van Millers waarin hun waterloze koelvloeistof wordt aangeprezen. Kijk maar eens hier:Cool Het spulletje schijnt in diverse varianten leverbaar te zijn. Iemand bekend met dit spul? |
Auteur: | Peebee [ 18 jun 2012 21:46 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
Ik weet niet wat een " normaal " litertje KVS kost ![]() maar € 84,00 voor 5 liter vind ik eh ..... nogal aan de prijs eerlijk gezegd ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 18 jun 2012 21:53 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
Ja, klopt maar als je met 84 euro gevrijwaard wordt van alle mogelijke ellende met een kvs systeem dan heb ik dat er wel voor over. ![]() ![]() Je moet eigenlijk even die site doorspitten en zien wat ze te melden hebben... |
Auteur: | Timo 1972 [ 18 jun 2012 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
Geen ervaring ermee . Maar als er al ergens corrosie aanwezig is zal dit spul het niet tegenhouden. Ze schrijven hetzelf al het voorkomen van dus als je al jaren ander spul gebruikt lijkt mij het overbodig en geldklopperij. Dan zal je al je onderdelen ook moeten vervangen die er al door aangestast zijn. En daarbij er moet natuurlijk ook wel iets slijten aan de dame anders komt er nooit een nieuwe ![]() |
Auteur: | chathanky [ 18 jun 2012 23:53 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
Water is een van de beste koelmiddelen en kan meer warmte per kg afvoeren dan glycol of andere vloeistoffen. Kans is dat je capaciteit afneemt en dit staat zo te zien niet beschreven. Water kan 4,2 kj/kg/per graad celcius warmte afvoeren, koelvloeistof 3,6 ongeveer, dat is afhankelijk van de verhouding water/glycol. Wat voert dit goedje af aan warmte? En ook niet onbelangrijk wat is de viscositeit en het soortelijk gewicht? Een pomp transporteerd minder vloeistof (kg) bij een hogere viscositeit en een lichter soortelijk gewicht. |
Auteur: | GuidoK [ 19 jun 2012 02:17 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
Zou de koelcapaciteit van je systeem afhankelijk zijn van de warmtecapaciteit cq. specifieke warmte van je koelvloeistof of is de maat en doorstroming van je radiator hierin maatgevend? Dit middel richt zich overigens specifiek op oude auto's dus wellicht ligt dat daar wat gevoeliger. Aan de andere kant lijkt het me absoluut niet bevorderlijk voor je motor om gebruik te maken van die 180 graden. Naast dat je de kans loopt àlle afdichtingen te moeten vervangen (extreme verharding van rubber) kan je ook last krijgen van extreme fretting met sommige metalen bij die temperaturen (en waarschijnlijk kromtrekken etc). Dan is die 110 graden oid waarna je normale koelvloeistof gaat koken een goede signalering om ècht te stoppen (stoom = ho!). Nu merk je niets als je niet op je temperatuurmeter kijkt. Dus of het ècht beter is.... ![]() |
Auteur: | chathanky [ 19 jun 2012 09:03 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
De soortelijke warmte van de vloeistof kan zeker van belang zijn. Als de waterpomp maximaal 4 liter water zou verpompen als voorbeeld kun je daarmee een x aantal warmte mee afvoeren. Als de vloeistof weinig warmte kan opnemen/vasthouden loopt je motor wel warm. Normaal zal deze vloeistof niet hoger in temperatuur worden, daar zorgt de thermostaat voor. Dit gebeurt alleen als het koelsysteem de warmte niet voldoende meer kan afvoeren. |
Auteur: | GW-tje [ 19 jun 2012 12:18 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
Misschien toch even iets meer op die site ronddwalen en meer lezen.......jullie trekken te snel weer je conclusies op basis van oude bekende gegevens. |
Auteur: | GuidoK [ 19 jun 2012 13:07 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
chathanky schreef: De soortelijke warmte van de vloeistof kan zeker van belang zijn. Als de waterpomp maximaal 4 liter water zou verpompen als voorbeeld kun je daarmee een x aantal warmte mee afvoeren. Als de vloeistof weinig warmte kan opnemen/vasthouden loopt je motor wel warm. Ja dat snap ik wel, maar dat is geen antwoord op de vraag die ik stelde. Mijn vraag is waar de bottleneck doorgaans ligt: bij het transportmedium (dus opname van warmte door de koelvloeistof) of bij de gedimensioneerde radiator (afgifte van die warmte aan de buitenlucht) chathanky schreef: Normaal zal deze vloeistof niet hoger in temperatuur worden, daar zorgt de thermostaat voor. Dit gebeurt alleen als het koelsysteem de warmte niet voldoende meer kan afvoeren. Dat weet ik, maar de verkoper van het product schermt met de eigenschap dat deze vloeistof tot 180 graden werkt. Ik stel dat als er gebruik wordt gemaakt van deze eigenschap (dus in de situatie dat je koelsysteem onderbemeten is voor de activiteit de plaatsvindt) dat dat wel eens hele nare gevolgen kan hebben zonder dat je dat misschien doorhebt. GW-tje schreef: Misschien toch even iets meer op die site ronddwalen en meer lezen.......jullie trekken te snel weer je conclusies op basis van oude bekende gegevens. Kan je wat duidelijker zijn op wat en op wie je exact doelt? |
Auteur: | chathanky [ 19 jun 2012 14:30 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
De warmtoverdrachtsfactor is zeker ook een ding ja, vaak zit dat wel goed met vloeistoffen hoor. Voordeel van het hogere kookpunt is wel dat deze niet abrubt te niet gedaan wordt door de stoomvorming. Want dan stort ook de warmte overdracht van het koelen weg. enkel in noodsituaties nog een enigzins beschermend voordeel maar niet voor normaal bedrijf. De koeling valt dan uiteen Een deel wordt wel gekoeld n een ander deel niet. Dit veroorzaakt meer schade. |
Auteur: | Joslenssen [ 21 jun 2012 21:25 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
Ik vind dat er dingen worden beweerd wat volgens mij niet kloppen, er wordt ook geen verder info gegeven waarom. VOORDELEN 1. Geen water, geen oververhitting: Power Cool 180° heeft een kookpunt van 180° en kookt niet over. Zonder water is er immers geen oververhitting mogelijk. 3. Water bevat zuurstof dat corrodeert . Power Cool 180° verwijdert corrosie, want het bevat geen water. 4. Power Cool 180° laat uw koelsysteem draaien op een lagere druk. Dat verlaagt weer de druk op andere onderdelen van de motor. 5. Power Cool 180° genereert aanzienlijk minder putjes doordat het geen water bevat. 6. Power Cool 180 voorkomt vroegtijdige ontploffing door oververhitting en geeft meer remkracht. 1. Water zorgt niet voor oververhitting, geen of te weinig water zorgt wel voor oververhitting. 3. Waterbevat zuurstof, echter de zuurstof verdwijnt uit het water na een tijd terwijl in koelvloeistof nog andere stoffen als anti-corosie in zitten om dit te voorkomen. Ik vindt ook geen bewijs dat dit wondermiddel corrosie verwijderd, lijkt mij stug. Als dit wel zo is vraag ik mij af wat het nog meer verwijderd,ook de pakkingen ed. 4. De waterpomp zorgt voor de druk in het systeem, hoe kan het dan dat er een lagere druk ontstaat.? 5. Dit slaat weer op de corrosie, is dus dubbel vernoemt maar wel een voordeelpunt voor hen erbij. 