Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Roetfilter vervangen? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11678 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | staircase [ 13 jun 2012 23:47 ] |
Berichttitel: | Roetfilter vervangen? |
Een tijdje geleden heb ik al eens bij de Citroendealer geinformeerd of het FAB niet vervangen moest worden. De eerste reactie was of er storingsmeldingen waren en zoniet gewoon doorrijden. Ondanks dat ik nog steeds geen melding heb gezien begint de auto licht te trillen bij 2500 toeren als je doortrekt. Dat is al langere tijd zo en ook de reden dat ik de enige nog niet vervangen injector afgelopen november dus nutteloos heb laten vervangen. Mijn vraag is dus, kan dit te maken hebben met teveel tegendruk die nog niet leidt tot een storingsmelding? Dit suggereerde een medewerker van Buchli Dieseltechniek desgevraagd. De auto heeft veel snelweg gezien de afgelopen maand maar zonder resultaat. |
Auteur: | Nosmo King [ 14 jun 2012 11:17 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
Mijn C5 heeft afgelopen dinsdag een beurt gehad. Bij mij was de melding "mogelijke verstopping roetfilter" (of iets in die strekking) permanent geworden. Melding kwam meteen op na het starten en het servicelampje bleef ook branden. Bij de garage (dealer) hebben ze toen de tegendruk gemeten en die was wel wat verhoogt ten opzichte van een nieuwe FAB maar nog wel binnen de grenswaarden. Storing is gereset en nog niet terug gekomen maar het is ook nog maar 2 dagen geleden. Ik reed dus al een paar weken met die storing maar tijdens het rijden niets maar dan ook helemaal niets van gemerkt, ze rijd juist erg fijn en zuinig en ik ben daarin nogal gevoelig. Ik heb zelfs toen ik de C5 net had, aangegeven dat ik af en toe een klik linksvoor hoorde en dat de auto dan even wat inhield. Bleek uiteindelijk de fab regeneratie te zijn. Zo gevoelig dus. ![]() Dus als jij geen melding "mogelijke verstopping roetfilter" krijgt dan zou ik hem al helemaal niet vervangen want ik kreeg de melding wel maar geen verandering in rijgedrag, en anders de tegendruk eens laten meten. Mijn roetfilter is volgens de auto historie bij 112.000 km vervangen en ik zit nu op 262.000 km dus ik ben waarschijnlijk binnenkort wel aan de beurt. Normaal bij een 1.6 schijnt om de 120.000 te zijn. |
Auteur: | Menno [ 14 jun 2012 11:21 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
Bij mijn ex 2.2 is het Fap filter pas na 350.000 vervangen , geen klachten of meldingen verder, ... |
Auteur: | EvilTwin [ 14 jun 2012 21:52 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
De mijne heeft sinds zo'n 25dkm een vervangend 2e hands filter. Recent een paar keer de melding gehad (risico verstopping FaP), na heel veel stadsverkeer, maar bij een >500km weekend kriskras NL veel snelweg, geen melding gezien...eindelijk weer eens een fatsoenlijke regeneratie denk ik dan. Je moet de melding(en) dus altijd afzetten tegen het gebruik gedurende een aantal honderd km, oftewel ongeveer een hele tank brandstof. |
Auteur: | BJG [ 14 jun 2012 22:53 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
Nosmo King schreef: Mijn C5 heeft afgelopen dinsdag een beurt gehad. Bij mij was de melding "mogelijke verstopping roetfilter" (of iets in die strekking) permanent geworden. Melding kwam meteen op na het starten en het servicelampje bleef ook branden. .......... Storing is gereset en nog niet terug gekomen maar het is ook nog maar 2 dagen geleden Deze melding kan ook ontstaan doordat de tweede teller (dat is de hoeveelheid eolys die in het FAP is afgezet volgens de berekning van de ADDGO module) een maximale waarde bereikt heeft. Dan is je FAP aan vervanging toe volgens de berekeningen van de computer. In de praktijk kun je dan soms nog zonder problemen een hele tijd doorrijden. Bij het 'resetten' wordt deze teller op 0 gezet en doe je in feite net alsof het FAP is vervangen. staircase schreef: Mijn vraag is dus, kan dit te maken hebben met teveel tegendruk die nog niet leidt tot een storingsmelding? Dit suggereerde een medewerker van Buchli Dieseltechniek desgevraagd. De auto heeft veel snelweg gezien de afgelopen maand maar zonder resultaat. Sowieso lijkt het mij verstandig om te proberen te achterhalen wanneer en of het filter uberhaupt is vervangen. Heb je ook veel rook bij vol doortrekken? De snelwegkm helpen niet zoveel als het filter is verzadigd met eolys en asresten, die krijg je er niet uit, daarom moet een FAP vervangen worden na een bepaalde levensduur. Maar richt je niet alleen op het FAP, er zijn zoals gezegd vele mogelijkheden. Nosmo King schreef: Mijn roetfilter is volgens de auto historie bij 112.000 km vervangen en ik zit nu op 262.000 km dus ik ben waarschijnlijk binnenkort wel aan de beurt. Normaal bij een 1.6 schijnt om de 120.000 te zijn. |
Auteur: | chathanky [ 14 jun 2012 22:57 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
Verstopte roetfilters zijn ook te reinigen, op het www vindt je bedrijven die dat voor je kunnen doen, kost minder dan een nieuw roetfilter. Het blijven rijden met een verstopt filter komt niet ten goede aan het brandstofverbruik. |
