Het nieuwe rijden met automaat
Auteur |
Bericht |
Fred_T
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 maart 2012 18:48 Berichten: 172 Woonplaats: Arnhem
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: Automatisch rij onderbreking. start afslaan systeem
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 187.000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Het nieuwe rijden met automaat
Om zo zuinig mogelijk (en natuurlijk milieubewust) te rijden zetten we de automaat natuurlijk nooit in de sportstand Wat ik wel doe is de automaat in N zetten en de auto uit laten rollen als het stoplicht op rood staat. Nu las ik het instructie boekje dat dit NIET mag, is dit om de automaat te beschermen of heeft dit een andere reden?
_________________ Onze C5 heet "Christine"
|
03 mei 2012 14:39 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Dat is om de automaat te beschermen.
In N wordt er wel oliedruk opgebouwd in de bak, maar die is relatief gering. Voorts worden er in N een aantal koppelingen vrijgegeven, daardoor zullen bepaalde gedeeltes minder goed van olie voorzien worden.
Niet doen dus.
Wat je wel kunt doen als je lang voor een stoplicht moet wachten, is de bak even in N, of zonodig in P zetten. Maar hou dan wel rekening met enige responstijd als je 'm weer in D zet. Dan kun je niet onmiddellijk wegsprinten, de bak moet eerst weer alles netjes ingeschakeld hebben.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 mei 2012 14:56 |
|
 |
Fred_T
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 maart 2012 18:48 Berichten: 172 Woonplaats: Arnhem
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: Automatisch rij onderbreking. start afslaan systeem
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 187.000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Bedankt voor je reactie, ik zet als ik weet dat lang moeten wachten de bak sowieso in N al is het alleen maar om te voorkomen dat de remschijven kromtrekken, Dat ik niet mag uitrollen is duidelijk nu.
_________________ Onze C5 heet "Christine"
|
03 mei 2012 15:26 |
|
 |
garfield
C5club Fan
Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03 Berichten: 72 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Ik kan me vergissen, maar ik denk dat het zuiniger is om tijdens uitrollen de automaat in D te laten staan. In dat geval verbruik je namelijk helemaal geen benzine, omdat de motor electronica de brandstof toevoer afsluit. Als je tijdens uitrollen de automaat in N zet verbruik je wel benzine.
_________________ Vriendelijke groet, Eddie. Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
|
03 mei 2012 18:22 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Dat klopt, alleen als je onder een bepaald toerental komt (1400 rpm?) wordt er wel gas gegeven. Zo werkt het mm bij mijn C5 met handbak.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
03 mei 2012 18:30 |
|
 |
Edjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jul 2010 10:46 Berichten: 257 Woonplaats: Westland
Auto: Citroën C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Groen
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
De bak/ is al geprogrammeerd op het zogenoemde nieuwe rijden. Dus waarom zelf proberen om van alles uit te vinden  Gewoon rijden en de auto zijn werk laten doen 
|
03 mei 2012 18:47 |
|
 |
un_vrai_break
C5club Fan
Geregistreerd: 21 apr 2011 23:06 Berichten: 74 Woonplaats: Den Haag
Auto: Tourer Exclusive 1.6THP
Opties: Pack Concert (NaviDrive 3D, Philips hifi, Bi-Xenon), Pack Protection (LDWS, Alarm), Leder
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12554
Productienummer: 0582
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 27000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Als ik stop voor bijvoorbeeld een stoplicht en de automaat vervolgens in N zet, hoor en zie ik het toerental iets zakken. Dus zal er minder brandstof verbruikt worden lijkt me.
_________________ Groet, Frits (GSA,GSA, BX, BX, BX, Xantia, Xantia , C5 en nu.........juist)
|
03 mei 2012 19:45 |
|
 |
Fred_T
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 maart 2012 18:48 Berichten: 172 Woonplaats: Arnhem
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: Automatisch rij onderbreking. start afslaan systeem
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 187.000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
garfield schreef: Ik kan me vergissen, maar ik denk dat het zuiniger is om tijdens uitrollen de automaat in D te laten staan. In dat geval verbruik je namelijk helemaal geen benzine, omdat de motor electronica de brandstof toevoer afsluit. Als je tijdens uitrollen de automaat in N zet verbruik je wel benzine. De automaat schakelt terug daardoor loopt het toerental op en dus gebruik je meer benzine.
_________________ Onze C5 heet "Christine"
|
03 mei 2012 20:37 |
|
 |
garfield
C5club Fan
Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03 Berichten: 72 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Dat hogere toerental maakt niet uit, omdat er geen brandstof wordt ingespoten. Als ik bij 70 km/u het gas loslaat schakelt de automaat na een tijdje terug naar 3, en even later naar 2. Bij een nog lagere snelheid (20 km/u?) wordt er ontkoppeld, en pas vanaf dat moment wordt er weer brandstof ingespoten omdat anders de motor afslaat. Schubabschaltung noemen de Fransen dat.
_________________ Vriendelijke groet, Eddie. Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
|
03 mei 2012 20:50 |
|
 |
Fred_T
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 20 maart 2012 18:48 Berichten: 172 Woonplaats: Arnhem
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: Automatisch rij onderbreking. start afslaan systeem
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 187.000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Zo komen we nog ergens, bedankt
_________________ Onze C5 heet "Christine"
|
03 mei 2012 21:47 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
garfield schreef: Schubabschaltung noemen de Fransen dat. Huh..  So nennen die Deutschen das. Nicht die Franzosen!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 mei 2012 22:11 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Lekker belangrijk, als je zuinig wil rijden koop je sowieso geen automaat 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
03 mei 2012 22:18 |
|
 |
dallyman
V.I.P.
Geregistreerd: 14 feb 2012 23:18 Berichten: 253 Woonplaats: Assen
Auto: C5 BREAK 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218000
Kleur: zwart
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
 zuiniger rijden koop dan een fiat panda als je de grote auto niet kan onderhouden als de auto het nodig heeft dan is het zo en als de tank leeg is moet er weer brandstof in 
|
03 mei 2012 22:21 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
Een automaat remt nauwelijks af. Dat beetje dat hij op de motor afremt zal idd meer brandstof besparen dan stationair in de N laten uitlopen. Ps. een moderne automaat is zeker zo zuinig als een handbak. Dit geldt zeker niet voor de oude typetjes. 
|
03 mei 2012 22:48 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Het nieuwe rijden met automaat
We hebben het hier over een bva4 , da's geen zuinig type 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
04 mei 2012 09:15 |
|
 |
|