6. Ik wist niet dat het veranderen van het koelsysteem meer remkracht geeft, ik denk dat dit door het remsysteem komt of zie ik dit allemaal verkeerd dan hoor ik dat graag. Ik denk dat dit weer een produkt is waarvan als dit wetenschappelijk wordt beproefd ook door de mand valt net als er al zo velen vooraf zijn gegaan. Als je wilt dat de motor niet oververhit raakt zorg dan dat het koelsysteem in orde is, de fabrikant heeft dit niet zomaar ontworpen, verder zorg er voor dat je koelvloeistof gebruikt en niet alleen water. Verder moet het smeersysteem in orde zijn wat warmte komt vrij als de onderdelen niet goed gesmeerd worden. Ik denk dan ook dat een auto die goed onderhouden is dit spul niet nodig heeft. Verder vindt ik het heel erg duur, stel je voor je gebruikt dit middel en na een maand gaat de radiator stuk of een koelslang, moet je weer zoveel opnieuw kopen, van dat geld heb je ook al een distributieriem wissel voor. |
Auteur: | JobVD [ 23 jan 2013 12:10 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
1. Aangezien water een kookpunt van 100 graden heeft, dus is de kans sneller aanwezig dat de motor of het koelsysteem oververhit word. 3. Doordat deze koelvloeistof syntetisch is en niet met water is gemengd. Zo onstaat er geen corrosie, wat ontstaat door het water wat in andere koelvloeistoffen zit. 4. Als de waterkoelvloeistof gaat koken omdat de motor warmer dan 100 graden word. Ontstaat er meer druk op het systeem, omdat er lucht en damp vrij komt. Met de Evans koelvloeistof word het kookpunt naar 180 graden verhoogt, dus kan dit niet gaan koken waardoor er geen extra druk op komt. Persoonlijk denk ik dat dit product echt een hele vooruitgang in de markt is. Het mooiste van dit product vind ik dat het levenslang mee gaat. Mits het niet in aanraking met water komt. Dan ben je eenmalig een hoop geld kwijt, maar het gaat levenslang mee. De radiator en de koelslangen gaan dan ook niet meer zo snel stuk doordat er minder tot geen druk op staat. In het volgende filmpje laten ze in wheeler dealers zien dat er totaal geen druk opstaat door de dop eraf te halen, dit hoef je met normale koelvloeistof niet te doen. http://www.youtube.com/watch?v=ZQk_X33B ... r_embedded |
Auteur: | Ronald [ 23 jan 2013 17:46 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
Bij Wheeler Dealers aan de orde geweest, daar hebben ze het in een TR6 gegooid die bekend staat voor oververhitting, aldus Edd China. Lijkt me dus iets meer dan alleen maar marketing onzin. Geen uitzet, geen verdere roestvorming in het koelsysteem, geen of veel minder vervanging nodig, meer koelcapaciteit per liter inhoud systeem. Koelsysteem van de TR6 werd wel eerst helemaal gereiningd voordat dit spul (merk weet ik niet) erin ging. http://www.youtube.com/watch?v=ZQk_X33B2iQ Gr. Ronald |
Auteur: | chathanky [ 23 jan 2013 18:13 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
Er is nergens te vinden wat de soortelijke warmte inhoud beschreven staat. Mij bekend is dat water (4,18kj/kg) daarin een van de beste middelen zijn en gemengt met glycol wat minder. In een gesloten systeem zal de roestvorming door zuurstof tijdelijk zijn. Eenmaal omgezet in roestvorming staat het proces stil. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 23 jan 2013 18:19 ] |
Berichttitel: | Re: Waterloze koelvloeistof.... |
Ik heb het veel gebruikt in gesloten koelsystemen van boten en bij motorfietsen. Vooral bij zo'n oude 3 cilinder tweetact is het ideaal, die wilden met water nog wel eens aan de kook raken. Ik weet dat het in de racerij en bij vloeistofgekoelde vliegtuigmotoren ook veel gebruikt wordt. Gecombineerd met het spoelen is het nog een prijzige zaak, reken voor een C5 toch maar op 200-250 euro. Toch denk ik erover om bij het wisselen van de DB en waterpomp het systeem te vullen met dit spul. |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |