Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeistof
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11659
Pagina 1 van 2

Auteur:  mausab [ 08 jun 2012 10:46 ]
Berichttitel:  bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeistof

Hallo,

De bobines van mijn c5 v6 staan onder olie.
In januari is de kleppendeksel opnieuw gekit omdat daar veel olie door lekte. Deze olie kwam op hitteschild waardoor er veel rook uit motorkap kwam. Na deze kitactie geen rookpluimen meer.

Wel dus oliedruppels onder wagen en zoals gezegd de bobines staan in plasjes olie.

Om de 2000 km moet ik koelvloeistof bijvullen.
Het oliepeil zakt wel maar niet verontrustend snel.

Verder rijdt de auto top.

Kan ik met deze klachten nog door blijven rijden of is een spoedige (waarschijnlijk) dure reparatie persé noodzakelijk.

Bedankt alvast voor de reactie.

Auteur:  edwin48 [ 08 jun 2012 10:53 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

Als hij koelvloeistof verbruikt zoals jij beschrijft, ben ik toch bang dat je koppakking er uit ligt en zal je die zo snel mogelijk moeten vervangen.
Kijk eens op je peilstok of je wat witte smurrie tegen komt. dan weet je het zeker. ;)

Auteur:  mausab [ 09 jun 2012 14:53 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

:cit4 Ik heb zojuist de olie gepeild en zag geen witte smurrie aan mijn peilstok.
Kan het nog iets anders zijn?

Groetjes

Auteur:  willy4 [ 09 jun 2012 15:24 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

misschien is het dit
viewtopic.php?f=5&t=7555

Auteur:  JW-C5 [ 10 jun 2012 12:45 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

Er kan inderdaad sprake zijn van enige olielekkage bij een V6 PH1. Maar dat is niet zo dramatisch als bij de PH2.
Zie daarvoor de laatste twee pagina's van dat draadje.

Vraag aan mausab: heb je ook gecheckt onder de olievuldop?
Dáár is normaliter zichtbaar of er "emulsie" aanwezig is.

Groet,
JW

Auteur:  GW-tje [ 10 jun 2012 12:57 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

Ik heb al wel gezocht, maar nog niet gevonden. Er was een tijdje terug iemand die de ronde doppen uit de cilinderkop los had zitten. Dan heb je ook koelwater en evt. olieverlies. Nog even verder zoeken.

Auteur:  GW-tje [ 10 jun 2012 17:06 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

Toch zo gauw niet kunnen vinden maar op deze afbeelding zie je wel dat in de ES9J4S ook van die doppen worden gebruikt. Ik zou die maar eens gaan bekijken en voelen of ze nog allemaal netjes goed vast in hun sponning liggen. Daar kan veel lekkage vandaan komen en die doppen kosten erg weinig.

Auteur:  mausab [ 11 jun 2012 12:47 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

bedankt voor de reacties.

Ik heb de olievuldop bekeken en er zit geen enkel spoortje van witte smurrie op. Alleen oliekleur. Is hiermee een lekke koppakking uitgesloten?

Ik heb vervolgens gekeken naar de dopjes naast de bobines. Deze zitten allen vast. Kan het zijn dat het kleppendeksel (die enkele maanden opnieuw gekit is) aan vervanging toe is?

Waar de koelvloeistof naar toe gaat is mij onduidelijk.

Auteur:  JW-C5 [ 11 jun 2012 13:45 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

Wat bedoel je met "kleppendeksel opnieuw gekit"?

Het kleppendeksel van de V6 dicht normaliter goed af als er een nieuwe pakking tussen zit, dus wat is hier aan de hand?

Groet,
JW

Auteur:  mausab [ 11 jun 2012 14:16 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

Bij het kleppendeksel lekte een grote hoeveelheid olie. Deze kwam op het hitteschild waarnaar er rook uit de motor kwam. De garage heeft toen de kitafdichting (vloeibare pakking), die in het kleppendeksel zit, vervangen met een nieuwe kitafdichting. Sindsdien komt er geen rook meer uit de auto. Wel zie ik nu nog plasjes olie in de gootjes liggen waar de bobines in gaan.

