Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

toerental
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11481
Pagina 1 van 1

Auteur:  bo363 [ 06 mei 2012 21:42 ]
Berichttitel:  toerental

Vandaag eens met de automaat 2.0 liter op de S gereden. Tot mijn verbazing trok hij door tot 6000 toeren, naast veel lawaai lijkt me dit ook niet zo goed voor de motor. Dus na klein minuut maar weer op normaal gezet.
Is dat nomaal dat hij dan zo ver in toeren doortrekt?

Auteur:  Menno [ 06 mei 2012 21:44 ]
Berichttitel:  Re: toerental

Als de motor lekker op temperatuur is kan dat heus geen kwaad ...
Ik jaag onze peug soms ook lekker in de toeren, loeit idd flink , maar dat geeft niet, uiteraard niet constant, maar bij een keer vlotjes optrekken

Auteur:  bo363 [ 06 mei 2012 21:57 ]
Berichttitel:  Re: toerental

Nou was niet geheel op temp was na km of 7 na de snelweg, nu ben ik ook nog niet gelijk bang dat het schade oplevert. Maar schrok wel even hoor 6000 toeren en het was slecht een 30 -40 seconden hoor

Auteur:  EW [ 06 mei 2012 21:59 ]
Berichttitel:  Re: toerental

Een benzinemotor heeft zijn maximale vermogen pas bij een hoog toerental. Dat ie in S dus doorjaagt tot achter in de toeren is logisch.


(mij lukt het regelmatig nauwelijks om in 5 op te trekken tot meer dan 170: bij dat "lage" toerental komt de motor soms net te kort terwijl in 4 bij een hoger toerental duidelijk meer vermogen beschikbaar is.

Auteur:  EvilTwin [ 06 mei 2012 23:13 ]
Berichttitel:  Re: toerental

7000 tpm kan ook met de 2.0-16v, 6600 met de V6. De HDi's halen 4800. Geen probleem, soms wel lekker zelfs. :smt190

Auteur:  Ronald [ 06 mei 2012 23:55 ]
Berichttitel:  Re: toerental

6-7 minuten op de snelweg geeft al behoorlijk wat temperatuur in de motor, zeker als je in S vertrokken bent.
Geen schade te verwachten hoor.
Automaatrijders en toeren maken dat is natuurlijk een contradictio in terminis. :lol:
Maar goed, ik snap het wel, je wil wel eens een keer opschieten.
Beste ´uitdaging´ voor automaatrijders is natuurlijk nog steeds de stand ´M´.
Je zoekt, met opgewarmde motor, een parkeerplaats of tankstation op de snelweg. Met een vrije oprit naar de snelweg zet je de automaat in M, geeft plankgas en houdt het gas vast tot de gewenste snelheid van 100/120/180/230 bereikt wordt. Ondanks dat je het ding zelf in één hebt gezet (middels stand M) zal het MM (motormanagement) geen toeren toestaan die de motor of bak te bovengaan. Ondanks de stand M zal dus de bak opschakelen op maximum toeren.
De beste, maar beperkte, fun die je uit een automaat kan halen.

Gr. Ronald

Auteur:  chathanky [ 07 mei 2012 00:24 ]
Berichttitel:  Re: toerental

Het uiterste uit je motor halen zal de levensduur altijd verkorten.
Je blek mag dan wel die toeren maken maar doe je dit altijd moet je niet gek opkijken dat er op den duur mankementen komen.
Tja een keer vlot weg zijn kan niet direct kwaad en mag het blokje er best eens aan trekken.
Een keertje spelen kan geen kwaad zolang het geen dagelijkse rijstijl gaat worden.
En zeker niet spelen met een net ontwakende motor.
Die sportstand is echter een speeltje en niet er voor om normaal er mee door het verkeer te gaan.

Hoe lang wil je nog plezier hebben met de voiture? :smt190

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/