Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

egr en roetkat?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11519
Pagina 1 van 2

Auteur:  KWW [ 12 mei 2012 10:37 ]
Berichttitel:  egr en roetkat?

hallo
met citroen ben ik maar heel weinig bekend.
vanuit vag weet ik dat er regelmatig de egr afgedopt wordt en de roetkat verwijdert word
om de turbo minder tegendruk te geven.
voordelen zouden een schoner inlaat spruitstuk zijn en minder verbruik.
hoe zit dat met mijn C5 hdi?

Auteur:  EvilTwin [ 12 mei 2012 12:40 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

Als het goed is heeft jouw HDi nog geen Dieselpartikelfilter (FAP), ik denk dat je dat met roetkat bedoelt. Wel heeft hij een katalysator tbv oa. NO_x reductie. Lekker laten zitten. Idem voor de EGR, het is geen VAG product en dat willen we graag zo houden. ;) Echt veel roeten doet een HDi sowieso niet.

Een EGR afdoppen levert niks extra op, omdat de EGR per definitie niet werkt als je volle vermogensvraag hebt, hij doet alleen mee in deellast. Bijkomend voordeel van de EGR is wel dat de motor sneller opwarmt, wat je merkt binnen en in de levensduur van de motor. Vies wordt het inlaatspruitstuk wel van andersmans roet :)

Diesels (mn turbo) zijn heel gevoelig voor tegendruk dus dat is het laatste waar je mee wilt spelen.

Auteur:  KWW [ 12 mei 2012 12:49 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

ok, thanx
nu rijd ik bijna nooit vol gas maar was van plan de auto te laten chippen op een rollenbank
zodat het verbruik en het koppel beter worden.
ik gebruik nu meestal 1500 a 2500 toeren merk ik en alleen bij snelweg invoegen komt ie daarboven.
echter moet de auto straks ook regelmatig een sleurhut trekken dus beetje trekkracht is dan wel fijn.

Auteur:  KWW [ 12 mei 2012 14:02 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

overigens, hoe weet ik welke motorcode ik heb en is deze electronisch of cacuum gestuurd?

Auteur:  JW-C5 [ 12 mei 2012 14:38 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik dat in de DataBase opzoeken.

Groet,
JW

Auteur:  KWW [ 12 mei 2012 14:42 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

de vrouw heeft de auto mee naar het werk maar zal vanavond even kijken.
zal eerst even zoeken welke nummer de vin nummer is.

Auteur:  JW-C5 [ 12 mei 2012 14:46 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

Dat staat op het kentekenbewijs, maar is ook te zien door het venstertje van de voorruit, voor de bestuurdersplaats.
Het begint met VF.....

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 12 mei 2012 15:26 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

KWW schreef:
overigens, hoe weet ik welke motorcode ik heb en is deze electronisch of cacuum gestuurd?


Deze motoren kennen regelingen met vacuümbesturing, die aangestuurd worden dmv elektrische vacuümkleppen, dat geldt voor oa. turbo, EGR en smoorklep. De 2.0HDi110 is hierin wat complexer dan de 2.0HDi90 en de 2.2HDi136 is nog complexer. Bedenk je wel dat die motoren verschillende vermogens leveren omdat de techniek anders is, niet simpelweg vanwege een chip en d at ook de rest van de auto op het hogere vermogen is afgestemd, niet in de laatste plaats de dimensies/sterkte van de bak, het differentiëel en de koppeling.

Maar waar jij denk ik op doelt is of je een mechanisch of elektronisch gaspedaal hebt. Dat is niet aan het VIN te zien. Moet je dit weten voor de chip?

Auteur:  JW-C5 [ 12 mei 2012 15:28 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

Of je een electronisch of mechanisch gaspedaal hebt is niet aan de VIN te zien, inderdaad.
Maar via de VIN kun je in de DB kijken, en dáár is het wél te vinden.

Groet,
JW

Auteur:  KWW [ 12 mei 2012 15:32 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

motorcode is omdat ik de afgelopen week veelvuldig de zoekfunctie heb gebruikt en zodoende
waardevolle informatie heb gevonden (zoals waarom de achterruitje van mijn break niet open kan)
maar ik kom veelvuldig motorcode,s tegen die me nog niks zeggen.
bij vw weet ik bijvoorbeeld goed wat een arl, asz, etc motor is.
voor het chippen is het niet mijn bedoeling om het maximale uit alles te halen maar puur afstemmen van de software naar optimaal gebruik.

Auteur:  KWW [ 12 mei 2012 16:26 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

VF7DERHZB76375054

overigens vandaag ook het onderhouds overzicht van dijkstra gekregen.
ziet er keurig uit allemaal, alle onderhoud vanaf 2006 was daarbij.
daarvoor zat de auto in de lease.

Auteur:  EvilTwin [ 12 mei 2012 16:34 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

JW-NHS schreef:
Of je een electronisch of mechanisch gaspedaal hebt is niet aan de VIN te zien, inderdaad.
Maar via de VIN kun je in de DB kijken, en dáár is het wél te vinden.


Niet altijd; de mijne bijvoorbeeld niet. Zelfs op VIN geeft de database geen uitsluitsel over alle onderdelen. Dat was mijn punt.

Motorcodes voor de 2.0HDi (simpel zijn er maar drie), plus info over de verschillen en hoe dat een probleem is met het chippen.

viewtopic.php?p=374865#p374865" onclick="window.open(this.href);return false;

RHZB = 2.0HDi110 bvm5, geen roetfilter.

Auteur:  JW-C5 [ 12 mei 2012 16:52 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

Via de VIN even naar de gegevens van deze C5 gekeken.

Daar staan twee opvallende zaken in:
--BAND (MAAT, TYPE) BAND 205X65X15 H (SNEEUW)
--VOORGESCHREVEN VARIANT, DOELGROEP SPECIALE SERIE OOSTENR
Zo te zien is deze C5 dus via een omweg naar NL gekomen....

Mbt de motor, dat is de DIESEL TURBO DW10ATED ZONDER FAP.
De gaspedaalbediening is inderdaad niet gedefinieerd, via de VIN komt zowel een E-pedaal als eentje met kabel naar boven. Dat moet dus even in de auto vastgesteld worden, dat is makkelijk te zien.

Groet,
JW

Auteur:  KWW [ 12 mei 2012 17:08 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

via het kabeltje achter de pedaal neem ik aan.
overigens wat is er zo bijzonder aan deze 2 dingen?
datum eerste afgifte en datum invoer is hetzelfde.

Auteur:  JW-C5 [ 12 mei 2012 18:08 ]
Berichttitel:  Re: egr en roetkat?

De kabelbediende uitvoering ziet er zó uit, jij zou dan de rechtse moeten hebben:

Bijlage:
gaspedaal kabel.png


De E-uitvoering is deze:

Bijlage:
gaspedaal E.png


Het bijzondere aan jouw C5 is dat hij volgens die gegevens oorspronkelijk voor Oostenrijk bedoeld was. Dat kan enkele afwijkingen opleveren tov de NL uitvoering.
Die winterbanden af fabriek zijn daar een voorbeeld van.

De ORGA 9524 duidt daar ook op, die is van 6 december 2002. Toen is hij dus geproduceerd.
Maar jouw C5 is pas op 17 oktober 2003 op kenteken gezet, als ik het goed heb. Hij heeft dus een wat lange omweg gemaakt....

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/