Auteur:  willy4 [ 11 jun 2012 14:37 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

is netjes maken,en dan zien vanwaar de olie komt ;)
koelvloeistof waterpomp?

Auteur:  GW-tje [ 11 jun 2012 19:12 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

Ik zie dat je V6 op lpg draait en bij mij is dat ook zo. Ik heb laatst bij toeval ontdekt dat ik veel koelwater verloor via het membraan van de verdamper. Ik had het membraan vernieuwd en direct was het koelvloeistofverbruik over. De koelvloeistof ging mee de verbrandingskamers in.....
Welke lpg installatie heb je en hoe oud is deze?

Om antwoord te geven op je vraag of je zonder witte smurrie op de olievuldop de koppakking kunt wegstrepen: Nee, de kans dat door een lekke koppakking water in de olie komt is erg klein. Het water onder een druk van hooguit een 1,5 bar komt niet in tegen de druk van de olie die onder een bar of 4 in de rondte gaat. Andersom gaat dus makkelijker. Je kunt bij een goed uitgerustte garage je koelwater laten testen op de aanwezigheid van verbrandingsgassen. Met deze test verkleurt het koelwater. Als dat zo is, is je koppakking aan de beurt. Ik zou niet zonder zo'n test zomaar even de koppakking laten doen. Die test kan je èn uitsluitsel geven èn veel geld besparen.

Via buitenlandse sites is er voor redelijk weinig geld ook aan te komen:Lisle 75500 leak test

Je hebt een speciale vloeistof nodig (blauwe kleur) en daar wordt de koelvloeistof bijgevoegd. Kleurt de vloeistof dan geel dan is er CO2 aangetoond in het koelwater en is er dus een lek. Dit kan zijn de koppakking of een scheurtje in de kop. Maar dan weet je het wel zeker!

Auteur:  chathanky [ 11 jun 2012 23:15 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

Olie heeft in de aanvoerlijn een druk maar niet in het retourdeel naar het carter. Koelwater kan wel degelijk door de koppakking in het motorblok komen. Als de motor stil staat blijft je koelvloeistof ook nog enige tijd op druk terwijl de oliedruk direct weg valt bij een stilstaande motor.
Bij grote koelvloeistoflekages kan je oliepeil ook gaan stijgen. Witte sludge onder je olievuldop is een goede indicatie, is de dop daar vrij van zit de lekage vrijwel zeker elders.

Hoeveel koelvloeistof verlies je op die 2000 km? Kleine lekages zullen niet zichtbaar zijn als die zo klein zijn dat ze eerder verdampt zijn dan druppels vormen die zichtbare plasjes kunnen vormen. De restanten vind je dan vaak bij de verbindingen en slangaansluitingen in de vorm van een kleverig goedje van de glycol.

Auteur:  mausab [ 13 jun 2012 14:13 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

Mijn g3 installatie is 3 jaar jong.

Ik zal eerst de plasjes bij bobines reinigen en kijken of ik kan achterhalen hoe de olie daar terecht komt.

Ik krijg na ongeveer 1500 km de melding dat koelwater bijgevuld moet worden. Volgens mij doe ik dan een half litertje erbij.

Na mijn laatste beurt heb ik nu zo'n 4000 km gereden. Op het dashboard staan nog 4 'peilbolletjes' van de 6.

waar zit dat membraam precies?

Auteur:  chathanky [ 13 jun 2012 18:16 ]
Berichttitel:  Re: bobines onder olie, auto lekt olie, verbruikt koelvloeis

Als de bolletjes kloppen is dan ongeveer 3/4 liter olie. Niet echt zorgwekkend als het gaat om de hoeveelheid.
Dat het lekt is niet wenselijk maar ik denk zeker wel te vinden en op te lossen.
De koelvloeistof is een hoeveelheid waar het maar zo kan dat je dit niet zo terug vindt en al verdampt is.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/