Auteur: | BJG [ 14 jun 2012 23:01 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
Klopt, citroen levert ook ruildelen die gereinigd zijn, daarbij heb je een redelijke kwaliteit. In de praktijk krijgen niet alle bedrijven het PSA-FAP goed schoon heb ik gemerkt. Dus zou ik dat niet zonder meer aanbevelen |
Auteur: | Nosmo King [ 14 jun 2012 23:15 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
BJG schreef: Bij het 'resetten' wordt deze teller op 0 gezet en doe je in feite net alsof het FAP is vervangen. Aha, inderdaad, dat is wat de dealer ook zei, ze hadden net gedaan of er een nieuwe Fab in gezet was. BJG schreef: Nosmo King schreef: Normaal bij een 1.6 schijnt om de 120.000 te zijn. Dus normaal is al om de 100.000 km. Dan doet ze het nu nog netjes dan. ![]() |
Auteur: | staircase [ 16 jun 2012 00:12 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
Mijn roetfilter is nog nooit vervangen, dat weet ik zeker. Er komt sinds alle verstuivers vervangen zijn geen roet meer uit de uitlaat. Dit kon je overigens alleen maar zien in het donker als er iemand met licht achter je reed. De auto rijdt verder prima, maar het lijkt echt of er boven de 2500 tpm iets fout gaat. Alsof er een verstuiver niet helemaal meer meedoet of te weinig brandstof wordt ingespoten terwijl de acceleratie toch behoorlijk doorgaat. Of hoort een HDI 2.0 16V dan wat te trillen? Dat is mij in het verleden nooit opgevallen. Om alles uit te sluiten heb ik een nieuwe luchtmassameter gemonteerd. Hierna rijdt de auto significant zuiniger en het oppakken gaat nog soepeler, maar de trilling in het specifieke toerenbereik blijft. Overigens is het reinigen bij Buchli net zo duur als een refurbished exemplaar wat je bij de C-dealer kunt laten monteren. Ongeveer 400 euro ex, allebei zonder montage, en dat viel mij tegen. Als het de helft was geweest had ik meteen een afspraak gemaakt. Tenslotte zullen er best flink wat onverbrandbare resten/as in het filter zitten en was de drempel laag genoeg als leergeld, net als die LMM voor net geen 90 Euro. |
Auteur: | EvilTwin [ 16 jun 2012 09:48 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
Ik heb een ongerefurbished exemplaar van ~200eur, erin gezet. De 2.2HDi stond officiëel op een interval van 80dm voor een nieuw FaP, maar de mijne heeft het 180dkm uitgehouden, voordat er te veel asresten in achter gebleven waren, het ruil-FaP had er 40dkm op zitten. Meer dan 180dkm is ook mogelijk. Nu is het FaP van de 1.6 wat kleiner en vertikaal, maar de intervallen die voorbij komen zijn wat mij betreft te laag. Citaat: Deze melding kan ook ontstaan doordat de tweede teller (dat is de hoeveelheid eolys die in het FAP is afgezet volgens de berekning van de ADDGO module) een maximale waarde bereikt heeft. Heeft de mijne (1e gen 2.2) ook een tweede teller? |
Auteur: | L A [ 16 jun 2012 10:18 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
staircase schreef: schreef o.a: Om alles uit te sluiten heb ik een nieuwe luchtmassameter gemonteerd. Hierna rijdt de auto significant zuiniger en het oppakken gaat nog soepeler, maar de trilling in het specifieke toerenbereik blijft. Komt me voor om bij jou km stand te controleren of je motorsteunen nog wel oké zijn. Alhoewel dan ook al bij lager toerental iets van klachten merkbaar zou hebben moeten zijn. |
Auteur: | BJG [ 16 jun 2012 11:48 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
EvilTwin schreef: Heeft de mijne (1e gen 2.2) ook een tweede teller? De 1e generatie heeft ook een tweede teller, daaraan is bij mijn weten echter geen maximum waarde gekoppeld. Een storingsmelding zul je als gevolg hiervan vermoedelijk niet krijgen. Volgens mij is het bij de 1e generatie puur een indicatie voor het motormanagement om de verzadiging met eolys te bepalen. Daarop stemt hij berekening van de vervuilingsgraad af. maw hoe meer eolys afgezet in het FAP, hoe minder ruimte voor roet hoe eerder regeneratie nodig is. Je zult daarom merken dat de afstand tussen regeneraties gedurende de levensduur van het FAP minder wordt. Daarom is het wel raadzaam om deze te resetten als je een ander FAP monteert. |
Auteur: | EvilTwin [ 16 jun 2012 12:44 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
De vraag is of BE dat toen gedaan heeft bij mij... Was het niet ook zo dat de compu een teller heeft voor afgebroken/onvolledige regeneraties? |
Auteur: | BJG [ 17 jun 2012 14:56 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
Intern wordt dit wel bijgehouden, maar daarvan kun je niets zien met de proxia/lexia. Pas na een aantal gemiste regeneraties komt er een storingsmelding tevoorschijn, dat dan weer wel. |
Auteur: | BJG [ 21 jun 2012 23:19 ] |
Berichttitel: | Re: Roetfilter vervangen? |
EDIT: ik ondekte dat ik in dit (en mogelijk andere) topic(s) teller 1 en 2 door elkaar heb gehaald. Het is: Teller 1: totaal afgezet eolys in FAP (sinds verv FAP) Teller 2: Afgezet eolys (sinds bijvullen van reservoir) |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |