Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Hoe handmatig schakelen in een automaat c5
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1168
Pagina 1 van 2

Auteur:  geerts [ 20 apr 2007 22:16 ]
Berichttitel:  Hoe handmatig schakelen in een automaat c5

Bij het handmatig schakelen in een automaat geef je tikjes tegen de schakelpook aan, vraag is moet je dan ook het gas even los laten tijdens het handmatig schakelen? Er word her en der beweert dat dat beter voor de motor is.....

Auteur:  Wimmie [ 20 apr 2007 22:31 ]
Berichttitel: 

Als ik al zo schakel, dan hou ik gewoon het gas vast. Doettie goed hoor. Als je op de automaat rijdt, licht je je voet toch ook niet op?

Auteur:  Ronald [ 20 apr 2007 22:39 ]
Berichttitel:  Re: Hoe handmatig schakelen in een automaat c5

geerts schreef:
Bij het handmatig schakelen in een automaat geef je tikjes tegen de schakelpook aan, vraag is moet je dan ook het gas even los laten tijdens het handmatig schakelen? Er word her en der beweert dat dat beter voor de motor is.....


Nee hoor geen enkele reden toe, lekker opschieten doe je met extra gas en tegelijk een tikkie terug.
Het snelste weg bij het stoplicht is handselectie in z´n 1 en het gas erop houden, de beveiliging van de bak schakelt vanzelf op op de toerenlimiet.
Van de zomer gadaan met de V6 op zondagmorgenvroeg bij een tankstation op een verlaten Franse autoroute, heerlijk!
Je kan gewoon niks verkeerd doen met die bak.

Gr.Ronald

Auteur:  GSven [ 21 apr 2007 10:39 ]
Berichttitel:  Re: Hoe handmatig schakelen in een automaat c5

geerts schreef:
moet je dan ook het gas even los laten tijdens het handmatig schakelen?

Dat werd gezegd op gerobotiseerde bakken. Eigelijk klassieke handmatige bakken, waar ze een motortje op gezet hebben. (ok erg simplistisch voorgesteld)
De auto bakken op de C5 zijn van een heel andere soort.
Gewoon gas geven, en zoals Ronald zei, je kan gewoon niks misdoen op die bakken.

Auteur:  geerts [ 21 apr 2007 22:47 ]
Berichttitel: 

ok ik weet genoeg, met dank

Auteur:  frank65 [ 22 apr 2007 21:29 ]
Berichttitel: 

Zelfs met handmatig schakelen blijft er een automatisch programma op de achtergrond zodat de auto toch deels automatisch blijft.
Probeer namelijk maar eens te stoppen in "handmatig" 4e versnelling, dan schakelt ie toch terug.

Auteur:  Menno [ 23 apr 2007 08:17 ]
Berichttitel: 

Zelfde als aankomen rijden bij een stoplicht , hij gaat automatisch in een , en dus idd je kan niets verkeerd doen :D

Auteur:  maeseelek [ 23 apr 2007 08:24 ]
Berichttitel: 

en toch rij ik liever in vol-automatische stand :)

Auteur:  Harm [ 23 apr 2007 08:26 ]
Berichttitel: 

Ik ook, je hebt een automaat natuurlijk niet om zelf te schakelen... :wink:

Auteur:  Menno [ 23 apr 2007 08:38 ]
Berichttitel: 

Gebruik het enkel s'ochtends wanneer de bak koud is en hij zo snel mogelijk naar 3, 4 wil ( da's mij te vlot met 'nukkig' gedrag als gevolg ) , uiteraard doe ik voorzichtig met de diesel in koude toestand , maar zoals de C5 bedenkt dat het goed is , is het dus niet :lol: :wink:

Auteur:  Harm [ 23 apr 2007 08:44 ]
Berichttitel: 

Een motor draait sneller warm met lage toerentallen en hoge belasting, Menno. Dus het handmatig het toerental hoog houden is slecht voor je motor... :twisted:

Auteur:  R1200C [ 23 apr 2007 08:44 ]
Berichttitel: 

Maar wat is nou precies het voordeel van handmatig schakelen in een automaat? Ik heb het wel eens geprobeerd met de wagens die ik zo af en toe mee kreeg van de garage maar echt onder de indruk was ik daar niet van. Dus toch maar gewoon "automatisch" verder gereden...

Over automaten gesproken: het kan goed zijn dat de opvolger van de Combo een automaat gaat worden. :?

Auteur:  Menno [ 23 apr 2007 08:49 ]
Berichttitel: 

Harm van Beek schreef:
Een motor draait sneller warm met lage toerentallen en hoge belasting, Menno. Dus het handmatig het toerental hoog houden is slecht voor je motor... :twisted:


Als jij 2000 hoog vindt :lol:

Auteur:  Harm [ 23 apr 2007 08:57 ]
Berichttitel: 

't is diesel, hè?


:smt017

Auteur:  Menno [ 23 apr 2007 09:09 ]
Berichttitel: 

2000 is niet hoog , zeker niet bij onze 2.2 16v diesel :wink:
Als de automaat s'ochtends opschakelt dan is dat bij 1500 , en dat is m.i niet echt lekker , als je dan iets gas geeft hoor je de motor pas 'klagen' , en dus doe ik het zelf wel , en na 285K is hij nog kerngezond volgens de garage dus zal wel loslopen allemaal :lol: :wink:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/